به گزارش ایکنا، بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسهساز کشور امروز دوشنبه 17 آبانماه با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
در این مراسم، ابتدا فاطمه مهاجرانی، معاون برنامهریزی و توسعه مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه دولتیها میآیند و میروند؛ پارسال بود که مراسم تقدیر از خیرین را برگزار کردیم، اما اکنون از آن تیم تقریباً کسی باقی نمانده است، گفت: این آمدنها و رفتن آدمها رسم دنیا است، اما آنچه میماند خوبیها است.
وی ادامه داد: زیاد شاهد بودم خیرین وقتی صحبت از نداشتههای بچههای این سرزمین میشود، راحت اشک میریزند و این یعنی لطف خدا. آدمهایی که دلشان آینه است و این آینه را به لطف بخشش به دست آوردهاند. این انسانهای بزرگ کسانی مثل دکتر حافظی، افرادی هستند که برخی از اشعار مثل این شعر مولانا به آن اشاره میکند که میگوید: تا در طلب گوهر کانی کانی / تا در هوس لقمهٔ نانی نانی/ این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی / هر چیز که در جستن آنی آنی.
مهاجرانی با تأکید بر اینکه ما آدمها از جنس همان چیزهایی میشویم که به دنبال آن هستیم، گفت: خیرین کسانی هستند که جنسشان خدمت و رضای خداوند، بزرگواری و جنس خداوند است و اینجاست که باید صمیمانهترین سپاسها را نثار آنها کرد.
وی با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر 135 هزار کلاس درس توسط خیرین ساخته شده است، گفت: خیرین طی سال گذاشته سه هزار میلیارد تومان علی رغم تمام نوسانات به ما کمک کردند. عدد سه هزار میلیارد ریال برای ما یادآور یک رقم ناخوشایند است، اما اگر کسی به اعتماد مردم ایران خیانت کرده، خیرین این اعتماد را ذره ذره باز هم میسازند.
در ادامه ناصر قفلی، رئیس جامعه خیرین مدرسهساز کشور رویکرد جامعه خیرین مدرسهساز کشور را در سه محور اعلام کرد و گفت: محور اول مدرسه یاری است که برای ارتقای کیفیت درسی بچهها شروع شده است. خوشبختانه جناب نوید ادهم قبول کردند که ما را راهنمایی کنند. هر رقم مبلغی که خیرین مایل باشند، میتوانند برای بالا بردن کیفیت تحصیلی به مدارس اختصاص دهند. البته یکی از کارهای خیرین این است که به مدارسی که خودشان ساختهاند سرکشی و نیازهای مدارس خودشان را رفع کنند.
وی محور دوم فعالیت که بسیار مورد نظر است را ساخت مدارس با سیستمهای نوین دانست و گفت: سبکسازی و ارزانسازی را باید مد نظر داشته باشیم. قیمت مدارس سبک و ارزان 30 تا 40 درصد ارزانتر تمام میشود، اما در عین حال طی یک تا دو ماه، یک مدرسه یک تا چند طبقه ساخته میشود. عدهای از خیرین به طولانی شدن ساخت مدارس اعتراض دارند که این طولانی شدن به دلیل گرانی است و تعدادی از مدارس به دلیل گرانی مصالح، هنوز تکمیل نشده است.
وی ساخت هنرستان به جای دبیرستان را دیگر محور فعالیت خیرین مدرسهساز اعلام کرد و گفت: بیایید از این به بعد دیگر دبیرستان نسازیم. باید مهارت آموزی را به بچهها یاد دهیم. کشورهای مترقی دنیا به طرف مهارتآموزی رفتهاند. در آلمان 20 درصد دبیرستان و 80 درصد هنرستان است. ما هم باید به ایجاد 40 درصد هنرستان در کشور برسیم. برای ساخت هنرستان که هزینه آن بیشتر است، باید مشارکت عمومی داشته و چند خیر با هم یک هنرستان بسازند؛ میتوان هر کارگاه را به اسم یک خیر ساخت.
