امام موسی صدر خواستار تقویت حضور شیعیان در مناصب رسمی بود
کد خبر: 4018459
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
در نشست لبنان تأکید شد؛

امام موسی صدر خواستار تقویت حضور شیعیان در مناصب رسمی بود

هم‌اندیشی «امام موسی صدر؛ پیشگام و معمار فرهنگ و الگوی مقاومت» در لبنان برگزار و در آن تأکید شد: امام موسی صدر، خواستار تلاش برای افزایش حضور شیعیان در مناصب رسمی براساس شایستگی افراد بود.

امام موسی صدر خواستار تقویت حضور شیعیان براساس شایستگی افراد بودبه گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در لبنان، این نشست به همت بنیاد «معارف الحكمیه» لبنان و با سخنرانی عباس خامه‌یار؛ رایزن فرهنگی ایران در لبنان، حسن قبلان؛ عضو دفتر سیاسی جنبش امل، جهاد سعد؛ مدیر مرکز بین‌المللی گردآوری اسناد لبنان و ریما فخری؛ عضو دفتر سیاسی حزب‌الله به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

عباس خامه‌یار در این نشست اظهار کرد: امام موسی صدر  یکی از  برجسته ترین و موفق‌ترین الگوهای تأثیرگذار در تاریخ معاصر است. وی بنیانگذار مقاومتی (اسلامی) بود که به یک میراث ملی بدل گشت؛ میراثی که یاد و خاطره شهدای استقلال را زنده نگه داشت.

قدرت تشخیص دوست و دشمن

وی افزود: امام موسی صدر  قدرت بالایی در  تشخیص دوست و  دشمن داشت و در زمینه ایجاد وحدت ملی بی‌نظیر عمل می‌کرد. مسئله اساسی ایشان همواره مبارزه با رژیم سفاک صهیونیستی بود. او خالق شعار «اسرائیل شر مطلق است» بود؛ شعاری که پایه و اساس شکل‌گیری مقاومت در برابر اشغالگر و مخالفت با عادی‌سازی روابط بود و براساس آن معادلات بازدارندگی در  برابر رژیم صهیونیستی ایجاد و بنا نهاده شد.

خامه‌یار بیان کرد: امام موسی صدر با تأسیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان و فعال‌کردن گزینه مقاومت علیه اشغالگری در  جنوب لبنان و  کل منطقه، به یاری مستضعفان شتافت و  راه مبارزه برای نیل به اصول انسانی، عدالت و حق را نمایان ساخت.

وى افزود: امام صدر راهبرد مقاومت را بنیان نهاد و نخستین کسی بود که با وجود امکانات اندک خواستار به دست‌گرفتن سلاح و مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی شد. امام موسی صدر امید داشت جنوب لبنان به صخره‌ای مستحکم تبدیل و توهمات، آرزوها و زیاده‌خواهی‌های اشغالگران صهیونیست با برخورد به آن متلاشی شود.

امام موسی صدر خواستار تقویت حضور شیعیان در مناصب رسمی براساس شایستگی افراد بود

رایزن فرهنگی کشورمان در پایان تأکید کرد: رویکرد امام موسی صدر در تأکید بر همزیستی مسالمت‌آمیز و وحدت میان طوایف، ادیان و مذاهب به یکی از ابعاد مهم و کلیدی مقاومت تبدیل شد. از  نگاه وی تبعیض مذهبی و تعصبات دینی تنها در خدمت اهداف صهیونیسم و منافع اشغالگران قرار دارد و موجب ایجاد تفرقه و فتنه میان ملت‌ها می‌شود.

حاکمان، اندیشه امام موسی صدر را دنبال کنند

حسن قبلان؛ عضو دفتر سیاسی جنبش امل لبنان نیر در ادامه مراسم سخنرانی و اظهار کرد: علاقه به آرمان، اندیشه و راه و رسم امام صدر نباید فقط در میان مقاومت و مقاومین منحصر بماند، بلکه حاکمان نیز باید مواضع ملی، بین‌المللی و نهادین امام صدر را دنبال كنند، همچنین اصلاح‌طلبان اجتماعی از نوشته‌های وی که در مورد مسائل اجتماعی و عناوین مستضعفین است، پیروی كنند.

امام موسی صدر خواستار تقویت حضور شیعیان در مناصب رسمی براساس شایستگی افراد بود

وی افزود: امام صدر مقاومتی ایجاد کرد که عمق تمدنی و عقیدتی داشت و همه مطالب انگیزشی‌اش را از کربلاى حسینى و نهضت عاشور الهام گرفت.

امام صدر و پیشگامی در اقتصاد

جهاد سعد، مدیر مرکز بین‌المللی گردآوری اسناد لبنان نیز به نوبه خود تأکید کرد که نمی‌توان بین پروژه ملی، بین‌المللی یا بشردوستانه امام صدر تفاوت قائل شد و ایمان امام صدر به خدا و انسان باعث شد که خدماتش به بشریت تقدیم شود.

امام موسی صدر خواستار تقویت حضور شیعیان در مناصب رسمی براساس شایستگی افراد بود

وی تصریح کرد: امام صدر اولین کسی بود که در مورد اقتصاد نوشت و متوجه شد که استفاده از اقتصاد به عنوان سلاح در مقابل مسلمانان استفاده می‌شود و این همان چیزی است که امروز در جوامع و کشورهای مقاومت تجسم یافته است.

تقویت حضور شیعیان در مناصب رسمی

آخرین سخنران برنامه خانم ریما فخری بود كه در مورد صفات و ویژگی‌هاى شخصی امام صدر مطالبى بیان کرد و گفت: ما از شخصیتی دانشمند ، فقیه، مجتهد و آگاه به زمان خود، عالمی وارسته و از خانواده‌ای مجاهد سخن می‌گوییم و در مورد شرایطی که امام صدر در آن حرکت کرد، گفت‌و‌گو مى‌كنیم، او لبنان را تبدیل به کشوری مقاوم کرد.

وی با تأکید بر اینکه امام صدر نگاهی یکپارچه به موضوع مقاومت داشت، افزود: امام موسی صدر نه تنها به مسئله نظامی توجه داشت، بلکه در راستای مواجهه با محرومیت‌های اقتصادی و اجتماعی، تقویت روحیه دینداری و دین‌مدارى در جامعه گام برداشت و بر دانش و یادگیری همت گماشت.

امام موسی صدر خواستار تقویت حضور شیعیان در مناصب رسمی براساس شایستگی افراد بود

ریما فخری تأکید کرد: امام صدر، همچنین خواستار تلاش برای افزایش حضور شیعیان در مناصب رسمی شد، نه از منظر فرقه‌ای یا مذهبی، بلکه براساس شایستگی افراد و در خدمت به جامعه لبنانی.

انتهای پیام
captcha