«توهم بقا» کشورهای اسلامی را به رابطه با اسرائیل سوق داده است / ضرورت تشکیل بازار مشترک اسلامی
کد خبر: 4005853
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
مدیر اجرایی اتحادیه علمای اسلامی شیعه بلژیک:

«توهم بقا» کشورهای اسلامی را به رابطه با اسرائیل سوق داده است / ضرورت تشکیل بازار مشترک اسلامی

مدیر اجرایی اتحادیه علمای اسلامی شیعه بلژیک با تبیین چالش‌های پیش روی وحدت گفت: جریان ارتباط با اسرائیل و صهیونیسم یکی از چالش‌های بزرگ در این میان است، یعنی کشورهایی که خود را در معرض خطر می‌بینند، احساس می‌کنند هم‌پپمانی با رژیم صهیونیستی، ضامن بقای بیشتر آن‌ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدضیاءالدین صالحی خوانساری

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدضیاءالدین صالحی خوانساری، مدیر اجرایی اتحادیه علمای اسلامی شیعه بلژیک در گفت‌و‌گو با ایکنا چالش‌های پیش روی وحدت مسلمانان و شاخصه‌ها و مؤلفه‌های وحدت را تبیین کرد و گفت: در بحث وحدت اجتماعی یکی از آموزه‌های اسلام وحدت امت و وحدت اجتماعی است و ما در قرآن کلمه امت را مکرر می‌بینیم که استفاده شده است.

وی افزود: امت در لغت یعنی جامعه‌ای که دارای یک فکر و اندیشه است و به سوی یک هدف حرکت می‌کند. نگاه اسلام این است که جامعه باید یک امت باشد، بنابراین وحدت، اصلی مسلّم و اجتناب‌ناپذیر است، قرآن به صراحت می‌فرماید: «وَلا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا: و چون کسانی مباشید که متفرق شدند»(105 آل عمران)، بنابراین اسلام تفرقه را نفی و ما را از حرکات و رفتارهای تفرقه‌برانگیز و تعامل با افرادی که موجب تفرقه هستند، نهی می‌کند و می‌گوید حتی شبیه آن‌ها هم زندگی نکنید؛ چرا که اسلام آن‌ها را نمی‌پذیرد.

حجت‌الاسلام صالحی خوانساری در پاسخ به این سؤال که وحدت چرا اولویت دارد، بیان کرد: هر زمانی که به اسلام آسیب وارد شد، به دلیل ایجاد تفرقه و نبود وحدت در میان مسلمانان بود. عوامل تفرقه مختلف است و تفرقه انگیزه‌های سیاسی، اعتقادی، اجتماعی و اقتصادی دارد، این انگیزه‌ها را باید خنثی کرد، آنچه امروز اولویت دارد، شاخصه سیاسی است، یعنی وظیفه پیروان فرق و مذاهب اسلامی این است که نگاه سیاسی خود را یکی کرده و با اصل قراردادن حفظ اسلام در مقابل دشمنان بایستند؛ زیرا دشمن می‌داند مسلمانان اگر به نقطه وحدت برسند، به وحشت افتاده و خواب از آنان گرفته می‌شود. ما باید در مقابله با جریان صهیونیسم و روحیه استکباری کشورهای جهان یکی شویم و اگر این امر اتفاق بیفتد، خواهیم توانست قدم بزرگی در راه حفظ اسلام ناب برداشته و با دشمنان اسلام مقابله کنیم.

