طرح صیانت باید اتفاق بیفتد/ سرعت اینترنت حق‌الناس است
کد خبر: 4021558
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
عیسی زارع‌پور تبیین کرد:

طرح صیانت باید اتفاق بیفتد/ سرعت اینترنت حق‌الناس است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تأکید بر لزوم اجرای طرح صیانت، گفت: هر پلتفرم خارجی که قوانین و الزامات ما را بپذیرد، امکان فعالیت در ایران را دارد.

عیسی زارع‌پور

به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین نشست خبری عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اصحاب رسانه امروز ۲۷ آذرماه در سالن الغدیر این وزارتخانه در حال برگزاری است.

عیسی زارع‌پور در ابتدای این نشست ضمن تسلیت ایام فاطمیه اظهار کرد: امروز فناوری اطلاعات تمام ابعاد زندگی بشر را متحول کرد و متأثر از خود کرده است. این فناوری در دوران شیوع ویروس کرونا نقش مهمی در زندگی مردم ایفا کرد.
 
وی به تبیین دستاوردهای وزارت ارتباطات پرداخت و گفت: در چنین شرایطی حتماً باید یک راهبرد مشخص داشته باشیم. نگاه دولت سیزدهم این است که فناوری اطلاعات یک فرصت است. طبیعی است که این فناوری مانند سایر فناوری‌ها تهدیداتی نیز به همراه داشته باشد. هفته گذشته شاهد بودیم که مدیرعامل یکی از بزرگترین پلتفرم‌ها به کنگره آمریکا احضار شد تا در مورد تهدیدات این پلتفرم برای کودکان و نوجوانان توضیح داشته باشد.
 
زارع‌پور با اشاره به تلاش این وزارتخانه برای تحقق شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات دو بال اساسی دارد. بال اول شبکه پرسرعت و بال دوم خدمات است. باید یک شبکه پر سرعت اینترنت در اطراف و اکناف کشور داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال، 20 میلیون پورت باسرعت نصب و فعال کنیم. در این مدت جلسات متعددی داشتیم تا نقشه راه را استخراج و در دهه مبارک فجر از آن رونمایی کنیم.
 
وزیر ارتباطات در ادامه به بال دوم شبکه ملی اطلاعات که همان خدمات است اشاره کرد و گفت: چند دسته خدمات برای ارائه به مشترکان پیش‌بینی کرده‌ایم. دسته اول خدمات دولت الکترونیک است که پیشرفت مناسبی در این زمینه نداشتیم چراکه بیشتر دستگاه‌ها به صورت جزیره‌ای عمل کردند و هر دستگاه برای خود چندین سامانه برای ارائه خدمات به مردم ایجاد کرده است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: دسته دوم و سوم خدمات، توسعه کیفیت و کمیت اپراتورهاست. طبق لایحه بودجه همه دستگاه‌ها مکلف هستند پنجره واحدی را اعلام کنند و در گام بعد همه خدمات را در اختیار ما قرار دهند تا در پنجره ملی قرار دهیم. همچنین هر خدمتی که راه‌اندازی می‌شود در منابع دستگاه‌ها می‌تواند صرفه‌جویی کند.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم مردمی بودن دولت و شفافیت را محقق کنیم باید به سمتی برویم که همه خدمات دولت به صورت هوشمند و شفاف در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: تا پایان امسال به صورت پایلوت این طرح اجرا خواهد شد و پنجره ملی خدمات با مشارکت چند دستگاه محقق می‌شود.

زارع‌پور با اشاره به اینکه بدون اجازه کمیسیون تنظیم مقررات و‌ ستاد تنظیم بازار، کسی اجازه افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنتی را ندارد، ادامه داد: کیفیت اپراتورهای مختلف را به طور مستند اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا مردم وضعیت آنها را بدانند.

