برگزاری کنفرانس «تبیین عوامل دستیابی به تمدن نوین اسلامی» در پیشاور + عکس
کد خبر: 4021398
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱

برگزاری کنفرانس «تبیین عوامل دستیابی به تمدن نوین اسلامی» در پیشاور + عکس

کنفرانس «تبیین و بررسی عوامل دستیابی به تمدن نوین اسلامی» به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر «پیشاور» پاکستان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از پاکستان، در این کنفرانس که در محل خانه فرهنگ ایران در پیشاور برگزار شد، جمعی از شخصیت‌های دینی و دانشگاهی از جمله «مهران اسکندریان»، رئیس خانه فرهنگ ایران درپیشاور، «پروفسور فخرالاسلام»، رئیس مرکز مطالعات پاکستان دانشگاه پیشاور، «علامه عابد حسین شاکری»، معاون حوزه علمیه شهید عارف حسین الحسینی پیشاور، «حافظ تحمیدجان الازهری»، معاون ارشد شورای تحقیقات بین‌المللی در امور مذهبی، «پروفسور رشید احمد»، معاون رئیس مرکز اسلامی شیخ زاید دانشگاه پیشاور، «پروفسور محمد فاروق»، استاد مرکز اسلامی شیخ زاید دانشگاه پیشاور، «پروفسور عبدالرحمن»، استاد مرکز اسلامی شیخ زاید دانشگاه پیشاور و شماری از دانشجویان  حضور داشتند.

این کنفرانس با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری محمد جواد شاکری آغاز شد.

مهران اسکندریان، رئیس خانه فرهنگ ایران درپیشاور، در سخنانی ضمن تشریح و تبیین و بررسی عوامل دستیابی به تمدن نوین اسلامی گفت: مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأسی از آرمان‌ها و افکار بلند حضرت امام خمینی(ره) برای نخستین بار موضوع تمدن نوین اسلامی را برای بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های کشورهای مسلمان و دستیابی به امت واحده مطرح نمودند و ایشان پیشرفت و توسعه نظام اسلامی را تحت عنوان «تمدن نوین اسلامی» تعبیر کرده و درباره معنا و چیستی آن فرمودند: «تمـدن نوین اسلامی به معنای پیشرفت همه‌جانبه بوده و اگر به دنبال مصداق عینـی آن باشیم، می‌تـوانیم هدف از انقلاب اسلامی ایران را ایجاد یک تمدن نوین اسلامی معرفی نماییم، از این‌رو تمدن نوین اسلامی را به معنای پیشرفت همه‌جانبه، می‌توان به مجموعـه‌ای از آداب و رسوم، اعتقادات، باورها، سنن، معارف، علوم اسلامی و ذخایر مشترک مادی و معنوی درمیان ملت‌های مسلمان اشاره نمود».

وی در ادامه تصریح کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای رسیدن به تمـدن نـوین اسـلامی، از همـه دانشگاهیان، حوزویان، محققان و پژوهشگران، طلب یاری جسته و همـه افـراد را در این امر مهم، مسئول دانسته‌اند. و امروز به این بهانه گردهم آمده‌ایم تا گامی هرچند کوچک در این مسیرِ خدمت به امت اسلامی برداشته باشیم.

رئیس خانه فرهنگ ایران در پیشاور بیان داشت: عوامل دستیابی به تمدن نوین اسلامی را از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌توان در قالب دو عامل ظاهری و باطنی بیان نمود. مـراد از عوامـل ظـاهری، فرد، اجتماع و مـدیریت جامعه که در هر تمدنی لازم است و اما عوامل باطنی از قبیل: ایمان، مکتب، رهبری و ظرفیت‌های معنوی برای تمدن نـوین اسـلامی بسیار لازم، ضروری و حیاتی است. ایشان فرموده‌اند: «داعیه ما ایجاد تمدنی متکی بر معنویت، وحی، تعلیمات و هدایت الهی است».
 
بنابراین می‌توان گفت: هر جامعه‌ای ممکن است با تکیه بر ثروت و قـدرت، زندگی مرفهی برای رسیدن به خواسته‌های انسانی خود فراهم آورد. اما تمدن نوین اسلامی علاوه بر آن، با تکیه بر جنبه‌های معنوی ایمان و مکتب می‌تواند در سایه داشته‌های معنوی، رهبری واحد و قدرت متمرکز، به امت واحده اسلامی دست یابد. 

مهران اسکندریان افزود: تک تک مسلمانان همانند نخ های گرانقدر ابریشم هستند که می‌توانند توسط یک قالیباف مجرب به فرشی گران‌بها تبدیل شوند. 

وی یادآور شد: تمدن نوین اسلامی به نـژاد خاص و ملتی تعلق نداشته، بلکـه تمـدنی گسترده شامل تمامی نژادها و قومیت‌ها بوده و همه مسلمانان از هر بلاد و سرزمینی می‌بایست برای رونـق بخشیدن و گسترش آن تا رسیدن به اوج شکوفایی جهان اسلام ایفای نقش نمایند.