ضرورت تشکیل بازار مشترک کشورهای اسلامی

مدیر اجرایی اتحادیه علمای اسلامی شیعه بلژیک با تأکید بر ضرورت تشکیل بازار مشترک کشورهای اسلامی با هدف تحقق وحدت ادامه داد: برای وحدت نیاز به بازار مشترک اقتصادی و صنعتی اسلامی داریم، کشورهای اسلامی به شدت نیازمند چنین بازاری هستند، این کشورها در صورت تحقق چنین هدفی دنیا را متحول خواهند کرد. مانند کاری که یورو انجام داده است. اگر کشورهای اسلامی مانند اتحادیه اروپا، اتحادیه کشورهای اسلامی را تشکیل دهند و تجارت، صنعت و پول واحدی داشته باشند، بسیار مؤثر خواهد بود و در دنیا تحول ایجاد خواهد شد، هر چند که دنیا در برابر چنین هدفی سفت و سخت ایستاده است؛ زیرا آن‌ها می‌دانند که منابع غنی در کشورهای اسلامی وجود دارد و کشورهای اسلامی می‌توانند به یک قدرت تبدیل شوند.

وی جدی‌ترین چالش‌ها و عوامل خدشه در وحدت را یک فکر نبودن مسلمانان در مسائل سیاسی و تفرقه‌های متعدد برشمرد و گفت: جریان ارتباط با اسرائیل و صهیونیسم نيز یکی از چالش‌های بزرگ در این میان است، یعنی کشورهایی که خود را در معرض خطر می‌بینند، احساس می‌کنند با وحدت میان آن‌ها و رژیم صهیونیستی، بقای آن‌ها بیشتر تضمین می‌شود؛ در حالی که چنین نیست.

صالحی‌خوانساری تأکید کرد: دنیای استعمارگر نمی‌خواهد وحدت ایجاد شود و مسلمین را از هم می‌ترساند و این سیاستی است که سال‌هاست انگلیس به دنبال آن است، انگلیس در این جریان مؤثرتر از هر قدرتی اعم از آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپاست، انگلیس در تفرقه‌افکنی میان مسلمین و ایجاد مزاحمت در وحدت امت اسلام سابقه بدی دارد.

تعامل با صهیونیسم جریانی انگلیسی است

مدیر اجرایی اتحادیه علمای اسلامی شیعه بلژیک اظهار کرد: اکنون هم جریان فکری تعامل با صهیونیسم، جریانی انگلیسی است که زیر پوست جامعه بین‌الملل فعالیت و هدف خود را به خوبی و با جدیت دنبال می‌کند، بنابراین مهم‌ترین عامل تفرقه یا مزاحمت برای وحدت، انگلیس است که از دل شیعه، جریان بهاییت؛ از دل اهل سنت، وهابیت؛ از دل یهودیان، صهیونیسم و از دل مسیحیت، گروه‌های افراط‌گرا را شکل داده است با این هدف که جنگ میان ادیان شکل بگیرد.

توهم بقا کشورهای اسلامی را به رابطه با اسرائیل سوق داده است/ تعامل با صهیونیسم؛ جریانی انگلیسی

وی گفت: تاریخ در آینده نشان خواهد داد که آنقدر که انگلیس در جریان شکل‌گیری داعش سرمایه‌گذار فکری بود، آمریکا نبود، آمریکا تجهیز کرد، فریاد زد، در حالی که کسی که به این فکر انسجام داد و به مرحله عمل رساند، جریان فکری انگلیسی بود. بنابراین قبل از هر چیز و در درجه اول، انگلیس و سپس کشورهای قدرتمند استعمارگر را باید دشمن وحدت اسلامی بدانیم.

حجت‌الاسلام صالحی‌ خوانساری تصریح کرد: دنیا می‌ترسد از اینکه کشورهای اسلامی به وحدت کامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی برسند؛ بنابراین نمی‌گذارند چنین اتفاقی بیفتد؛ مگر این‌که مسلمین از خود اقتدار و شهامت نشان داده و وارد میدان شوند و تفکر وحدت را عملی کنند، این چیزی است که مسلمین همیشه از آن ضربه خورده‌اند، اما تاکنون هوشیار نشده‌اند و نمی‌دانند از چه کسی ضربه خورده‌اند و چه چیزی باعث شده است چهره اسلام به خوبی منعکس نشود.