ساخت هنرستان در شهرهای صنعتی و ساخت هنرستان در جوار کارخانهها از دیگر اقداماتی بود که رئیس جامعه خیرین مدرسهساز کشور پیشنهاد اجرای آن را توسط خیرین مطرح کرد.
در ادامه غلام عباس مصلینژاد، خیر مدرسهساز ابتدا یک تعریف از خیّر ارائه کرد و گفت: خیرین کسانی هستند که در انجام عملی که شکل میگیرد، به عنوان عمل خیر خودشان هیچ نفع مادی ندارند و خودشان از عمرشان و داشتههایشان هزینه میکنند، برای اینکه جامعه از این عمل بهرهمند شود. ما مدرسه میسازیم؛ سؤال پررنگ همه این است که ما چرا مدرسه میسازیم و چرا باید مدرسه بسازیم؟
وی با اشاره به الگویی که سازمان یونیسف برای تعریف سواد ارائه کرده است، گفت: در ابتدا تعریف سواد توانایی خواندن و نوشتن بود؛ کمی که زمان پیش رفت، دیگر سواد به معنی خواندن و نوشتن نبود، سواد به معنی توانایی خواندن، نوشتن، دانستن یک زبان خارجی و استفاده از رایانه بود. زمان که باز هم جلوتر رفت، یونیسف تعریف جدیدی ارائه کرد و باسواد به کسی میگوید که سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد انرژی (اینکه چگونه از انرژی درست استفاده کند)، سواد رسانهای، سواد آموزش و پرورش، سواد استفاده از رایانه و فضای مجازی، سواد سلامت، سواد حفظ محیط زیست و بومشناسی، سواد تحلیل و سواد علمی داشته باشد که بتواند علم و عمل را باهم بیامیزد.
مصلینژاد اظهار امیدواری کرد همه ما علم و عمل را با هم بیامیزیم و چنین سوادهایی داشته باشیم و بدانیم در سواد مالی از آنچه داریم درست استفاده کنیم.
صحبتهای تعدادی از بانوان خیر مدرسهساز از جمله زهرا گیتینژاد، مدیرعامل مدرسه مهر گیتی و مهشید هادیان دانشآموزان خیر مدرسهساز در ادامه مراسم پخش شد و سپس علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به بودجه در نظر گرفته برای آموزش و پرورش، گفت: هدف از رتبهبندی معلمان این است که بین سره از ناسره معلم خوب و معلم ضعیف مشخص شود.
وی از طرف اعضای کمیسیون آموزش از مخبر، معاون اول رئیسجمهور خواست برای تحقق رتبهبندی معلمان که آرزوی یک میلیون معلم است، حمایتهای لازم را انجام دهد.
مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز گفت: در میان همه کارهای خیر، کار مدرسهسازی کار متمایزی است، چون مدرسه جایگاه متمایزی است و انسان میسازد. مدرسه نه تنها یک مکان، بلکه یک امکان است، آینده چه خوب و بد در مدرسه شکل میگیرد و آنهایی که مدرسهسازی را انتخاب کردهاند، آینده سازی را انتخاب کردهاند.
وی با اشاره به اینکه با حضور 30 هزار خیر نیکاندیش، مدرسهسازی به فرهنگ تبدیل شده و 30 درصد مدارس یا خیرساز هستند یا با مشارکت دولت و خیرین ساخته شده است، گفت: سال گذشته سه هزار میلیارد ریال تعهد خیری برای مدرسهسازی داشتیم که محقق شد.
رخشانیمهر با تأکید بر اهمیت ترویج مسئولیت اجتماعی در جامعه، گفت: بیش از همیشه به مسئولیت اجتماعی نیازمندیم، به همین دلیل طرح آجر به آجر را طراحی کردیم تا همه مردم را به مدرسهسازی دعوت کنیم و تاکنون یک میلیون و 200 هزار نفر در طرح آجر به آجر مشارکت کردهاند و در طرح به رنگ مدرسه نیز روزانه پنج هزار نقاشی ثبت شده است.
