مسئولیت حقوقی صدور مجوز مؤسسات برعهده ارشاد و تبلیغات است/ ‌اتحادیه‌ها طی تفاهم‌نامه‌ امور اجرایی را برعهده گیرند
کد خبر: 4011947
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ به نامه رئیس سازمان دارالقرآن تأکید کرد؛

مسئولیت حقوقی صدور مجوز مؤسسات برعهده ارشاد و تبلیغات است/ ‌اتحادیه‌ها طی تفاهم‌نامه‌ امور اجرایی را برعهده گیرند

در بخشی از پاسخ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی آمده است: «بر اساس ضوابط موجود، مسئولیت حقوقی صدور مجوز مؤسسات قرآن و عترت و نظارت و فعالیت آنها از حسب مورد برعهده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی است که می‌تواند امور اجرایی آن به اتحادیه‌های مذکور سپرده شود.»

قرآنبه گزارش ایکنا، طی ماه‌های قبل درخواست‌های صریحی از سوی اتحادیه کشوری مؤسسات تشکل‌های قرآن و عترت از دستگاه‌های حاکمیتی مبنی بر واگذاری امور اجرایی و صدور فرایند مجوز تأسیس مؤسسات و خانه‌های قرآن انتشار یافت و حتی مدیرعامل این اتحادیه درخواست‌های خود را در قالب یادداشتی خطاب به وزیر ارشاد دولت جدید منتشر کرد. پس از آن شاهد موجی از موافقت و مخالفت‌ها بودیم.


بیشتر بخوانید:


گزارش‌ها حاکی است که حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در تاریخ 7 مهر 1400 طی ارسال نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، خواستار رفع برخی ابهامات در زمینه جایگاه اتحادیه در نظام ساختار قرآنی کشور و تبیین حدود وظایف و اختیارات آن در قبال اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دستگاه‌های مرتبط حاکمیتی به ویژه سازمان تبلیغات اسلامی در امور هدایتی، حمایتی و نظارتی و نیز وظایف و اختیارات آن در برابر تشکل‌های مردمی شده است.

قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی 16 مهر در پاسخ به این مطالبه نامه‌ای را منتشر کرد که در ادامه متن آن را می‌خوانید: «احتراماً در پاسخ به نامه مورخ هفتم مهر 1400 به شماره 2204 /14002 اعلام می‌دارد؛ اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت(ع)، دارای شخصیت حقوقی مستقل غیردولتی است که وفق ماده واحده «الحاقیه ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها» مصوب 1382/04/10 شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و مطابق متن الحاقیه و ماده ۱۱ ضوابط مذکور با مجوز و تحت نظارت هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی کشور به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند و هیچ نسبت تشکیلاتی یا نظارتی با معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان دارالقرآن کریم یا سازمان اوقاف و امور خیریه یا غیر آن ندارد.

اتحادیه‌های استانی هم از نظر حقوقی مستقل بوده و تحت نظارت هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی کشور می‌باشند و اتحادیه کشوری به عنوان نهاد منتخب اتحادیه‌های استانی، در چارچوب اساسنامه تأییدشده در هیئت مذکور، نقش هماهنگی و تسهیل‌گری نسبت به آنها دارد.

تفاهم‌نامه اجرائیات فعالیت‌های قانونی‌ دستگاه‌های حاکمیتی به اتحادیه کشوری و استانی قرآنی منعقد شود

اتحادیه کشوری و اتحادیه‌های استانی در چارچوب اساسنامه هر یک و ضوابط مصوب فوق‌الذکر، تنها در قبال مجمع عمومی خود و هیئت مذکور پاسخگو می‌باشد. هر یک از مؤسسات قرآن و عترت نیز دارای شخصیت حقوقی مستقل و حسب مورد تحت نظارت مرجع صدور مجوز فعالیت مؤسسه می‌باشند و اتحادیه‌های استانی نقش هماهنگی و تسهیل‌گری نسبت به آنها دارند.

بدیهی است براساس ضوابط موجود، مسئولیت حقوقی صدور مجوز مؤسسات قرآن و عترت و نظارت بر فعالیت آنها حسب مورد برعهده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی است که می‌تواند امور اجرایی آن به اتحادیه‌های مذکور سپرده شود.

همچنین کلیه دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی از جمله دستگاه‌های دارای وظایف حاکمیتی قرآنی، می‌توانند طی تفاهم‌نامه یا قرارداد با اتحادیه کشوری یا اتحادیه‌های استانی، اجرائیات هر یک از فعالیت‌های قانونی‌شان را به این اتحادیه‌ها واگذار و در چارچوب مفاد آن مطالبه انجام تعهد کنند.»

انتهای پیام
captcha