تفكرات افراطی؛ عامل گریز از اسلام

وی ادامه داد: تفکرات داعشی، طالبان و القاعده و تفکر افراطی میان اهل سنت و شیعیان چهره بدی از اسلام ارائه داده‌اند و امروز می‌بینیم که مردم به ویژه در اروپا از مسلمان گریزانند و نگرانند، فقط آن‌هایی که مطالعه دارند وقتی می‌فهمند که ما شیعه هستیم، ما را می‌پذیرند و می‌گویند که شیعه داعش نیست؛ اما امروز اصل اسلام مهم است نه بحث تفکر شیعه، اگر اسلام آسیب ببیند، شیعه هم آسیب می‌بیند، اگر عدم اعتماد به قرآن در جهان وجود داشته باشد، اسلام و شیعه آسیب می‌بیند.

مدیر اجرایی اتحادیه علمای اسلامی شیعه بلژیک نقش رسانه را در تحقق وحدت مهم برشمرد و اظهار کرد: رسانه امروز در جهان حرف اول را می‌زند، اگر قبلاً شبکه‌هایی برای اطلاع‌رسانی داشتیم، امروز تمام مردم دنیا خود رسانه هستند، رسانه امروز حرف اول را می‌زند و بخش اصلی زندگی بشر شده است و هر فردی می‌تواند افکار خود را از این طریق منتقل کند، بنابراین باید از فضای رسانه به ویژه رسانه‌های مجازی استفاده و تفکر وحدت‌گرایانه و نتیجه آن را از طریق رسانه بازگو کرد.

وی گفت: باید در رسانه تأکید داشت که اسلام با هدف سلامت جامعه به دنبال وحدت است؛ امام حسین(ع) به مردم بصره فرمود که از اینکه شما گرفتار تفرقه شده‌اید، ناراحت هستم و آن حضرت دلیل عدم بیعت با یزید را، متفرق‌کردن مسلمانان با تفکر بنی‌امیه می‌دانست، امام حسین(ع) عافیت را در نقطه مقابل افتراق می‌داند، عافیت یعنی آرامش، سعادت و سلامت. دنیا اگر به این فکر بیندیشد و رسانه‌ها اگر در این راستا حرکت کنند، ترس از اسلام ریخته می‌شود و جهانیان خواهند دید افق دید اسلام چقدر بلند است و چقدر این دین، دلسوزانه برای بشر تئوری می‌دهد.

فضای مجازی؛ مؤثرتر از رسانه‌های تصویری

صالحی‌ خوانساری بیان کرد: امروز رسانه‌های مجازی می‌توانند مؤثرتر از رسانه‌های تصویری باشند، زیرا بیشتر با زندگی مردم عجین شده‌اند. ما باید در رسانه تأکید کنیم که دین اسلام تنها نگاه به جامعه اسلامی ندارد؛ بلکه نگاه اسلام به جامعه بشری است. باید تأکید کنیم اسلام دینی بشری است «كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً: مردم یک گروه بودند»(آیه 213 بقره).

مدیر اجرایی اتحادیه علمای اسلامی شیعه بلژیک همچنین بیان کرد: باید به واسطه شبکه‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور از جمله سفارتخانه‌‌ها و رایزنی‌های فرهنگی اندیشمندانی را که طرفدار وحدت هستند، شناسایی و نظرات آنان را منتشر کنیم تا به اهمیت این موضوع که شیعه و غیر شیعه منادیان وحدت هستند، بیشتر پی برده شود.

وی در پایان فعالیت‌های ایکنا را در زمینه وحدت مثبت ارزیابی کرد و گفت: ایکنا همیشه در متن جریان فکری دینی و قرآنی حرکت کرده و فعالیت‌های این رسانه مؤثر بوده است و اکنون نیز پیگیری پروژه وحدت و تلاش برای این‌که بستری برای تحقق وحدت گشوده شود، نشان‌دهنده سلامت فکری و دغدغه ایکنا در بحث وحدت است؛ دغدغه‌ای که در روایات و توصیه‌های ائمه(ع) و متن قرآن آمده و در جریان فکری امام حسین(ع) مطرح شده است و عامل مکتب‌سازی امام حسین(ع) و جریان عاشورا بود.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha