تقوا و اخلاق؛ شرط توفیق بسیج در انجام مأموریت‌ها
کد خبر: 4015911
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
یک استاد دانشگاه تأکید کرد:

تقوا و اخلاق؛ شرط توفیق بسیج در انجام مأموریت‌ها

استاد دانشگاه اصفهان گفت: توفیق بسیج در خلق حماسه دفاع مقدس و در عرصه‌های خدمت‌رسانی، کمک به آسیب‌دیدگان و پیشرفت‌های علمی مرهون روحیه مبتنی بر تقوا، اخلاق و معنویت است.

هفته بسیج

محسن نصری، استاد دانشگاه اصفهان و راوی دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: در انقلاب اسلامی، تشکلی که بتواند نقش و حضور مردم را پررنگ و سازماندهی کند، بسیار مهم است. خداوند در آیه 62 سوره انفال خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: «وَإِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ؛ و اگر بخواهند تو را بفريبند، يارى خدا براى تو بس است، او بود كه تو را با يارى خود و مؤمنان نيرومند گردانيد»؛ پیامبر(ص) برای اینکه در اداره حکومت اسلامی در مدینه موفق شود، هم به امداد و نصرت الهی نیاز داشت و هم به یاری مؤمنان. مقام معظم رهبری نیز واژه «بِالْمُؤْمِنِينَ» در این آیه شریفه را به بسیج، یعنی حضور مردم در اداره جامعه تعبیر کرده‌اند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین و زیباترین اقدامات امام(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل نهاد بسیج بود، تا همه اقشار و گروه‌های مختلف مردم نقش خود را در اداره جامعه ایفا کنند و موفقیت حاصل شود. نقش پررنگ بسیج و تأثیرگذاری آن با حماسه دفاع مقدس آغاز شد و شکست دشمن به واسطه همین تشکل اتفاق افتاد. اکثر شهدای دفاع مقدس، از اقشار مختلف مردم بودند که در قالب بسیج تشکل یافتند و برای اولین بار در تاریخ معاصر ایران، اجازه ندادند یک میلی متر از خاک کشور به دشمن واگذار شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: حماسه دیگر بسیج، دفاع از حرم اهل بیت(ع) در مقابل دشمن داعشی بود که از سوی استکبار و صهیونیسم حمایت می‌شد. داعش به چند کیلومتری مرزهای ایران در استان کرمانشاه رسیده بود و از دریای خون و ویرانی در ایران سخن می‌گفت. در اینجا نیز نیروهای بسیجی با روحیه انقلابی، ولایت‌مداری و احساس مسئولیت به میدان آمدند و شرق و غرب دنیا را در حمایت از داعش شکست دادند. بنابراین، نه تنها امنیت ایران حفظ شد، بلکه عراق و سوریه نیز از چنگال این گروه تروریستی نجات پیدا کردند و این مرهون نقش بسیار مهم بسیج بود.

نصری ادامه داد: بسیج در عرصه سازندگی و خدمت‌رسانی به مناطق محروم و عشایر نقش بسیار پررنگی داشته و دارد. همچنین، در مقابله با بحران‌های طبیعی مثل سیل و زلزله نیز نقشی اساسی ایفا کرده است و گروه‌های جهادی هنوز هم در تلاش هستند تا خدمت بیشتری به مردم آسیب‌دیده در بحران‌ها ارائه دهند.

وی مهم‌ترین مأموریت بسیج در شرایط کنونی را تلاش برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب خواند و گفت: مرحله دوم انقلاب شامل آمادگی برای ظهور امام زمان(عج) است و بسیج یا به تعبیر دیگر، همه اقشار جامعه باید خاکریز سنگر خود را برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب پیدا کنند، تا هم مشکلات و معضلات حل شود و هم لیاقت سربازی امام زمان(عج) را پیدا کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مهم‌ترین آسیبی که بسیج را تهدید می‌کند، کم‌توجهی به امر ولایت، شعارزدگی و ترک کردن صحنه عمل است. آنچه به بسیج عزت بخشیده و توفیق خدمت‌رسانی به مردم در عرصه‌های مختلف را نصیب آن کرده، همین ولایت‌مداری است و شهدای بسیجی با خون خود ولایت‌مداری را امضا کردند. بنابراین، محور همه آسیب‌ها این است که جایگاه اطاعت از ولایت در عمل سست شود.

وی افزود: اگر نیروهای بسیجی روحیه جهادی و انقلابی خود را از دست بدهند، دچار روزمرگی شوند و سستی و غفلت به خرج دهند، همه بخش‌های جامعه خسارت می‌بینند. افزون بر این، باید به تقوا، اخلاق و معنویت نیز اشاره کرد. اگر بسیج توانسته حماسه بزرگ دفاع مقدس و دفاع از حرم را رقم بزند و در عرصه خدمت‌رسانی، کمک به آسیب‌دیدگان و پیشرفت‌های علمی نقش ایفا کند، مرهون روحیه ایمان و تعبد و بندگی است. اگر به این نکات توجه نشود، بسیج علاوه بر اینکه خسارت می‌بیند، نمی‌تواند مأموریتش را انجام دهد و جامعه نیز دچار مشکل می‌شود. دشمن نیز در جنگ نرم به دنبال سلب همین ویژگی‌ها از جامعه و بسیج است.

انتهای پیام
captcha