مسئولان به استان‌ها برای صدور مجوز مؤسسات قرآنی اعتماد کنند + فیلم
کد خبر: 4012989
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
حجت‌الاسلام مجیدی:

مسئولان به استان‌ها برای صدور مجوز مؤسسات قرآنی اعتماد کنند + فیلم

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان رضوی با اشاره به ضرورت خودباوری میان مؤسسات قرآنی و دوری از نگاه کاملا حمایتی به نهادهای دولتی گفت: اگر شیوه فعلی صدور مجوز مؤسسات قرآنی مرّ قانون دارد، قابل حل است، چرا که در سطح استان‌ها قطعا ظرفیت‌های بهتری داریم که می‌توانند این کار را به نحو احسن انجام دهند. در حالی که در سایر اتحادیه‌ها اگر می‌خواهند مجوز صادر کنند، خودشان صفر تا صد کار را انجام می‌دهند و فردی که می‌خواهد مجوز بگیرد، تنها با اتحادیه مربوطه در ارتباط است.

برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیمابه گزارش ایکنا، برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، شامگاه گذشته، 22 آبان‌ماه با رویکرد واکاوی مشکلات و ضعف‌های مؤسسات قرآنی و بیان نقاط قوت آنها به روی آنتن رفت. این برنامه با دعوت از حجت‌الاسلام والمسلمین حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان رضوی همراه بود.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه قصد دارم در سه سرفصل ظرفیت‌های قرآنی خراسان رضوی، مشکلات و چالش‌های مؤسسات استان و راهکارهایی برای برون‌رفت از این مشکلات، مطالبی را بیان کنم، ادامه داد: به برکت وجود حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و علما و سایر فرزانگان، مشهد مقدس و خراسان رضوی به قطب قرآنی کشور و جهان اسلام تبدیل شده و امروزه در خراسان رضوی و مشهد مقدس بیش از 180 قاری و 120 حافظ قرآن و بیش از 230 مؤسسه و تشکل قرآنی فعال است.

مجیدی با اشاره به فعالیت بیش از 170 خانه قرآن شهری و روستایی در سطح استان، اظهار کرد: همچنین بیش از سه هزار و 700 جلسه قرآن شناسنامه‌دار در سطح استان وجود دارد. این ظرفیتی بی‌بدیل است. این را مدیون علمایی هستیم که در گذشته زندگیشان بر مدار قرآن و عترت بوده است؛ اساتیدی چون فرقانی، بیات، مقدم، محمدزاده، اوحدی و ... . همچنین حضرات آیاتی چون بختیاری، مهامی، اردبیلی و گنابادی ظرفیت‌های بی‌بدیل قرآن و عترت بودند که در روزگار خودشان یکی از هسته‌های اصلی شکل‌دهی مؤسسات قرآنی بوده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان رضوی ادامه داد: امروزه در خراسان رضوی، فخر قراء جهان اسلام شهید منا حاج محسن حسنی‌کارگر را داریم که فقدانش در بین قاریان خالی است. همچنین حافظان بنامی چون استاد مهدی حسنی و ... که امروزه در جهان اسلام به برکت امام رضا(ع) و قرآن می‌درخشند. به همین دلیل خراسان رضوی یکی از قطب‌های قرآنی کشور و جهان اسلام شده است.

وی با اشاره به وضعیت فعالیت مؤسسات قرآنی استان، گفت: پیش از ایام کرونا، مؤسسات استان فعال بودند، اما در ایام کرونا خیلی از مؤسسات و خانه‌های قرآن تعطیل شده‌اند. البته این تعطیلی را فردی متوجه می‌شود که کف میدان بخش مردمی و مؤسسات کار می‌کند و فردی که پشت میز نشسته است، می‌گوید مراد از تعطیلی، انحلال است که چنین چیزی رخ نداده است. در عین حال که اینگونه نیست، خیلی از مؤسسات بر روی کاغذ مؤسسه هستند، اما در  عمل مؤسسه نیستند. این نشان‌دهنده این است که کرونا در این مدت آنها را به چالش کشانده است.

