تمدن‎سازی اسلامی؛ نیازمند وحدت و انسجام داخلی
کد خبر: 4007154
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان بیان کرد:

تمدن‎سازی اسلامی؛ نیازمند وحدت و انسجام داخلی

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: تمدنسازی اسلامی در گام دوم انقلاب بدون وحدت و انسجام داخلی امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان، ظهر امروز، 30 مهرماه، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بندرعباس، اظهار کرد: پایه‌گذار وحدت امت، پیامبر گرامی اسلام(ص) است و این مسئله آن‌قدر برایشان مهم بود که در بدو ورود به مدینه بین مهاجرین و انصار به دلیل مشاجراتی که داشتند، عقد اخوت بستند.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) در بدو ورود به مدینه، منشور مدینه النبی را به عنوان اولین قانون اساسی اسلام تدوین کردند و یهودیان را نیز در این پیمان مشارکت دادند و آنان را نیز به منزله امت تلقی کردند. مسئله امت سازی و وحدت امت برای پیامبر(ص) یک اصل بود.

نقش امیرالمؤمنین(ع) در وحدت اسلامی

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: جایگاه امیرالمؤمنین(ع) در حفظ وحدت امت بسیار بالا بود. نقش دوران 25 ساله سکوت حضرت علی(ع) در بقا و تثبیت اسلام و حراست از امت اسلامی بسیار پررنگ بود. آن حضرت می‌فرمایند: «و ايمُ اللّه لولا مَخافةُ الفُرقَةِ بَيْنَ المسلمينَ و أن يَعودوا إلَى الكفرِ و يَعْوَرَّ الدِّينُ، لَكُنّا عَلَى غَیرِ مَا کُنَّا بِهِم عَلَیهِ؛ سوگند به خدا اگر بيم آن نبود كه مسلمانان پراكنده شوند و به كفر بازگردند و دين صدمه ببيند، بى‌گمان غیر از آنچه بر آن تحمیل شدیم عمل می‌کردیم.»

عبادی‌زاده بیان کرد: مسئله وحدت امت برای امیرالمؤمنین(ع) یک اصل بود، آن حضرت قبل از آنكه به‌سوی بصره بروند فرمودند: «فَرَأیْتُ أنَّ الصَّبْرَ عَلی ذلِكَ اَفْضَلُ مِنْ تَفْریقِ كَلِمَةِ الْمُسْلِمین؛ ديدم صبر از تفرقه ميان مسلمانان و ريختن خونشان بهتر است.»؛ حضرت همچنین به یکی از یارانشان فرمودند: «يا بُرَيْدَةُ، ادْخُلْ فيمَا دَخَلَ فِيهِ النَّاسُ، فَإنَّ اجْتِمَاعَهُمْ أحَبُّ إلَىَّ مِنْ اخْتِلاَفِهِم؛ اى بُرَيده، داخل شو در آنچه مردم در آن داخل شده‌اند، زيرا كه اجتماع ايشان در امروز نزد من از اختلافشان پسنديده‌تر است.»

وی اضافه کرد: امیرالمؤمنین(ع) در نامه‌ای که به ابوموسی اشعری نوشتند، فرمودند: «لَيْسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ عَلَى جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ(ص) وَ أُلْفَتِهَا مِنِّي، أَبْتَغِي بِذَلِكَ حُسْنَ الثَّوَابِ وَ كَرَمَ الْمَآبِ؛ پس بدان در امت اسلام، هيچ‌كس همانند من وجود ندارد كه به وحدت امت محمد(ص) و به انس گرفتن آنان به همديگر، از من دلسوزتر باشد. من در اين كار پاداش نيك و سرانجام شايسته را از خدا می‌طلبم، و به آنچه پيمان بستم وفادارم.»

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان بیان کرد: حضور همه آحاد اسلامی در عبادات و مناسک اجتماعی مسلمین طبق فتوای مراجع تقلید و توصیه‌های مؤکد امام صادق(ع) و ائمه هدی(ع) امری ضروری است. شرکت در نمازهای جمعه و جماعات اهل سنت و توجه و رسیدگی به آنان در هنگام بیماری و رفتن به تشییع‌جنازه آنان در هنگام مرگ از توصیه‌های امام صادق(ع) است که دل درگرو اجتماع و وحدت امت اسلامی داشتند.

عبادی‌زاده اظهار کرد: امام صادق(ع) فرمودند: «مَنْ صَلَّى مَعَهُمْ فِي الصَّفِّ الْأَوَّلِ كَانَ كَمَنْ صَلَّى خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) فِي الصَّفِّ الْأَوَّلِ ؛کسی که در صف اول نماز جماعت اهل سنت شرکت نماید، مانند آن است که در صف اول پشت سر پیامبر(ص) نماز خوانده باشد.»

