«فخر» ایران؛ دانشمند پیشرو و بی‌ادعا
کد خبر: 4016697
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
به مناسبت نخستین سالگرد شهادت محسن فخری‌زاده

«فخر» ایران؛ دانشمند پیشرو و بی‌ادعا

شهید فخری‌زاده را باید در زمره دانشمندان چندبُعدی قرار داد که هرگز محدود به یک دانش نبود. این دانشمند برجسته در حوزه پدافند غیرعامل عملکرد موفق و خیره‌کننده‌ای داشته است. وی با همکاری هدفمند و گسترده‌ای که با سازمان پدافند غیرعامل داشت موفق شد در حوزه تهدیدات هسته‌ای، بیولوژیک، زیستی، شیمیایی، لیزر و سایبری خدمات ارزنده‌ای را به این سازمان ارائه دهد.

شهید فخری زاده

به گزارش ایکنا، ترور یکی از مذبوحانه‌ترین اقداماتی است که در قرن حاضر ناکارآمدی آن اثبات شده، اما همچنان در جهان، رژیم‌هایی هستند که نمی‌توانند از ترور و رعب و وحشت بین‌المللی دست بردارند. رژیم‌های استکباری، توتالیتر و نژادپرست همواره از حامیان اصلی تروریسم بین‌المللی هستند که برای حفظ قدرت و موجودیت سیاسی و جهانی خود دست به اعمال تروریستی می‌زنند.

امروز، یکشنبه، هفتم آذر ماه نخستین سالروز شهادت دانشمندی برجسته و تأثیرگذار در پیشرفت‌های هسته‌ای کشورمان است. شهید محسن فخری‌زاده را باید در زمره دانشمندانی قرار داد که مجاهدت‌ها و تلاش‌های او به کام دشمنان جمهوری اسلامی ایران خوش نیامد و به همین دلیل از روی ضعف و ناکامی بار دیگر سناریوی ترور را به راه انداختند. شهید محسن فخری‌زاده دانشمندی متعهد و متخصص در حوزه‌های دفاعی و هسته‌ای بود که بعدازظهر جمعه هفتم آذر ۱۳۹۹ در منطقه آبسرد دماوند در اقدامی تروریستی به شهادت رسید.

شهید فخری زاده

پرواضح است که در قرن 21 صنعت هسته‌ای از پیشرفته‌ترین علوم و صنایع بشری به شمار می‌رود و جمهوری اسلامی ایران با پی بردن به اهمیت این صنعت و ارتباط آن با زندگی نسل‌های بعدی، دهه‌هاست در مسیر توسعه صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای قدم برداشته و از ظرفیت نخبگانی و دانشگاهی نهایت بهره را برده است. رژیم نژادپرست و تروریسم‌پرور صهیونیستی همواره با مشاهده پیشرفت‌های علمی ایران در این حوزه، ترور دانشمندان هسته‌ای را در دستورکار خود قرار داده و شهید فخری‌زاده آخرین دانشمند هسته‌‍ای کشورمان است که سال گذشته در چنین روزی به درجه رفیع شهادت نائل آمد و در کنار شهدای دانشمند هسته‌ای قرار گرفت.

شهید فخری‌زاده را تنها نباید یک دانشمند هسته‌ای قلمداد کرد. او را باید یک استراتژیست و مدافع سلامت دانست که برای پیشرفت و تعالی ملت ایران و حفاظت از جان مردم مجاهدت‌های بسیاری از خود بروز داده است.

نحوه ترور شهید فخری‌زاده

صبح روز جمعه هفتم آذر ماه خودروی ضدگلوله حامل شهید محسن فخری‌زاده و همسر وی به همراه سه خودروی تیم حفاظت از شهر رستمکلای مازندران به سمت آبسرد دماوند حرکت می‌کند. خودروی تیم حفاظت که چند کیلومتر مانده به محل حادثه اسکورت را با هدف چک و خنثی محل مقصد ترک می‌کند. به یکباره صدای شلیک گلوله از محیط شنیده می‌شود و در همین بین صدای ناشی از اصابت چند گلوله به خودروی حامل شهید فخری‌زاده، نظر وی را جلب می‌کند و سپس شهید فخری‌زاده دستور توقف خودرو را می‌دهد. براساس گزارش رسانه‌های داخلی شهید فخری‌زاده به تصور اینکه صدا ناشی از برخورد با مانع خارجی یا اشکال در موتور خودرو بوده از خودروی خود پیاده شده و در همین لحظه از خودروی نیسانی که در فاصله ۱۵۰ متری ماشین شهید فخری‌زاده متوقف شده بود، یک دستگاه تیربار اتوماتیک کنترل از راه دور، شلیک‌های متعددی به سمت شهید انجام می‌دهد که دو گلوله به پهلو و یک گلوله به پشت شهید فخری‌زاده برخورد می‌کند و لحظاتی بعد همان نیسان متوقف‌شده نیز منفجر می‌شود.

تصاویری از ترور شهید فخری زاده

پیکر مجروح شهید فخری‌زاده به درمانگاه و از آنجا با بالگرد به بیمارستانی در تهران منتقل می‌شود که متأسفانه بعد از مدتی به شهادت می‌رسد. لازم به ذکر است این عملیات که حدود سه دقیقه به طول انجامیده، هیچ عامل انسانی در محل ترور حضور نداشته و تیراندازی‌ها تنها توسط سلاح خودکار انجام شده است و به جز محافظ شهید فخری‌زاده که مجروح می‌شود، هیچ فرد دیگری در این حادثه آسیب نمی‌بیند. گفتنی است مالک خودروی نیسان فردای روز ترور از کشور می‌گریزد.

تحصیلات

شهید محسن فخری‌زاده مهابادی دارای تحصیلات کارشناسی‌ارشد مهندسی هسته‌ای و دکترای آشکارسازی تابش هسته‌ای و کشف کیهانی بود. وی از ابتدای تشکیل سپاه به عضویت این نهاد انقلابی درآمد و آخرین درجه نظامی او سرتیپ پاسدار بود. شهید فخری‌زاده جزء افرادی به شمار می‌‎رود که در سال 1362 از بدو تشکیل واحد تحقیقات ویژه اتمی در مرکز تحقیقات سپاه پاسداران در این مرکز فعالیت خود را شروع کرد.

شهید محسن فخری‌زاده از سال 1371 به عضویت هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین(ع) درآمد و با تلاش‌های مستمر خود، امکانات این دانشگاه را در جهت پیشبرد تحقیقات و توسعه صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای به‌کار گرفت.

شهید فخری زاده

معاونت وزیر دفاع، ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر و ریاست سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) از دیگر مسئولیت‌هایی است که شهید فخری‌زاده برعهده داشت. گفتنی است شهید فخری‌زاده به واسطه تحصیلاتش در حوزه آشکارسازی تابش هسته‌ای و کشف کیهانی می‌توانست قدرت رآکتورهای هسته‌ای را اندازه‌گیری و کشف کند.

دستاوردهای علمی شهید فخری‌زاده

شهید فخری‌زاده را باید در زمره دانشمندان چندبُعدی قرار داد که هرگز محدود به یک دانش نبود. این دانشمند برجسته در حوزه پدافند غیرعامل عملکرد موفق و خیره‌کننده‌ای داشته است. وی با همکاری هدفمند و گسترده‌ای که با سازمان پدافند غیرعامل داشت موفق شد در حوزه تهدیدات هسته‌ای، بیولوژیک، زیستی، شیمیایی، لیزر و سایبری خدمات ارزنده‌ای را به این سازمان ارائه دهد. به عبارت بهتر جنس تحقیقات شهید فخری‌زاده از جنس تحقیقات راهبردی، تحقیقات عملی و تحقیقات فنی و صنعتی بود که منجر به ساخت تجهیزات پدافندی شد. طوری‌که بنا به گفته سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بیشتر نیازمندی‌های پدافندی در این حوزه در مجموعه شهید فخری‌زاده طراحی و تولید می‌شد.

تصاویر دیده نشده از شهید فخری زاده

شهید فخری‌زاده زیرمجموعه‌ای را تحت عنوان اورژانس تخصصی در حوزه هسته‌ای و پدافند هسته‌ای تشکیل داده بود و بیشتر مانورهای هسته‌ای تحت نظارت این مجموعه انجام می‌شد و قاطبه پزشکان، پرستاران و متخصصان درمانی در حوزه مسمومیت‌های هسته‌ای توسط گروه‌های تحت نظر شهید فخری‌زاده آموزش داده می‌شدند.

شهید فخری زاده

تلاش‌ها و دستاوردهای علمی شهید فخری‌زاده تنها محدود به موارد فوق نیست. شهید فخری‌زاده در حوزه پدافند شیمیایی موفق به تولید ماسک‌ها، کیت‌های تشخیص اندازه‌گیری و آوردن ظرفیت‌های رفع آلودگی شد. حتی در اوایل آغاز اپیدمی کرونا برای حفاظت از محیط زیست موفق به ساخت مواد رفع آلودگی غیرالکلی شد تا مبادا محیط زیست آلوده شود. همچنین شهید فخری‌زاده در اسفند سال 1398 موفق به ساخت نخستین کیت تشخیصی کرونا شد و کشور را از واردات کیت‌های تشخیص کرونا بی‌نیاز کرد. تلاش‌های این دانشمند هسته‌ای در حوزه مقابله با کرونا محدود به این موارد نمی‌شود؛ شهید فخری‌زاده در کنار ساخت کیت تشخیص کرونا و ساخت مواد رفع آلودگی غیرالکلی، با همکاری مشترک مجموعه سپند و مجموعه رازی کرج به ساخت و تولید واکسن کرونا مبادرت ورزید که اسفند ماه سال گذشته از  این واکسن تحت عنوان واکسن «فخرا» رونمایی شد.

تصاویر دیده نشده از شهید فخری زاده

ضرورت ادامه راه شهید فخری‌زاده

به گزارش ایکنا، دشمنان انقلاب اسلامی با ترور دانشمندان و شخصیت‌های اثرگذار درصدد محدود ساختن جمهوری اسلامی و مقابله با پیشرفت‌‎های علمی ملت ایران برآمده‌اند. شهید فخری‌زاده تنها یکی از دانشمندان برجسته و بنامی است که تروریست‌های صهیونیستی آن را هدف اقدامات تروریستی خود قرار دادند، اما در اصل شهید فخری‌زاده شاگردان بسیاری را تربیت کرده که هریک از آنها می‌توانند راه او را ادامه دهند.

شهید فخری‌زاده از چنان اثرگذاری در حوزه صنعت هسته‌ای و پدافند غیرعامل برخوردار بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از پیام تسلیت خود در پی شهادت این شهید والامقام تقریظ فرمودند: «دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر جان عزیز و گران‌بها را به خاطر تلاش‌های علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست.»

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی ترور شهید فخری زاده

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از این پیام تصریح کردند: «دو موضوع مهم را همه‌ دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ بخشهایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت.»

بعد از گذشت یکسال از ترور دانشمند فرهیخته و برجسته کشورمان مسئولان باید پیام رهبر انقلاب را سرلوحه عمل خود قرار دهند تا چرخه پیشرفت و تولید علم در کشور به خصوص در حوزه هسته‌ای متوقف نشود و برای از بین بردن موانع و چالش‌های این حوزه تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

گزارش از سعید امینی

انتهای پیام
captcha