سه دلیل اصلی ضعف جبهه داخلی در جنگ روایت‌ها / 160 آیه قرآن به مفهوم جنگ روانی پرداخته است
کد خبر: 4023811
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
حجت‌الاسلام سالک بیان کرد:

سه دلیل اصلی ضعف جبهه داخلی در جنگ روایت‌ها / 160 آیه قرآن به مفهوم جنگ روانی پرداخته است

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه در بیان واقعیت‌های انقلاب اسلامی در سطح داخلی و جهانی دچار ضعف هستیم، سه عامل اصلی را در خصوص آن برشمرد و گفت: کمبود وجود نیروهای متخصص در حرکات رسانه‌ای انقلابی، ضعف زیرساخت‌های تبلیغاتی کشور در مقایسه با توان دشمن و امکانات موجود داخلی و عدم اجرای مدیریت بومی فضای مجازی باعث شده در این جنگ روایت‌ها از دشمن عقب بمانیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت جدی گرفتن مسئله جنگ روایت‌ها در داخل کشور به ویژه براساس تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب گفت: کشور پس از جنگ تحمیلی هشت ساله چند جنگ دیگر را پشت سر گذاشته و یا در آن قرار دارد که شامل جنگ اقتصادی، تبلیغاتی و روانی است و جنگ امروز هم جنگ تبیین و روایت‌ها است. بدون شک ما در بیان واقعیت‌های انقلاب اسلامی در سطح داخلی و جهانی دچار ضعف هستیم که دلایل متعددی دارد که اولین دلیل کمبود وجود نیروهای متخصص در این حرکات انقلابی و رسانه‌ای است در حالی که در قرآن مفهوم جنگ روانی مثبت و منفی در 160 آیه مطرح شده، اما ما این آیات را هنوز کشف و منعکس نکرده‌ایم.

وی افزود: این در حالی است که دشمن برای حفظ حیثیت خود و تداوم وضعیت موجود تلاش زیادی می‌کند تا خود را بیش از آنچه که هست معرفی کند و برعکس ما در معرفی واقعیت و حقانیت خود ضعیف عمل کرده‌ایم.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام سالک اظهار کرد: دومین عامل ضعف زیرساخت‌های تبلیغاتی کشور است که آنگونه که باید نتوانسته در سطح داخلی و جهانی موفق باشد. البته نباید هجمه و شبیخون فرهنگی شدید و چندبرابری دشمن با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و فضای مجازی را فراموش کرد اما در داخل با وجود کارهای زیادی که انجام شده، در عین حال از همین امکانات و توان موجود کمتر استفاده شده است.

مشکل عدم اجرای مدیریت بومی در فضای مجازی

عضو اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز کرد: صدا و سیما، دستگاه‌های تبلیغاتی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه کارهای زیادی کردند اما در مقابل هزاران سایت جنگ روانی عدد مختصری است و لذا قدرت تولید محتوای ما برای بیان واقعیت‌ها و تبیین مسائل کمتر از طرف مقابل است و از طرفی از رشد و پیشرفت تکنولوژی در حوزه رسانه‌ای و ارتباطاتی به میان مطلوب استفاده نمی‌کنیم.

وی بیان کرد: دلیل سوم عقب‌ماندگی در جنگ روایت‌ها عدم اجرای مدیریت بومی فضای مجازی است و متولی این مسئله در کشور مشخص نیست در حالی که در همه کشورهای دنیا چنین مدیریتی وجود دارد ولی شبکه ملی اطلاعات ما هنوز به نتیجه نرسیده است.

حجت‌الاسلام سالک با اشاره به بعد نرم‌افزاری جنگ روایت‌ها گفت: در نهج‌البلاغه یکی از قدرتمندترین حرکت‌های امیرالمؤمنین علی(ع) مسئله تبیین است و ایشان در مسیر این جهاد تبیین واقعیت‌های تاریخ، اقدامات دشمن و خودشان را بیان فرموده‌اند، لذا ما باید در بخش محتوایی از قرآن و کلام امام علی(ع) بهره بیشتری ببریم.

عدم شفافیت در داخل زمینه سو استفاده دشمن را فراهم می‌کند

حجت‌الاسلام سالک درباره نقش کم‌صداقتی و عدم شفافیت مسئولان در بیان واقعیت‌ها و نقش کمکی این رفتار به دشمنان در جنگ روایت‌ها گفت: اگر ما نتوانیم ابعاد واقعی یک پدیده و حادثه را برای مردم تبیین کنیم این مسئله فرصتی برای دشمن فراهم می‌کند تا برای تسلط باطل خودش، مسائل دیگری را بر آن واقعه اضافه کند و ذهن مردم را منحرف سازد. متأسفانه غیر از مسائل امنیتی و نظامی هنوز نتوانسته‌ایم شفافیت را در مجموعه امور کشور جاری کنیم که نمونه آن طرح شفافیت آرای نمایندگان به منزله یک مسئله ساده است که هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی تصریح کرد: این نشان می‌دهد مسئله ارتباط صادقانه با توده‌های مردم در میان برخی مسئولان ضعیف است چون برخی مسئولان نگران شفافیت هستند تا مسائل دیگری برای مردم روشن شود.

تأثیر عملکرد مثبت دستگاه‌های اجرایی بر تقویت اعتماد مردم به نظام

حجت‌الاسلام سالک درباره نقش رقابت‌های ناسالم سیاسی و سیاه‌نمایی گذشته از سوی مسئولان جدیدالورود به ویژه در حوزه اجرایی در عقب‌افتادگی کشور در جنگ روایت‌ها گفت: ریشه این قضیه را باید در شبکه‌های جاسوسی فردی و اجتماعی پیدا کنید. کارشناسانی هستند که قلب و نبض‌شان با غربی‌ها می‌تپد. این شبکه جاسوسی در کشور اجازه نمی‌دهد واقعیت‌ها روشن شود والا دولت‌ها هم خدمت کردند و هم اقداماتی کردند که مشکلاتی را برای دولت بعدی ایجاد کرده است، مانند اقدام دیرهنگام دولت دوازدهم در اجرای قانون همسان‌سازی حقوق که باعث شده 137 هزار میلیارد تومان روی دست دولت سیزدهم بماند و کسری بودجه کشور به بیشتر از 400 هزار میلیارد تومان برسد.

عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: اینها واقعیت‌هایی است که وجود دارد و بیان آن تخریب نیست و دولت جدید باید این عقب ماندگی‌ها را جبران کند اما نباید در این مسئله افراط کرد و تعمیم دادن ضعف‌ها و نقایص به کلیه دولت‌ها باعث می‌شود اعتماد مردم به اصل نظام از بین برود در حالی که نظام با دستگاه اجرایی تفاوت دارد؛ البته عملکرد خوب دستگاه‌های اجرایی تقویت‌کننده کارآمدی نظام و افزایش‌دهنده اعتماد مردم به نظام است.

جهاد تبیین برای بیان واقعیت حماسه 9 دی و شخصیت حاج قاسم

حجت‌الاسلام سالک درباره دو حادثه پیش رو، سالروز حماسه 9 دی و دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، و اهمیت مواظبت از عدم تحریف آنها با روایت‌سازی‌های دروغین دشمن گفت: تریبون‌ها و افراد مؤثری که می‌توانند واقعیت ابعاد حضور مردم در 9 دی و چهره حقیقی حاج قاسم را بیان کنند باید فعالانه وارد میدان جهاد تبیین شوند؛ سردار سلیمانی الگوی انقلاب ما در سطح بین‌المللی و یک چهره قوی تأثیرگذار است و باید ابعاد شخصیت و مکتب حاج قاسم را در سطح داخل و خارج تبیین کرد تا دشمن با ارائه روایت‌های جعلی جای ظالم و مظلوم یا جلاد و شهید را عوض نکند و این در گروی جهاد تبیین از سوی دلسوزان و جوانان انقلابی آگاه است.

انتهای پیام
captcha