سازوکاری برای ارائه قرآن در بازار علم و عمل وجود ندارد/ الزامات تحول امور قرآنی
کد خبر: 4020029
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
مریم حاج‌عبدالباقی در گفت‌وگو با ایکنا:

سازوکاری برای ارائه قرآن در بازار علم و عمل وجود ندارد/ الزامات تحول امور قرآنی

نائب‌رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی با بیان اینکه مترجمی زبان قرآن، قرآن‌باوری متولیان و استخراج علوم از قرآن در تحول ساختار و نظام قرآنی اثربخش است گفت: متأسفانه سازوکاری برای چگونگی ارائه قرآن در بازار علم، اندیشه و عمل وجود ندارد.

مریم حاج‌عبدالباقی، قرآن‌پژوه و نایب‌رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص شیوه‌های اثربخشی تحول ساختار و نظام قرآنی کشور گفت: یکی از منویات مقام معظم رهبری، تحول در حوزه فرهنگ به ‌ویژه توسعه فرهنگ قرآنی است. لذا ایشان در این رابطه بر مفاهیم قرآنی تأکید می‌کنند؛ موضوعی که از ابتدای انقلاب تا به امروز بار‌ها به آن اشاره کرده‌اند و فرموده‌اند هرکسی که فعالیت قرآنی می‌کند باید حول محور مفاهیم قرآنی باشد تا بفهمد که قرآن چه می‌گوید.

این استاد دانشگاه افزود: طبق روایت، قرآن چهار قسمت دارد که شامل عبارات، اشارات، لطایف و حقایق است. بعد می‌گوید که عبارات را عوام، اشارات را خواص، لطایف را اولیا و حقایق را انبیا درک می‌کنند؛ لذا ما که زبان مادری‌مان فارسی است و از محتوای عربی بی‌خبریم، در فهم قرآن زیر خط عوامیم، در حالی که به قرآن عشق و علاقه داریم. یک راه تحول در اثربخشی فعالیت‌های قرآنی، مترجمی زبان قرآن است. این امر باید به گونه‌ای باشد که خوانندگان قرآن زبان آن را در سطح عموم بفهمند و با آن انس بگیرند. این فهمیدن بار‌ها جواب داده است و می‌توانیم همین را حتی در مدارس گسترش دهیم؛ مانند کلید‌های فهم زبان قرآن که در گذشته اجرا شد و بسیار اثربخش بود.

نایب‌رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی اظهار کرد: در بحث کلان هم باید کار قرآنی در کشور انجام شود و مسئولان این حوزه باور کنند که قرآن کتاب زندگی است. به عنوان مثال در مورد نماز، همایش، جشنواره و نشست‌هایی را برگزار می‌کنیم، اما برنامه‌هایمان را به گونه‌ای تنظیم می‌‌کنیم که نماز اول وقت فدا شود و در حاشیه قرار بگیرد. قرآن هم این‌گونه است و اگر می‌خواهیم کاری برای قرآن انجام دهیم، باید مسئولان قرآن‌باور شوند. در واقع متولیان حوزه قرآن باید به این حقیقت برسند که قرآن کتاب زندگی است نه اینکه شعار بدهند؛ رسیدن به این حقیقت یعنی قرآن به همه مسائل ما پاسخ می‌دهد و وظایف ما را نسبت به آن از جمله ایمان به قرآن، فهمیدن، عمل کردن و احترام به آن به صورت جدی دنبال می‌کند.

این حافظ قرآن گفت: یکی دیگر از مواردی که تحول در فعالیت‌های قرآنی را ممکن می‌کند این است که ما علوم را از قرآن استخراج کنیم؛ حضرت علی(ع) در مورد قرآن می‌فرماید که در مقابل قرآن زانو بزنید، استنطاقش کنید و با سؤال به سراغش بروید تا جوابتان را از قرآن بگیرید. حالا که ما هزاران رساله در مورد قرآن داریم باید بدانیم که چگونه می‌توانیم جواب سؤالاتی را که از قرآن به دست آورده‌ایم به بازار علم و اندیشه و عمل عرضه کنیم.

این قرآن‌پژوه با تأکید بر اینکه متأسفانه برای چگونگی عرضه قرآن در بازار علم، اندیشه و عمل سازوکاری وجود ندارد، اظهار کرد: اگر بتوان تحولی وجود آورد قطعاً تغییرات اثرگذار است تا اگر از ما به عنوان جامعه و متولی امور قرآنی سؤال شد که چه کار قرآنی کرده‌اید؟ یا چه حرفی در مورد طبیعت، سبک زندگی، علم یا صنعت دارید بتوانیم پاسخ درست و قرآنی بدهیم. در زمینه ساختار امور قرآنی تخصص چندانی ندارم و برایم جذابیتی ندارد. همچنین هر فرد جامعه مانند سلول است و باید سلو‌ل‌ها را به قرآن علاقه‌مند کنیم. البته نمی‌توانم درباره چگونگی ساختار فعالیت‌های قرآنی اظهار نظر کنم.

حاج‌عبدالباقی درباره ادغام سازما‌ن‌های قرآنی و چنین تحولی در عرصه امور قرآنی گفت: در صورتی که ادغام بتواند از موازی‌کاری جلوگیری کند و همه با هم تعامل داشته باشند اثربخش است. البته یکی از مهمترین اقدامات در اثربخشی فعالیت‌ها اخلاص است. پیغمبر(ص) یک نفر بود و نتواست دنیا را تحت تأثیر قرآن قرار دهد. حال چرا ما با وجود ابزار‌های جدید نتوانیم؟ بنابراین هرچقدر خودمان را در ارتباط با قرآن مخلص‌تر و قرآنی‌تر کنیم شاهد تحول خواهیم بود. البته تحول از شناخت وضع موجود آغاز می‌‌شود و آینده‌گاری زمینه آینده‌‌سازی را فراهم می‌‌کند.
انتهای پیام
captcha