چرا انگلیس حماس را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد؟
کد خبر: 4015525
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸

چرا انگلیس حماس را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد؟

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اعتقاد بر اینکه اقدام انگلیس در تروریستی خواندن جنبش حماس باعث ایجاد مشکل خاصی برای جریان مقاومت نخواهد شد،گفت: این اقدام نه تنها مسیر مقاومت مردم فلسطین را متوقف نمی کند بلکه باعث می شود اتحاد مردم فلسطین حول محور مقاومت بیشتر شود.

به گزارش ایکنا، مهدی شکیبایی در گفت وگو با ایسنا در مورد اهداف و چرایی اقدام انگلیس در قرار دادن نام حماس در لیست گروه های تروریستی اظهار کرد: اقدام دولت انگلیس در این ارتباط نوعی حمایت غیرمستقیم از رژیم صهیونیستی است و آن را باید در چارچوب رفتارهایی مورد بررسی قرار داد که بخشی از آن مربوط به سیاست های قدیمی انگلیس و بخشی دیگر مربوط به راهبردهای دولت آینده لندن نسبت به رژیم صهیونیستی است.

وی در توضیح مسئله اول گفت: تأسیس رژیم صهیونیستی یک پروژه استعماری بود که در جریان تبانی بین نیروهای پیروز جنگ جهانی دوم ایجاد شد که یک پای آن دولت وقت لندن بود. بنابراین حمایت کنونی انگلیس از این رژیم چیز عجیب و جدیدی نیست و باید اقدام اخیر انگلیس در تروریستی خواندن حماس را نیز در چارچوب همین موضوع مورد ارزیابی قرار داد.

این کارشناس مسائل فلسطین با تأکید بر اینکه حمایت از این رژیم از سوی دولت لندن امر تازه ای نیست و همان طور که اشاره شد باید آن را در چارچوب حمایت از پروژه استعماری تأسیس رژیم صهیونیستی قلمداد کرد، افزود: دولت لندن در طول هفت دهه گذشته وظیفه داشته که از رژیم صهیونیستی حمایت کند و اکنون این کار را با تضعیف طرف مقابل رژیم صهیونیستی انجام می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت لندن در این بازه زمانی اقدام به اخذ چنین تصمیمی کرده است، گفت: این بیشتر به این دلیل است که در حال حاضر حماس به عنوان یک جریان مقاومت اسلامی مورد مقبولیت افکار عمومی در عرصه جهانی قرار گرفته و افزایشتوانمندی نظامی این جنبش را نیز شاهد هستیم. حماس به عنوان بخشی از جریان مقاومت در منطقه توانسته افکار عمومی در دنیای اسلام و فراتر از آن را متوجه خود کند و کاری بکند که مردم از آن حمایت کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه تقویت حماس در نزد افکار عمومی برای پروژه استعماری تأسیس رژیم صهیونیستی امری خطرناک است، افزود: بنابراین کسانی که این پروژه را ایجاد و به پیش برده اند تلاش دارند که این جنبش را به انحای مختلف از جمله تهدید و یا قرار دادن در لیست گروه های تروریستی تضعیف کنند.

شکیبایی با بیان اینکه بخشی دیگر از ابعاد این تصمیم معطوف به راهبرد آینده دولت انگلیس در موضوع فلسطین و حمایت از رژیم صهیونیستی است، ادامه داد: در چند وقت اخیر براساس توافق" ابراهیم "و فشار آمریکا تعدادی از کشورهای عرب منطقه اقدام به عادی سازی روابط شان با رژیم صهیونیستی کرده اند و اقدام اخیر انگلیس در قرار دادن حماس در لیست گروه های تروریستی در تقویت این عادی سازی صورت می گیرد. حماس در چند وقت اخیر به نیابت از مردم فلسطین علیه این توافق موضع گرفته و کشورهایی را که اقدام به عادی سازی روابط با اسرائیل کرده اند را خائن به آرمان فلسطین معرفی کرده است،این موضع گیری حماس کشورهایی را که اقدام به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کردند را با چالش عظیمی روبرو کرده است و در این مرحله است که انگلیس با قرار دادن حماس در لیست گروه های تروریستی به نوعی تلاش کرده که به یاری این کشورها بشتابد و از اهمیت جنبش حماس در بین افکار عمومی بکاهد و ضربه ای را به حماس در برابر اقدام افشاکننده و رسواکننده آن در مورد کشورهایی که اقدام به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کرده اند، وارد کند.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر وی این تصمیم انگلیس چه تأثیری می تواند بر روی حماس و جریان مقاومت در منطقه داشته باشد؟، تصریح کرد: مسیر مقاومت تنها گزینه پیش روی مردم فلسطین است و مردم فلسطین در سال های اخیر تنها با گزینه مقاومت توانسته اند بخشی از حقوق خود را کسب کنند. فلسطینی ها تنها زمانی توانسته اند افکار عمومی دنیا را با خود همراه کنند که مقاومت توانسته در برابر صهیونیست ها و جنایت های آن ها ایستادگی کند. در واقع مقاومت باعث شده که در افکار عمومی این تصور بوجود بیاید که مردم فلسطین حق دارند سرزمین و کشور داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه پیش از این نیز شاهد بودیم که برخی از کشورهای اروپایی، حزب الله لبنان را نیز در لیست گروه های تروریستی قرار داده بودند و این نوع اقدامات باعث نشده که مسیر مقاومت متوقف شود، گفت: با این اقدام انگلیس نیز اتفاق خاصی برای حماس و جریان مقاومت رخ نمی دهد.

این کارشناس مسائل فلسطین تأکید کرد: این اتفاق نه تنها مسیر مقاومت مردم فلسطین را متوقف نمی کند بلکه باعث می شود که مردم فلسطین حول محور مقاومت گرد هم آیند همان طور که در جنگ اخیر" سیف القدس" تمام فلسطینی ها در داخل این منطقه و آوارگان فلسطینی در خارج از این منطقه حول مقاومت جمع شدند و زمینه ساز پیروزی مقاومت در جنگ سیف القدس شدند.

انتهای پیام
captcha