اصلاح دانشگاه‌ها؛ سرآغاز تمدن‌سازی اسلامی
کد خبر: 4006758
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱

اصلاح دانشگاه‌ها؛ سرآغاز تمدن‌سازی اسلامی

دبیر دومین همایش ملی پژوهش‌های میان‌رشته‌ای «قرآن و انگاره‌های علوم زیستی»، گفت: برای دستیابی به تمدن اسلامی نیاز است تا فکر و اندیشه‌مان را اصلاح کنیم و این اصلاح باید از دانشگاه آغاز شود تا بتواند به جامعه انتقال یابد.

اصلاح دانشگاه‌ها، سرآغاز تمدن‌سازی اسلامیقربانعلی نعمت‌زاده، دبیر دومین همایش ملی پژوهش‌های میان‌رشته‌ای «قرآن و انگاره‌های علوم زیستی»، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: حدود سه سال است که مرکز پژوهش‌های قرآنی که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری راه‌اندازی شد و یکی از برنامه‌های این مرکز برگزاری همایش ملی پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن و انگاره‌های علوم زیستی است.

وی با بیان اینکه توسعه فرهنگی قرآنی در دانشگاه یکی از اهداف برگزاری این همایش است، افزود: توصیه حضرت امام(ره) این بود اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه اصلاح می‌شود بنابر این اولین جایی که باید برای اصلاح امور سرمایه‌گذاری کرد، دانشگاه است چنانچه فکر دانشگاه منطبق با قرآن باشد در جهت درست حرکت خواهد کرد.

نعمت‌زاده تصریح کرد: ۱۲۶ مقاله در حوزه‌های مختلف در این همایش ملی مورد بررسی قرار گرفت که از این مقالات تعدادی شفاهی و تعدادی پوستر ارائه می‌شود.

وی افزود: ما هر چه بتوانیم دانشگاهیان را با سبک زندگی قرآنی و نظام اجتماعی بر اساس فرهنگی قرآنی آشنا کنیم، بی‌تردید به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نزدیک خواهیم شد. اگر قرار است طبق بیانات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب به تمدن‌سازی روی بیاوریم ابتدا باید خود و جامعه را بسازیم بعد تمدنی را بسازیم که بر اساس فرهنگ دینی باشد نه فرهنگ غربی.

نعمت‌زاده ادامه داد: برای دستیابی به تمدن اسلامی نیاز است تا فکر و اندیشه‌مان را اصلاح کنیم و این اصلاح باید از دانشگاه آغاز شود بنابراین چنانچه تفکرات دانشگاهی مبتنی بر توحید باشد طبیعتاً به جامعه منتقل می‌شود، چون همین دانشجویان مسئولان فردای این جامعه هستند و همین افراد نظامات اجتماعی، اقتصادی، قضایی و ... را می‌نویسند.

وی با بیان اینکه فعالیت فرهنگی تدریجی و زمان‌بر است، افزود: رابطه شاگرد معلم و استاد و دانشجو در رفتار اجتماعی دانش‌آموزان و دانشجویان بسیار تأثیرگذار است بنابراین وقتی استاد یا معلم با فرهنگ قرآنی آشنا باشد، تربیت دانشجو صبغه دینی و قرآنی می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha