قابلیت‌های «ناو اطلاعاتی طلائیه»؛ از نمایش قدرت در جنگ الکترونیک تا انجام مأموریت‌ تجسس دریایی
کد خبر: 4020840
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

قابلیت‌های «ناو اطلاعاتی طلائیه»؛ از نمایش قدرت در جنگ الکترونیک تا انجام مأموریت‌ تجسس دریایی

ناو طلائیه در اصل یک ناوشکن اطلاعاتی است که مأموریت اصلی آن در حوزه تجسس دریایی و کسب اطلاعات مربوط به مناطق عملیاتی است. این ناو برای خود یک یگان شنود و اطلاعات است که با نصب پیشرفته‌ترین سامانه‌های شنود و الکترونیک بر روی آن کارآیی بسیاری زیادی خواهد داشت.

مشخصات ناو اطلاعاتی طلائیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، روز یکشنبه، 21 آذر ماه سال جاری ناخدایکم مهندس پورکزازی، فرمانده کارخانجات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از پایان ساخت نخستین ناوشکن اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «طلائیه» خبر داد. همچنین دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش از الحاق ناو اطلاعاتی طلائیه به ناوگان دریایی کشورمان طی روزهای آینده خبر داد و گفت: « فرآیند به آب انداختن شناور اطلاعاتی ارتش تقریباً انجام شده و مراحل نصب تجهیزات به سرعت در حال انجام است و به زودی شاهد الحاق آن به بدنه عملیاتی خواهیم بود.»
 

ایران در زمره دارندگان ناو تجسسی و اطلاعاتی

پیش از اینکه ناو طلائیه طراحی و ساخته شود، فقدان حضور یک ناو تجسسی و اطلاعاتی در ناوگان نیروی دریایی کشورمان کاملاً احساس می‌شد. در شرایطی که هیچ کشوری حاضر به فروش ناو اطلاعاتی به ایران نبود و ما را تحریم کرده بودند، به واسطه ایستادگی و خودباوری مهندسان و محققان نیروی دریایی ارتش، توانستیم در زمره دارندگان فناوری ساخت ناو اطلاعاتی قرار بگیریم و مصداق آیه «ولا تهنوا و لا تحزنوا و أنتم الأعلون إن كنتم مؤمنين (آل عمران-آیه 39)» باشیم. 
 

طلائیه و پاسخ به نیازهای جنگی

ناو طلائیه در اصل یک ناوشکن اطلاعاتی است که مأموریت اصلی آن در حوزه تجسس دریایی و کسب اطلاعات مربوط به مناطق عملیاتی است. به عبارت دیگر پیش از ورود ناوهای جنگی به عملیات و انجام اقدامات نظامی، نیازمند اطلاعات دقیق از موقعیت مکانی و شرایط نظامی حاکم بر منطقه مورد هدف است. ناوهای اطلاعاتی توانایی دارند تا به نیاز ناوهای جنگی پاسخ دهند و شرایط را برای حمله به هدف مورد نظر و انجام موفقیت‌آمیز عملیات فراهم کنند. 
مشخصات ناو اطلاعاتی طلائیه
سازه اصلی ناو طلائیه

پیشرفت ایران در حوزه جنگ الکترونیک دریایی

این ناو برای خود یک یگان شنود و اطلاعات است که با نصب پیشرفته‌ترین سامانه‌های شنود و الکترونیک برروی آن کارآیی بسیاری زیادی خواهد داشت. مقابله با جنگ الکترونیک، شناسایی اهداف دشمن، ایجاد اهداف کاذب، پوشش ناوهای خودی، کشف اهداف و رصد دشمن از مهمترین وظایفی است که برای نخستین ناو اطلاعاتی ایران تعریف شده است. 
 

ساخت آشیانه بالگرد برروی طلائیه

نخستین شناور اطلاعاتی و تجسسی نیروهای مسلح کشورمان قابلیت حمل بالگرد را دارد و از همه مهمتر و افتخارآمیزتر اینکه برروی این ناو اطلاعاتی، آشیانه بالگرد جاسازی شده؛ امکانی که تاکنون برروی ناوهای کلاس موج مشاهده نشده است. همچنین ناو طلائیه در صورت عدم نصب آشیانه می‌تواند یک بالگرد بیشتر یعنی دو بالگرد را حمل کند و حتی قابلیت این را دارد که تجهیزات اطلاعاتی بر روی همین بالگردها نصب شود تا کارایی این ناو اطلاعاتی چندین برابر شود.
مشخصات ناو طلائیه

قابلیت دفاعی ناو طلائیه درکنار قابلیت تجسسی

شاید این پرسش برای شما به وجود بیاید که ناو اطلاعاتی طلائیه قابلیت تهاجمی یا دفاعی دارد یا فقط صرفاً برای انجام مأموریت‌های تجسس ساخته شده است؟ قطعاً مهندسان نیروی دریایی ارتش این ناو اطلاعاتی را تهی از سلاح نکرده‌اند و بدون تجهیزات نظامی راهی اقیانوس‌ها و دریاهای آزاد نمی‌کنند و در راستای حفاظت از جان خدمه‌اش و مقابله با تهدیدات احتمالی، قابلیت جنگی و نظامی را هم به آن افزوده‌اند. به عبارت دیگر ازن ناو علاوه بر بر اینکه یک شناور اطلاعاتی است، شناور جنگی و نظامی هم محسوب می‌شود. براساس گفته امیر دریادار ایرانی؛ «این شناور توانایی دفاع از خود را در دریا دارد. هر شناور معمولاً یک مأموریت اصلی و یک مأموریت جانبی و فرعی دارد که تعداد مأموریت‌ها به توانمندی تجهیزاتی آن بستگی دارد.»
 
همانطورکه اشاره شد این ناوشکن برای کشف و شناسایی و برای دفاع از سامانه‌های لازم و کارا بهره می‌برد. معمولاً شناورهای اطلاعاتی به‌صورت مستقل به مأموریت‌های دور اعزام نمی‌شوند و حتماً یک یگان همراه که شامل ناوشکن چند منظوره است با آن درمأموریت‌ها همراه می‌شود. 
 

سخن پایانی...

براساس این گزارش؛ نیروی دریایی ارتش با ساخت شناور‌ها و تجهیزات خود به دست متخصصان ایرانی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، تجهیزات به‌روز را در ناوگان شمال و جنوب در اختیار دارد و اساساً این نیرو به دلیل ساختارش فراتر از مرز‌های داخلی عمل می‌کند و در حوزه ورود به آب‌های بین‌المللی موفقیت‌های بسیار را رقم زده که عملیات موفقیت‌آمیز ناوگروه 75 در اقیانوس اطلس جزئی از این موفقیت‌ها محسوب می‌شود، لذا به همین منظور و با توجه به اهمیت ساختار نیروی دریایی ارتش، برنامه‌ریزی برای سفر ناوگروه‌های نداجا به کشور‌های همسایه و بالعکس در دستور کار این نیرو قرار گرفته است.
 
گزارش از سعید امینی
انتهای پیام
captcha