وی در ادامه اعلام کرد: در حوزه مدرسهسازی هر چند تعداد بخاری نفتی به زیر سه درصد کاهش یافته و تعداد مدارس نیازمند تخریب به زیر 20 درصد کاهش داشته و مدرسه خشتی و گلی نداریم، اما نیازمند توجه مسئولان به مدارس سنگی هستیم.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به افزایش بودجه برای نوسازی مدارس اشاره کرد و گفت: علیرغم افزایش بودجه، هزینه تمام شده بنا از متری یک و نیم میلیون تومان در سالهای گذشته به متری 10 میلیون تومان در سال 1400 افزایش یافته و اعتبارات تخصیص یافته پاسخگوی نیازها نیست. کمبود فضای آموزشی در سیستان بلوچستان و خوزستان و فرسودگی مدارس در تهران نیازمند تعیین تکلیف و شفافیت است.
کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز از خیرین به عنوان معلمان عامل و آمر مدرسهسازی و فرهنگسازی که بزرگترین تشکل مردمی کارآمد و اثربخش در مهمترین عرصه کشور یعنی تعلیم و تربیت را ایجاد کردهاند، تعبیر کرد.
وی خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: بیش از دو هزار مدرسه در اقصی نقاط کشور با کمک شما در روستاهای محروم بنا نهاده شده است. اکنون بیش از 30 درصد مدارس کشور را خیرین ساختهاند و طی دو سال گذشته بیش از 50 درصد پروژههای عمرانی آموزش و پرورش با کمک خیرین تکمیل شده است. از هر منظر به این کار نگاه کنیم، به آن افتخار میکنیم.
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری دیگر مهمان این مراسم بود؛ وی روایتی از امام رضا(ع) بیان کرد و گفت: حضرت در جمع اصحاب سؤال میکنند بهترین زندگی چه زندگی است؟ هر کدام از اصحاب توصیفی از بهترین زندگی بیان میکنند؛ اما حضرت میفرمایند: بهترین زندگی آن است که زندگی دیگران در زندگی تو معنی پیدا کند و زندگی دیگران در زندگی تو رشد کند و بهبود پیدا کند. لذتی که در این زندگی و حیات طیب هست، قابل مقایسه با هیچ لذت و منفعتی نیست.
در ادامه از سردیسهای چهرههای ماندگار مدرسهسازی خانم احترام فرنو و عباس مصلینژاد رونمایی شد و در نهایت مخبر، معاون اول رئیسجمهور، گفت: زیربنای زندگی بشر آموزش است و در این راه قدم زدن سعادت دنیا و آخرت را دارد. اولین باری که محضر مقام معظم رهبری برای رفتن به ستاد اجرایی حضور پیدا کردم، اولین توصیه ایشان این بود که چه قدر خوب است که بروید و 1000 مدرسه بسازید. همین شد که مدرسهسازی در ستاد به راه افتاد.
وی مجمع خیرین مدرسهساز را انجمن خیریه مبارکه مقدسهای دانست که شکل گرفته است و گفت: به غیر از 26 کشور دنیا، هیچ کشوری در هیچ شرایطی به دلیل کرونا مدارس را تعطیل نکرد. ما هم امیدواریم با کمرنگ شدن ویروس مدارس را به حالت اول برگردانیم.
مخبر در خصوص رتبهبندی معلمان نیز گفت: رتبهبندی معلمان جزو وعدههای رئیس جمهور بود و به جد به دنبال تحقق آن هستند.
وی خواستار به راه افتادن نهضت مهارتآموزی در مدارس شد و خطاب به خیرین، گفت: کشور را جز با مدیریت و منابع مردم نمیتوانیم اداره کنیم. کشور باید با منابع و مدیریت مردم اداره شود؛ شما مستندی برای این کار درست کردید، بعد از شما خیرین سلامت به راه افتاد و خوب است که خیرین اشتغال نیز در کشور شکل بگیرد. کشور امکانات بسیار زیادی دارد و خوب است شعبه جدیدی برای خیرین اشتغال ایجاد کنید. دولت در کنار شما و پشتیبان شما است.
در پایان مراسم نیز از خیرین مدرسهساز تجلیل شد.
انتهای پیام