مجیدی به بحث نقدپذیری و تفکر انتقادی اشاره و بیان کرد: انتظار داریم هم مسئولان قرآنی و هم مدیران مؤسسات به سمت تفکر انتقادی بروند. اگر مدیر یک مؤسسه، مهارت تفکر انتقادی را بداند، اسیر حزب‌ها و گروه‌ها و ... نخواهد شد. البته نقدپذیر بودن، مقداری ظرفیت می‌خواهد که انتظار داریم هم مسئولان قرآنی در سطح استان و هم مدیران قرآنی این ظرفیت را داشته باشند، چنانکه در روایات آمده است «النّاس علی دین ملوكهم»، یعنی اگر مسئولی توان نقد شدن نداشت، مدیران مؤسسات قرآنی که در بخش‌های کوچک‌ترند، این نقدپذیری را نخواهند داشت.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی با اشاره به وجود خودباوری در میان مؤسسات و وجود رسیدن به عدم آن، بیان کرد: رسیدن به خودباوری ریشه‌هایی دارد که اگر مؤسسات به آنها نرسیده‌اند یا به این خودباوری کم رسیده‌اند، علت‌هایی دارد. یکی این است که حکومت، مؤسسات قرآنی را وابسته به خود کرده است. هنگامی یک مؤسسه قرآنی به دولت وابسته باشد، خود را بر میزانی که از دولت دریافت می‌کند، تنظیم می‌کند، چنانکه طی این سال‌ها با وجود کرونا و کمی بودجه در دولت، اعتبارات و بودجه‌های کمی به مؤسسات تعلق گرفت که بعضا شاهد تعطیلی مؤسسات شدیم. بنابر این لازم است مؤسسات را به سمت خودباوری بیاوریم. چنانکه امروزه در خراسان رضوی حدود 20 مؤسسه به خودباوری رسیده‌اند و روی پای خودشان ایستاده‌اند.

برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما

وی ادامه داد: مدیر مؤسسه‌ای با سه نفر هیئت مدیره، مؤسسه تشکیل می‌دهند به امید اینکه بخواهند در حوزه پیش‌دبستانی و کودک کار کنند، اما فعالیت مؤسسات محدود به این موضوع نمی‌شود، چرا که بیش از 30 عنوان و سرفصل مؤسسه قرآنی دارد که مدیر مجموعه باید خود را موظف کند تا آنها را انجام دهد. اگر یک مؤسسه وابسته به حکومت باشند در این چالش‌ها دچار مشکل می‌شوند و مؤسسه خودباوری خود را از دست می‌دهد و به چالش کشیده می‌شود.

مجیدی اضافه کرد: دومین بحث این است که خیلی از مؤسسات استان بلاتکلیف هستند. برای رسیدن به اتحادیه واحد، سه سال به صورت متمرکز بر روی آن وقت و هزینه شد. انتظارمان این است که بعد از این همه تلاش برای تشکیل اتحادیه واحد، شرایط بیش از پیش مهیا شود. اگر مسئولان قرآنی رده بالای کشور به این تفکر نرسند که باید یک نهاد قرآنی مؤثر داشت، مدیران پایین‌تر به این حد نخواهند رسید. یعنی وحدت و ادغام باید در رده مسئولان قرآنی کشوری رخ دهد تا به سطح پایین‌تر ارجاع داده شود.

