شهریار پرهیزکار خواستار توجه ویژه به قرآن در دانشگاه‌ها شد
کد خبر: 4013613
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹

شهریار پرهیزکار خواستار توجه ویژه به قرآن در دانشگاه‌ها شد

حافظ کل قرآن کریم در مراسم رونمایی از دوره آموزش قرآن کریم دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ضمن ارائه نقدهایی به وضعیت حفظ قرآن در کشور و همچنین وضعیت نامساعد قرآنی در دانشگاه‌ها، گفت: در کشور ما نه تنها دانشجویان بلکه اساتید نیز از لحاظ فهم قرآن، عمل به قرآن و حتی خواندن صحیح قرآن، بسیار ضعیف و در سطح غیر قابل قبول هستند.

شهریار پرهیزکار حافظ کل قرآن کریم

به گزارش ایکنا، مراسم رونمایی از دوره آموزش صحیح‌خوانی و روخوانی قرآن کریم، اوایل این هفته با حضور رئیس و مسئولان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، شهریار پرهیزکار، پیشکسوت قرآنی کشور و مسئولان و نمایندگانی از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مؤسسه راسخون، اداره کل تبلیغات اسلامی و ... برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، پرهیزکار طی سخنانی ضمن قدردانی از تهیه و تولید محتوای آموزشی در زمینه‌های قرآنی، توجه بیش از پیش مسئولان و دست‌اندرکاران را به پیشرفت فرهنگ قرآنی در میان مردم خواستار شد.

وی پیشرفت فعالیت‌های قرآنی حال حاضر را نسبت به سال‌های پیش از انقلاب یا حتی اوایل انقلاب بسیار محسوس و چشم‌گیر عنوان کرد و افزود: اگر کسی در جلسات قرآن پیش از انقلاب یا حتی اوایل انقلاب شرکت کرده باشد، قطعاً خواهد فهمید که امروز چه مقدار از لحاظ سطح فعالیت‌های قرآنی در کشور پیشرفت صورت گرفته است. اما با این وجود مشکلات بسیاری در زمینه‌های مختلف قرآنی در کشور وجود دارد.

این حافظ کل قرآن به انتقاد از عملکرد مراکز دینی همچون حوزه‌های علمیه در توجه و عمل به قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: عمل به قرآن را می‌توان در رفتار، بیانات و عملکرد رهبر معظم انقلاب دید. بسیاری از سخنان و استدلال‌های عقلی و منطقی ایشان، مبانی قرآنی دارد و برگرفته شده از آیات نورانی قرآن است برای مثال ایشان بارها از طریق ادله عقلی و منطقی گفته‌اند «راه برون‌رفت از این وضعیت فرهنگی، دینی، سیاسی و حتی اقتصادی در هم پیچیده کشور، این نیست که ما از حقوق خودمان کوتاه بیاییم.» این سخن مبنای قرآنی دارد و جالب است هیچکس، حتی کسانی که مخالف نظرات ایشان هستند، نتوانسته‌اند نقد منطقی بر استدلالات ایشان وارد کنند.

نقدهای شهریار پرهیزکار به وضعیت حفظ قرآن در کشور

پرهیزکار وضعیت قرآنی در دانشگاه‌ها را نامساعد و تأسف‌بار عنوان کرد و گفت: در برخی کشورهای اسلامی همچون مصر، شرط ورود به دانشگاه، حفظ قرآن است. متأسفانه امروز در کشور شاهدیم نه تنها دانشجویان یا در مقاطع تحصیلات تکمیلی، بلکه اساتید نیز از لحاظ فهم قرآن، عمل به قرآن و حتی خواندن صحیح قرآن، بسیار ضعیف و در سطح غیرقابل قبول هستند. متأسفانه امروز چه در فرهنگ عموم مردم و حتی در میان خواص، اساتید و ... شاهدیم که چقدر از قرآن فاصله گرفته شده است.

این حافظ قرآن بر توجه مسئولان در زمینه حفظ با ایجاد بستر مناسب در این زمینه تأکید کرد و افزود: متأسفانه ما در زمینه حفظ قرآن و تربیت حافظان قرآنی بسیار بد و ناکارآمد عمل کرده‌ایم به طوری که رهبر معظم انقلاب 10 سال پیش مطالبه 10 میلیون حافظ قرآن را مطرح کردند، اما امروز پس از گذشت چندین سال، هنوز نتوانسته‌ایم حتی کمتر از نیمی از این مقدار را آن طور که از لحاظ کیفی مد نظر ایشان بوده باشد، تربیت کنیم. امروز شاهدیم در کشورهایی همچون عربستان با روش‌های آموزشی که در نظر گرفته شده، جمعیت حافظان قرآن به میلیون‌ها نفر می‌رسد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به رهنمودهای قرآنی رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های مختلف در جمع قاریان و حافظان قرآنی، گفت: ایشان همیشه تأکید داشتند، هرگونه ارتباط با قرآن بدون حفظ قرآن ناقص است. ایشان همیشه زیباخوانی و صحیح‌خوانی قرآن را ارج نهاده‌اند، اما همواره به قاریان در دیدارها تأکید کرده‌اند که دلخوش به قرائت زیبا نباشید، زیباخوانی قرآن، مهم و ضروری است، اما حفظ قرآن از سوی یک قاری، پیام وی را کامل می‌کند.

نقدهای شهریار پرهیزکار به وضعیت حفظ قرآن در کشور

پیشکسوت قرآنی در پایان با بیان این‌که تنها راه پاسخ جامعه به شبهات مطرح شده از سوی دشمنان، آیات قرآن کریم است، بیان کرد: امیدوارم روزی فرا برسد که در زمینه حفظ قرآن بتوانیم بسیار موفق‌تر از این عمل کنیم. البته حافظانی را تربیت نماییم که مدنظر مقام معظم رهبری است و برای کشور و جامعه اسلامی هم مفید باشند.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم نیز حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به ارائه توضیحاتی درخصوص فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی این دانشگاه پرداخت.

وی ضمن گرامیداشت سالروز میلاد با سعادت امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تنها دانشگاه تخصصی قرآن و تفسیر با 18 دانشکده در سطح کشور است که دانشجویان آن به طور تخصصی در رشته تفسیر و علوم قرآن و در فضای ایمانی و قرآنی تحصیل می‌نمایند.

نقیب اظهار کرد: خوشبختانه فضای فرهنگی این دانشگاه فضای دینی و قرآنی بوده و بسیاری از چالش‌های فرهنگی سایر دانشگاه‌ها در این مجموعه وجود ندارد.

نقدهای شهریار پرهیزکار به وضعیت حفظ قرآن در کشور

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم درباره سطح علمی اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نیز گفت: در المپیاد علمی دانشجویی کشور، امسال 9 رتبه از مجموع 25 رتبه برتر به دانشجویان این دانشگاه اختصاص یافت که رتبه بسیار بالا در میان دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شود. همچنین سالانه حدود 100 مقاله‌ علمی - پژوهشی و 80 کتاب از اعضای هیأت علمی دانشگاه چاپ می‌شود و هم اکنون دارای 7 مجله علمی هست که درصدد افزایش آن هستیم.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم همچنین در مورد وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان این دانشگاه نیز بیان کرد: به لحاظ اشتغال فارغ‌التحصیلان، بر اساس اعلام رسمی وزارت علوم حدود 75 درصد از فارغ التحصیلان ما در مراکز علمی، آموزشی، فرهنگی و قرآنی کشور از جمله وزارت آموزش و پرورش، مؤسسات قرآنی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، مراکز انتظامی و نظامی و ... مشغول به فعالیت می‌شوند.

وی همچنین به بیان برخی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی این دانشگاه در سطح ملی پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های علمی پژوهشی که از سوی این دانشگاه در حال انجام است، جمع‌آوری و احیای نسخ خطی قرآن کریم است. در تلاش هستیم تا بتوانیم بزرگ‌ترین کتابخانه تخصصی نسخ خطی قرآنی و تفسیری را به صورت دیجیتال راه اندازی کنیم. تاکنون حدود 13 هزار عنوان نسخ جمع‌آوری شده است.

نقیب افزود: از دیگر فعالیت‌های حائز اهمیت این دانشگاه در کنار فعالیت‌های علمی و آموزشی، دوره‌های تخصصی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و همچنین حفظ کل و یا چند جزء از قرآن است.

وی با اشاره به راه‌اندازی طرح ملی پایش قرآنی دانشجویان برای اولین بار در کشور از سوی این دانشگاه، اظهار کرد: بر اساس این طرح دانشجویان علاوه بر انجام آزمون‌های مشخص شده درسی باید در آزمون‌های این طرح که شامل صحیح‌خوانی، روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم است، شرکت نمایند و ضمن یادگیری روخوانی صحیح قرآن از طریق ارتباط با اساتید طرح، در آزمون نیز نمره‌های قبولی را کسب کنند. پیش از این طرح، برخی دانشجویان در زمینه روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم با ضعف جدی روبرو بودند و درصد بالایی از دانشجویان مشکل روخوانی قرآن داشتند. اما با اجرای طرح و اهتمام جدی اساتید و مسئولان دانشگاه این مشکل مرتفع شد و خوشبختانه امروز فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در زمینه روخوانی قرآن با کمترین اشکال از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند.

نقدهای شهریار پرهیزکار به وضعیت حفظ قرآن در کشور

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین علی قاسمی، مدرس دوره آموزشی صحیح‌خوانی و روخوانی و حافظ قرآن کریم ضمن تشریح بخش‌های مختلف و نحوه آموزش در این دوره، از زحمات دست اندرکاران تهیه و تولید این اثر قدردانی کرد.

انتهای پیام
captcha