برخورد با اهل سنت از نگاه ائمه معصومین(ع)

وی افزود: برخورد ائمه(ع) با عالمان اهل سنت نیز زیباست. روزی مالک بن انس، دومین امام از ائمه اهل سنت نزد امام صادق(ع) رسید و آن حضرت بلند شد و به او را تکریم کرد. بعد از آن کسی از مالک پرسید جعفر صادق(ع) را چگونه دیدی؟ مالک پاسخ داد: «ما رأت عین ولا سمعت اذن ولا خطر على قلب بشر افضل من جعفر بن محمّد الصادق علماً وعبادة وورعاً؛ هرگز افضل از جعفر بن محمد صادق در علم و عبادت و ورع چشمى ندیده و گوشى نشنیده و به قلب بشرى خطور نکرده است.»

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: دستور اسلام این است که باید از مسائلی که موجب ایجاد کدورت می‌شود، دوری کنیم. ما حق نداریم به بتی که بت‌پرستی آن را می‌پرستد توهین کنیم، چراکه آن زمان او نیز به خدای ما توهین می‌کند. ما باید به اعتقادات و اندیشه‌های یکدیگر احترام بگذاریم. مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) فرمودند: «توهین به اعتقادات و مقدسات جامعه اهل سنت حرام است.»

عبادی‌زاده بیان کرد: ما امروز در مسیر انقلاب اسلامی به دنبال ایجاد یک تمدن بزرگ اسلامی هستیم و این تمدن برای جهان اسلام است. ملت ایران امروز پرچم‌دار و پیشگام در این تمدن سازی هستند. اگر نتوانیم مسائل مربوط به جامعه و کشور خود را حل کنیم، چطور می‌خواهیم تمدن بسازیم؟ در این زمینه همه جغرافیای جهان اسلام باید مشارکت کنند.

وی اضافه کرد: امروز مسئله وحدت امت اسلامی یک ضرورت و به نفع همه مسلمین و جهان اسلام است. قطعاً اگر پیامبر عزیز اسلام(ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در میان ما بودند، همین را از ما می‌خواستند. نگذاریم  توطئه‌های دشمنان علیه اسلام و انقلاب اسلامی موجب لطمه به جهان اسلام شود.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان ضمن تبریک ولادت پیامبر اسلام(ص) و امام صادق(ع) و گرامیداشت هفته وحدت، بیان کرد: کاپیتولاسیون به برکت وجود انقلاب اسلامی از کشور ما رخت بربست اما متأسفانه امروز در کشورهای اسلامی شاهد این قلدری نظام استکباری علیه کشورهای اسلامی هستیم. تحمیل معاهدات تجاری به مسلمانان یک کاپیتولاسیون است.

عبادی‌زاده اظهار کرد: امروز مصونیت سربازان آمریکایی در برابر اقدامات انجام شد را در کشورهای مختلف می‌بینم. قراردادهای میلیاردی را به کشورهای اسلامی تحمیل می‌کنند و آنان را گاو شیرده تشبیه می‌کنند و این یک کاپیتولاسیون است. ما امروز شاهد حضور آمریکایی‌ها حتی در اروپا هستیم. امروز ذلت را در کشورهایی که به آمریکا وصل شدند را می‌بینیم. امروز در دنیا هیچ کشوری مستقل‌تر و با عزت تر از کشور و ملت عزیز ایران نداریم و این به برکت انقلاب اسلامی است.

وظایف دولت در خنثی کردن تحریم‌های دشمن

وی افزود: رهبر عزیز انقلاب فرمودند: «رفع تحریم در دست دشمن است ولی خنثی کردن تحریم دست ماست». این جمله تکلیف و مسیر دولت‌مردان ما را روشن کرد. هشت سال به دنبال دشمن دویدیم که تحریم‌ها را بردارند و برنداشتند. امروز دولتمردان وظیفه دارند که آثار این تحریم‌ها را با تلاش و رفع موانع تولید خنثی کنند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: اگر ما به ظرفیت‌های داخلی خود اعتماد و وحدت و انسجام داخلی جامعه را حفظ کنیم، وابستگی‌مان به نفت را کاهش دهیم، به جای خام فروشی نفت به فرآورده‌های نفتی روی آوریم، به دنبال درآمدهای پایدار برای کشور باشیم، صنعت کشاورزی و معادن را گسترش دهیم و دیپلماسی منطقه‌ای خود را تقویت کنیم، می‌توانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم.

عبادی‌زاده بیان کرد: ما امروز نیازمند این هستیم که قوای سه‌گانه و مردم دست به دست هم دهند و در شرایطی همه دشمن با همه قوا در برابر ما قرار گرفته، تحریم‌ها را با تلاش، کار و سرمایه‌گذاری، خنثی سازیم و دست نظام استکباری را کوتاه کنیم.

انتهای پیام
captcha