اعمال فیلترینگ در تمام دنیا وجود دارد

وزیر ارتباطات افزود: اعمال فیلترینگ و محدودیت در تمام دنیا وجود دارد و حتماً برای سالم‌سازی فضای مجازی لازم است. طرح صیانت باید اتفاق بیفتد، چون فضای مجازی به محل زیست مردم تبدیل شده و اگر قاعده‌مند نباشد،‌به عنوان حاکمیت نمی‌توانیم از حقوق مردم دفاع کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: هر پلتفرم خارجی که قوانین و الزامات ما را بپذیرد، امکان فعالیت در ایران را دارد.

۲۰ ترابایت بر ظرفیت شبکه زیرساخت اضافه می‌شود

زارع‌پور بر ضرورت‌ افزایش سرعت اینترنت در کشور تأکید کرد و افزود: سرعت اینترنت حق‌الناس است. در کشور ما فشار بر شبکه موبایل است که ظرفیت آن را نداریم. ۲۰ ترابایت بر ظرفیت شبکه زیر ساخت در سال ۱۴۰۱ اضافه می‌شود. در اینترنت ثابت وضعیت بسیار نامناسبی داریم؛ بین ۱۸۰ کشور رتبه ۱۴۲ را داریم، همه متخصصان می‌دانند که این وضعیت یک شبه به وجود نیامده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه راهبرد و سیاست ما این است که شبکه بسیار سریع و امن را فراهم کنیم، گفت: دسترسی ثابت به تلفن همراه ارجحیت دارد. همچنین جهت‌گیری کشورهای گسترده تلاش برای اینترنت ثابت است.
 
زارع‌پور با اشاره به اینکه ۴ لایه برای شبکه داریم که به ترتیب لایه دسترسی از محل تا مخابرات، شبکه داخل شهر و استان، شبکه بین استانی و در نهایت پلتفرم بین‌المللی است، تصریح کرد: شبکه مادر کشور در اختیار وزارتخانه است و در این حوزه هیچ مشکلی نداریم و بنا داریم ٧٠ درصد در سال ١۴٠١ به ظرفیت شبکه افزوده شود. بسیاری از ترافیک اینترنت کشور از طریق کابل‌های دریایی صورت می‌پذیرد که تعمیر آن‌ها چند روز طول می‌کشد؛ البته این امر مقطعی است و مانند چند روز گذشته آن‌ها را می توانیم برطرف کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه مأموریت ویژه به رئیس سازمان تنظیم مقررات داده شد تا بحث افزایش سرعت اینترنت را دنبال کند، تصریح کرد: در هر ۵ لایه نقاط چالش برانگیز استخراج شده است تا اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرایی شود. وزارت ارتباطات به عنوان متولی این فضا فراکانس‌های ١٣٠٠ و ١۴٠٠ را در اختیار اپراتورها قرار داده است و بسیاری از اپراتور ها موانعی داشتند.

مشکلات اپراتورها با شهرداری به زودی حل می‌شود
وزیر ارتباطات همچنین از مشکلات اپراتورها با شهرداری ها نیز سخن به میان آورد و گفت: بسیاری از اپراتورها مشکلاتی با شهرداری‌ها دارند که در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم در کوتاه مدت مشکلات اپراتور ها را حل کنیم. در بلند مدت پروژه فیبر نوری تا نقاط را دنبال می‌کنیم و اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از مردم نیاز به استفاده از اینترنت موبایل در منازل ندارند و می‌توانند به شبکه ثابت متصل شوند. همچنین فیبر نوری باید در شهرها تقویت شود تا توسعه پلتفرم موبایلی ایجاد شود.
 
عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: پروژه فیبر نوری بلند مدت است؛ همچنین شرکت مخابرات طی 10 سال گذشته می‌توانست نقش کلیدی داشته باشد که این اتفاق نیفتاده و 10 سال است که تعرفه‌های تلفن ثابت و بهره‌برداری از آن تغییر نکرده است اما در این ١٠ سال تورم ۴٠ برابری داشتیم و نباید شرکت مخابرات ایران را فقط مقصر بدانیم.
 