وی به تبعیض‌های اختصاص تسهیلات به مؤسسات دارای مجوز از سوی وزارت ارشاد و تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت: این خدمات نباید محدود شود چنانکه در سطح استان نیز برای خدمات‌دهی ارشاد و تبلیغات اسلامی، این سؤال از مدیران اتحادیه پرسیده می‌شود که کدام مؤسسات دارای مجوز از ارشاد و تبلیغات اسلامی هستند؟

مجیدی به مشکلات دیگر مؤسسات چون بیمه، مالیات، اماکن و ثبت شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: اگر این موضوعات به اتحادیه واگذار شود، مطمئن باشید که خیلی از این مشکلات حل خواهد شد. همچنین بحث صدور مجوزها از دیگر موضوعات قابل تأمل در سطح استان خراسان رضوی به مانند سایر استان‌ها است.

به گزارش ایکنا، مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی تصریح کرد: فرد متقاضی در استان، درخواست تأسیس مؤسسه می‌دهد و در استان مصاحبه اولیه گرفته می‌شود و برای بررسی و تأیید به تهران می‌آید و کمترین اشکال گرفته می‌شود و به همین دلیل برگشت داده می‌شود تا آن ایراد برطرف شود. می‌توانم بگویم بعضا شاهدیم برای فردی که درخواست صدور مجوز داده است، حدود پنج بار این درخواست به تهران رفت و برگشت دارد. من نمی‌دانم در تهران مسئولان قرار است چه چیز را بسنجند که در استان‌ها امکان سنجش آن نیست؟ بحث رسمیت شناختن اتحادیه‌ها نیست، بلکه به نظرم مسئولان، حتی استان را نیز به رسمیت نمی‌شناسند.

وی ادامه داد: اگر مرّ قانون است، باید حل شود، چرا که در سطح استان‌ها قطعا ظرفیت‌های بهتری داریم که می‌توانند این کار را به نحو احسن انجام دهند. در حالی که در سایر اتحادیه‌ها اگر می‌خواهند مجوز صادر کنند، خودشان صفر تا صد کار را انجام می‌دهند و فردی که می‌خواهد مجوز بگیرد تنها با اتحادیه مربوطه در ارتباط است، اما امروزه یک مؤسسه قرآنی هم سازمان تبلیغات اسلامی، هم ارشاد و هم هیئت رسیدگی و هم اتحادیه را می‌شناسد و این موجب سر درگمی است. تا کی قرار است مجوزهای مؤسسات در مرکز صادر شود؟

مجیدی خواستار معرفی یک نیروی قرآنی پای کار، برای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و گفت: همه دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن‌ سازمان تبلیغات اسلامی زحمت می‌کشند، اما تا زمانی که فرد خود نیروی قرآنی پای کار مردمی نباشد، این جنس مشکلات را درک نکند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان رضوی به بحث بیمه فعالان قرآنی اشاره کرد و افزود: به اندازه‌ای بیمه فعالان قرآنی مربیان و مدیران مؤسسات قرآنی را به چالش کشیده است که برخی از اوقات آنها ترجیح می‌دهند کارهای غیرمعمول را انجام دهند. مثلا اسامی افرادی در بین استفاده‌کنندگان از بیمه فعالان قرآنی هست که او بعضا فعالیت قرآنی ندارد و مؤسسه‌اش را تعطیل کرده است، ولی مدیر و مربی قرآن واقعی، بیمه نشده است.

بخش دیگر این برنامه ارتباط تلفنی با چند مؤسسه در زمینه رموز موفقیت و نقاط قوت و ضعف آنها بود. حجت‌الاسلام عابدینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرآنی خراسان رضوی و سلمان حصاری، مدیر مؤسسه سلسلةالذهب عرفان نیشابور طی ارتباط تلفنی در کنار تبیین موفقیت‌ها، بر کار کردن سخت مؤسسات قرآنی با وجود موانع تراشی‌ها به جای مانع‌زدایی (چنانکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند)، تصریح کردند.

یادآوری می‌شود، برنامه زنده مصباح با اجرا و کارشناسی مهدی صفری با رویکرد تبیین فعالیت‌های قرآنی و بررسی چالش‌ها و پیگیری و پاسخ از مسئولان، شب‌های شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 22 به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha