دولت در امور دینی خود را رقیب مجموعه‌های مردمی نداند + صوت
کد خبر: 4014979
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸

دولت در امور دینی خود را رقیب مجموعه‌های مردمی نداند + صوت

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان مرکزی با بیان اینکه در اکثر اصناف، جواز کسب یا پروانه فعالیت را صنف مربوطه بر اساس ضوابط و مقررات، صادر می‌کند، گفت: ولی در فعالیت‌های فرهنگی و دینی و امور این‌چنینی هنوز تمرکزگرایی در بخش حاکمیتی و دولتی داریم، دولت نباید خودش را رقیب مجموعه‌های مردمی قلمداد کند، بلکه باید تسهیل‌گری کند.

پیمان عین القضاتپیمان عین‌القضات، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان مرکزی در گفت‌وگو با ایکنا، خبر از برگزاری مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت این استان دارد و بیان کرد: منتظر تأیید این انتخابات از سوی اتحادیه کشوری هستیم تا بعد از آن جلسه هیئت مدیره برگزار شود.

وی افزود: بعد از این انتخابات، بعضی از مؤسسات تازه تأسیس یا آن‌هایی که به خاطر شیوع بیماری کرونا غیر فعال بودند، تازه مطلع شدند تقاضای عضویت در اتحادیه را داشتند، این نشان می‌دهد اگر اتحادیه ثبات داشته باشد و بتواند بدون حاشیه کارهایش را جلو ببرد، می‌تواند جایگاه خوبی پیدا کند و رو به پیشرفت باشد، منتهی مهم‌ترین معضلی که الان وجود دارد و اتحادیه جدید نیز با آن مواجه است، بحث مکان مؤسسات است. مؤسسات عموماً در بحث مکان دچار مشکل هستند، تفاهم‌نامه‌هایی هم که بین سازمان تبلیغات و هیئت‌های مذهبی و بحث بقاع متبرکه مطرح شده واقعاً کارایی لازم را ندارد. آن پیگیری لازم و حمیتی که باید باشد وجود ندارد، بر اساس عملکرد ما چنین احساسی را نداریم، هیئت‌های مذهبی و هم مساجد چنین رویکردی برایشان قابل توجیه نیست، این نیاز به یک همدلی مضاعف دارد که باید دستگاه‌های مربوطه ناظر بر مساجد و هیئت‌های مذهبی تلاش بیشتری کنند.

مدیرعامل اتحادیه‌ قرآنی استان مرکزی اظهار کرد: نکته دیگر اینکه افزایش تفاهم‌نامه‌ها باید منجر به اثربخشی شود، در پی افزایش تفاهم‌نامه‌ها باید کارایی و اثربخشی هم افزایش پیدا کند تا بتواند مشکلی از مشکلات مؤسسات حل کند.

ناتوانی مؤسسات کوچک در برگزاری کلاس‌ها

عین‌القضات با بیان اینکه با پایین آمدن شدت کرونا شاهد بازگشایی مجدد مؤسسات و کلاس‌های حضوری هستیم، گفت: ولی بحث مکان و اینکه استانداردهای لازم را برای برگزاری کلاس‌ها ندارند، دوباره مانع از رونق فعالیت‌ها می‌شود، مؤسسات، کوچک هستند و فضای لازم برای برگزاری کلاس را طبق پروتکل‌های بهداشتی ندارند، این نیاز به تدبیر کشوری و درست دارد و واقعاً با این شرایط اگر قرار باشد پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، عملاً مؤسسات در برگزاری کلاس‌هایشان ناتوان هستند.

وی با اشاره به بحث زیرساخت‌های فضای مجازی، عنوان کرد: اتحادیه کار بسیار بزرگی کرد و سایت دانه به عنوان یکی از زیرساخت‌های بسیار خوب به ارائه خدمات می‌پردازد، و پشتیبانی لازم را هم دارد منتهی باید امکانات دیگری نیز به آن اضافه شود، مثلاً بحث کلاس آفلاین و ضبط کلاس، الان چنین امکانی را ندارد.

کد

عین‌القضات در پاسخ به این سؤال که نظرتان راجع به اینکه مجوز مؤسسات به جای اتحادیه‌های قرآنی، یا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا از سازمان تبلیغات اسلامی صادر می‌شود، چیست؟ بیان کرد: اتحادیه زمانی می‌تواند موفق باشد که سیاست‌های دولت در حوزه فعالیت‌های قرآنی اصلاح شود، یعنی ما هنوز شاهد تصدی‌گری دولت در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و قرآنی هستیم، این نیاز دارد که اصلاحی صورت گیرد و نیاز به تغییر نگرش دارد، در بحث فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ... دولت خودش را متولی امور امور می‌داند و مؤسسات مردمی را در یک سطح بسیار نازلی ارزیابی می‌کند، این نیاز به تغییر رویکرد دارد که دولت پشتیبان و حامی شود، نه اینکه خودش به عنوان یک رقیب برای مجموعه‌های غیر دولتی و مردمی باشد، این تفاوت دیدگاه را در دولت گذشته دیدیم امید داریم که در دولت جدید این اصلاح شود و آن وقت است که اتحادیه می‌تواند نقش خودش را درست بازی کند، من جمله صدور مجوزها، الان در اکثر اصناف، جواز کسب یا پروانه فعالیت را صنف مربوطه بر اساس ضوابط و مقررات، صادر می‌کند، ولی ما در فعالیت‌های فرهنگی و دینی و امور این‌چنینی هنوز تمرکزگرایی در بخش حاکمیتی و دولتی داریم، اصلاح این امر نیاز به تغییر نگرش دارد و دولت نباید خودش را رقیب مجموعه‌های مردمی قلمداد کند بلکه باید تسهیل‌گری کند، آن وقت اتحادیه شکوفا خواهد شد.

انتهای پیام
captcha