رئیس خانه فرهنگ ایران درپیشاور درپایان گفت: امیدواریم همه علما، نخبگان، دانشگاهیان و افراد تأثیرگذار در کشورهای اسلامی جهت تحقق و پیاده‌سازی امر مهم دستیابی به تمدن نوین اسلامی برای رسیدن به امت واحده، تلاش و کوشش نمایند.                               

پرفسور رشید احمد، معاون رئیس مرکز اسلامی شیخ زاید دانشگاه پیشاور نیز ضمن تشکر و تایید سخنان رئیس خانه فرهنگ ایران درپیشاور، اظهار کرد: موضوع تمدن نوین اسلامی را بایستی همان طور که رئیس خانه فرهنگ ایران فرمودند شامل تمام ملت‌ها و نژادهای کشورهای اسلامی دانسته و به دلیل این که از سوی مقام عالی ایرانی مطرح گردیده آن را به نژاد و ملت خاصی محدود نکنیم، ضمن اینکه شخصیت رهبر ایران نیز مانند موضوع تمدن نوین اسلامی متعلق به تمام جهان اسلام است.
 
معاون رئیس مرکز اسلامی شیخ زاید دانشگاه پیشاور اظهار کرد: تمدن اسلام با بعثت پیامبراکرم(ص) آغاز شد و بر دو تمدن بزرگ روم و ایران که تاریخ هزار ساله داشتند سبقت گرفته است.

وی بیان داشت: تمدن روم به دلیل عدم پذیرش اسلام دچار انحطاط شده است. اما تمدن غنی ایران پس از ورود اسلام به ایران یک تمدن جدید را به وجود آورده بدین معنا که درکنار تعلقات فرهنگی، آداب و رسوم و غیره، تمدن اسلام را نیز تقویت نموده است.

پروفسور رشید احمد افزود: پیش از اسلام در فرهنگ و تمدن ایران حاکمان را خدایان می‌دانستند اما تمدن اسلام با پیروی از تعالیم الهی توانست تغییراتی بنیادین درتمدن ایران به‌وجود آورده و نگاه فرعون‌گونه حاکمان را نسبت به مردم خود از بین ببرد. به عنوان مثال: سلمان فارسی که از سرزمین فارس آن زمان بوده به دین اسلام گرویده و خدمات شایانی به پیامبراکرم(ص) نموده و این دلبستگی دوجانبه، به حدی بوده که پیامبراکرم(ص) درحدیثی فرموده است: «سلمان فارسی از اهل بیت ما است». و این امر ضربه محکمی به نظام طبقاتی فرهنگ ها و تمدن های آن زمان بوده است.

پروفسور رشید احمد در پایان سخنان خود گفت: جهان اسلام امروزه نیز با الگو گرفتن از تمدن‌های بیگانگان دچار آداب و رسوم نامناسبی شده است. لذا نظرحضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص تمدن جدید، نوید و چشم‌اندازی برای بازگشت به اصل تمدن اسلامی با در نظر گرفتن فرمایشات ایشان براساس پیشرفت‌های همه جانبه ملل مسلمان است.

علامه عابد حسین شاکری نیز ضمن قدردانی از خانه فرهنگ ایران برای برگزاری این کنفرانس و همچنین برنامه‌های مختلف دیگر در راستای تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: تمام حیله‌ها و مکرهای تمدن غرب به برکت انقلاب اسلامی ایران آشکار شده و پس از برداشتن حجاب از چهره فریبنده آنان توسط حضرت امام خمینی(ره)، امروز تمدن غرب به مرز پایان رسیده است، لذا همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرموده‌اند: «تضادهای تمدن غرب به مرور زمان خود را نشان داده و امروز نوبت اسلام است که می‌بایست تمام ملل مسلمان برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی تلاش نمایند».

وی تأکید کرد: با نگاهی مختصر به تمدن نوین اسلامی می‌توان گفت که با درنظر گرفتن سیاست‌های داخلی و خارجی و ظرفیت‌های اقتصادی، علمی، ثروت، امنیت، قدرت سیاسی بایستی درمقابل دشمن مشترک دست به دست هم داده و برای رسیدن به امت واحده سعی و تلاش نمود. ممکن است این سؤال پیش بیاید، چگونه می‌توان با زبان‌ها و مذاهب مختلف به یک تمدن جدید با نام تمدن نوین اسلامی دست یافت. در پاسخ بایستی گفت: تعدد زبان‌ها و مذاهب هیچ مانعی را برای رسیدن به اهداف عالی مشترک امت اسلامی بوجود نمی‌آورد.

حافظ تحمید جان الازهری، معاون ارشد شورای تحقیقات بین‌المللی در امور مذهبی، در سخنرانی خود با پرداختن به تفاوت تمدن غرب با اسلام گفت: اساس تمدن غرب بر ضرورت‌‎های انسانی و مسائل جامعه مادی استوار بوده، اما اساس تمدن اسلامی بر پایه تعلیمات و دستورات الهی است. پرداختن به عوامل دستیابی به تمدن نوین اسلامی در یک کنفرانس مقدور نبوده و نیازمند برگزاری جلسات متعدد برای پرداختن به عوامل و ابعاد مختلف آن است.
 
تحمید جان با مطرح نمودن چهار عامل کلیدی: 1- تفکر و رویه مثبت(مهم‌ترین عنصر و عامل یک تمدن، تفکر و نگاه مثبت به انسان بوده و این همان چیزی است که در زمان ظهور اسلام، پیامبراکرم(ص) با حفظ کرامت انسانی تمدن اسلامی را پایه گذاری نموده است). 2- عمل و عکس‌العمل(به معنای اینکه جامعه اسلامی بایستی به تعلیمات دینی خود عمل نموده و نسبت به آن پایبند بوده تا بتواند درمقابل تمدن‌های دیگر بر اساس داشته های خود عکس‌العمل مناسب نشان دهد). 3- پرهیز ازتعصبات دینی(بدان معنا که جامعه اسلامی بدور از تفکرات افراطی، مذاهب و ادیان دیگر را پذیرفته و رفتار مسالمت‌آمیز نسبت به آنان داشته باشد). 4- دوری از برخورد تمدن‌ها(یعنی ایجاد وحدت و یکپارچگی جهان اسلام در راستای دستیابی به تمدن نوین اسلامی اتست. و این به معنای از بین بردن تمدن‌های دیگر نبوده، بلکه هدف ازآن جلوگیری از تأثیرپذیری و ذوب شدن درتمدن غرب و احیای هویت و پیشرفت همه جانبه جوامع اسلامی درجهان است.

معاون ارشد شورای تحقیقات بین‌المللی در امور مذهبی افزود: رهبر انقلاب اسلامی با مطرح نمودن تمدن نوین اسلامی که امروزه مهم‌ترین موضوع و نیاز جوامع اسلامی است، ثابت کرده‌اند که به فکر آینده مسلمانان هستند.

 پروفسور فخرالاسلام، رئیس مرکز مطالعات پاکستان دانشگاه پیشاور با شرح مختصری از فرهنگ به عنوان مجموعه‌ای از آداب و رسوم، زبان، لباس، غذا، نوع حکمرانی و... اظهار داشت: تمدن براساس فرهنگ هر جامعه‌ای شکل گرفته، که این امر مُعرف هر جامعه‌ای است.
 
وی گفت: تمدنی مستحکم و پایدار شناخته می‌شود که پشتوانه آن فرهنگی قوی باشد. لذا هرقدر فرهنگ و هویت اصیل حفظ شود، تمدن نیز به همان اندازه مستحکم و قوی خواهد شد.

رئیس مرکزمطالعات پاکستان دانشگاه پیشاور اظهار کرد: براساس این اصول، کشوری همچون آمریکا عاری از تمدن بوده و نمی‌تواند دراین زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد. تمدن غرب نیز به دلیل اثرپذیری از بیگانگان، اختلاط فرهنگی و سیاست های نادرست دچار انحطاط شده است.

وی افزود: متاسفانه برخی کشورهای اسلامی نیز با تاثیرپذیری از تمدن و فرهنگ کشورهای غربی، موجبات بروز بی‌هویتی درجوامع اسلامی را فراهم آورده‌اند. و لذا کشورهای مسلمان برای رسیدن به هویت اسلامی، نیازمند ظهور تمدن نوین اسلامی هستند.

فخرالاسلام بیان داشت: رهبرمعظم انقلاب اسلامی ایران با داشتن بصیرت آسمانی، همواره مشکلات و چالش‌های جهان اسلام را به خوبی دیده و راه‌کارهای مناسب را برای برون رفت از آن ارائه نموده است، لذا بایستی همه کشورهای اسلامی فرامین ایشان را به جان و دل پذیرفته و به آن عمل نمایند. ازاینرو تمامی جوامع اسلامی بایستی با عزم جدی و اهتمام ویژه برای رسیدن به این هدف مهم بصورت یکپارچه و همسو تلاش نمایند.

سخنرانان دیگر نیز با پرداختن به اهمیت موضوع تمدن نوین اسلامی و آروزی سلامتی و طول عمر برای رهبر معظم ایران که سرمایه‌ای ارزشمند برای جهان اسلام هستند، اظهار داشتند: امیدواریم تمام علما، نخبگان، شخصیت‌های دانشگاهی و تاثیرگذاران اجتماعی با پیروی خالصانه از ایشان و همچنین بازخوانی تفکرات والای این عالم بزرگ اسلام به جوامع خود، بتوانند جامعه اسلامی را با اتحاد و یکپارچگی به سمت تمدن نوین اسلامی سوق دهند.
انتهای پیام
captcha