افزایش تعرفه اینترنت
 
وی با اشاره به اینکه هیچ کس بدون مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات حق افزایش تعرفه اینترنت ندارد، گفت: ما در دولت سیزدهم به دنبال این هستیم که مشکلات مخابرات را حل کنیم چراکه مخابرات سرمایه ملی است و باید در جهت نیاز مردم کار کند. اولین قدم در حال برداشته شدن است و مقررات لازم برای اصلاح تعرفه‌ها فراهم می‌شود.
 
زارع‌پور در ادامه این نشست از حملات سایبری اخیر به زیر ساخت‌ها نیز سخن به میان آورد و گفت: تأمین امنیت زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی بحث جدی است و مسئله همه کشور‌هاست و ما هم کشوری هستیم که از این امر مستثنی نیستیم. هر هفته حملاتی صورت می‌گیرد اما یک موضوع جدی که وجود دارد این است که دستگاه‌ها همچنان که به فکر سرویس و خدمات هستند باید برای امن‌سازی سیستم‌ها اقداماتی انجام دهند و وزارت ارتباطات نیز تلاش می‌کند در کنار دستگاه‌ها باشد که امنیت سیستم‌ها فراهم شود.
 
در ادامه این نشست وزیر ارتباطات با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم از حقوق مردم در فضای مجازی دفاع کنیم، تصریح کرد: طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی جای بهبود و ارتقا دارد و ما با تعامل با همه بازیگران در این حوزه، پیشنهادی را تهیه کردیم تا بخشی از نگرانی ها را برطرف کنیم تا در نهایت به نفع کسب و کارها و بخش خصوصی هم باشد.

ایران امکان پرتاب ماهواره دارد
 
وی با بیان اینکه در دهه ٨٠ اتفاقات خوبی افتاد و ما به جمع کشورهای پرتاب کننده ماهواره پیوستیم اما در ٨ سال گذشته توجه جدی به این حوزه صورت نگرفت، افزود: در آن سال‌ها تا ٣٠٠ میلیون دلار سرمایه گذاری در این حوزه داشتیم که در سال‌های اخیر به ١۵ میلیون دلار رسید. همچنین جوانان مجاهد چراغ این صنعت را روشن نگه داشتند. ما جزو ١٠ کشوری هستیم که امکان پرتاب ماهواره را دارد.
 
زارع‌پور گفت: همه ظرفیت‌ها پای کار آمده است تا ما به زمان شتاب فضایی برگردیم و پرتاب، نقطه شروع این کار است. همچنین با تمام محدودیت‌های دولت، بودجه حوزه فضایی برای سال آینده ۵ برابر شده است و جهت‌گیری دولت این است که اهمیت ویژه‌ای به این حوزه صورت گیرد؛ البته ماهواره‌های متعددی در کشور آماده پرتاب هستند. هدف از صنعت فضایی غیر از حوزه اقتدارآفرینی این است که می‌خواهیم مشکلات زندگی مردم حل شود که سازمان فضایی آن را دنبال خواهد کرد.
 
دیپلماسی دیجیتال برنامه دولت سیزدهم است
 
وی با بیان اینکه ظرفیت خوبی برای صادرات داریم چراکه جوانان کشور ما به لحظه هوش و استعداد بالاتر از کشورهای دیگر هستند، افزود: در نمایشگاه «ایران ساخت» مشاهده می‌شود که ظرفیت‌های بسیار زیادی وجود دارد؛ همچنین در حوزه خدمات نرم، در حوزه پیام‌رسان و سایر موارد در کشورهای همسایه ظرفیت خوبی داریم و دیپلماسی دیجیتال برنامه دولت سیزدهم است؛ در همین راستا رایزنی‌هایی با سفرا و طرف‌های کشور ها آغاز شده است.
انتهای پیام
captcha