رعایت اصل «صدق» و شفافیت؛ عامل برتری در جنگ روایت‌ها + صوت
کد خبر: 4021109
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
انبارلویی بیان کرد:

رعایت اصل «صدق» و شفافیت؛ عامل برتری در جنگ روایت‌ها + صوت

کارشناس باسابقه سیاسی و رسانه‌ای کشور با اشاره به جایگاه قدرت‌آفرین اصل «صدق» در مبانی اعتقادی و قرآنی گفت: در صورتی می‌توانیم در جنگ روایت‌ها دست برتر را داشته باشیم که مواجهه مسئولان با مردم و رسانه‌ها براساس اصل صدق باشد و شفافیت به راهبرد اساسی در روایت صادقانه تبدیل شود.

محمدکاظم انبارلویی

رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات اخیر در دیدار جامعه پرستاری و خانواده شهدای سلامت با اشاره به جهاد تبیین حضرت زینب (س) در مقابله با یزیدیان فرمودند: «... حالا تا امروز روایت زینب کبریٰ (سلام الله علیها) از حادثه‌ عاشورا در تاریخ مانده، [امّا] در همان زمان هم تأثیر گذاشت در شام، در کوفه، در مجموعه‌ سال‌های حکومت اموی و منتهی شد به ساقط شدن حکومت اموی. ببینید! این درس است؛ این همان حرفی است که بنده همیشه می‌گویم: شما روایت کنید حقایق جامعه خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر حادثه‌ دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند، هر جور دلش می‌خواهد؛ توجیه می‌کند، دروغ می‌گوید [آن هم]۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند. شما اگر حادثه‌ تسخیر لانه جاسوسی را روایت نکنید -که متأسّفانه نکردیم- دشمن روایت می‌کند و کرده؛ دشمن روایت کرده، با روایت‌های دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم؛ وظیفه‌ جوان‌های ما است.»

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره الزامات جنگ روایت‌ها و نقایص و ضعف‌های جبهه رسانه‌ای داخلی در این نبرد گفت: رهبر معظم انقلاب با وام‌گیری از نهضت عاشورا و حضرت زینب(س) فرمودند اگر روایت حضرت زینب(س) از عاشورا نبود یزیدیان جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کردند و به عبارتی روایت آنها غالب می‌شد اما حضرت زینب(س) یک‌تنه در مقابل این روایت‌سازی یزیدیان ایستاد و الان در جهان اسلام و در میان اهل سنت و شیعه، روایت درستی از واقعه عاشورا وجود دارد و کسی از یزید به عنوان یک شخص ظالم دفاع نمی‌کند.

شجاعت در تبیین؛ زیرساخت اصلی روایت‌گری

وی با بیان اینکه روایتگری نیازمند زیرساخت‌هایی است، گفت: اساس این زیرساخت شجاعت در بیان و تبیین است. همین الان هزاران شبکه ماهوار‌ه‌ای تلویزیونی و رادیویی آمریکایی، صهیونیستی، انگلیسی و سعودی در حال پخش برنامه برای مردم ایران هستند. به عبارتی آنها زیرساخت‌هایی را ایجاد کرده‌اند و هزاران کارشناس ارتباطات، جامعه شناس، روانشناس و آگاه به مسائل تاریخی را به کار گرفته‌اند و مأموریت این افراد تحریف واقعیت‌هاست. اولین زیرساختی که در جبهه انقلاب اسلامی وجود دارد حوزه‌های علمیه، مساجد، علمای بزرگ و مراجع هستند که پایه و مایه اصلی زیرساخت ارتباطی در داخل کشور هستند و بعد از آن زیرساخت‌های مدرن مانند شبکه‌های اجتماعی، رادیو، تلویزیون، خبرگزاری‌ها و ... قرار دارند. اما عده و عده ما در مقابل آنها بسیار کم است.

انبارلویی موضوع مهم در جنگ و فضای روایت‌گری را «جهاد تبیین» خواند و گفت: رهبر معظم انقلاب هم بارها این مسئله را بیان کرده‌اند. نکته مهم در جهاد تبیین این است که براساس روشنگری و تشریح واقعیت‌ها باید مخاطب را جذب کرد و «اولین» روایت را ارائه داد، لذا این مسئله باید در دستور کار رسانه ملی و شورای عالی حوزه‌های علمیه و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیجیتالی قرار گیرد تا راهبرد اساسی رسانه‌ای کشور برای دفاع از حقانیت انقلاب تعیین شود و بر مبنای شجاعت در برخورد با دشمنان انقلاب و روشنگری در خصوص فشارها و ظلم‌های آنان به وظیفه خود عمل کنیم.

عدم صداقت مسئولان؛ کمک به جبهه دشمن در جنگ روایت‌ها

انبارلویی درباره تأثیر عدم صداقت و شفافیت مسئولان در ارائه اطلاعات به مردم و رسانه‌ها در کمک به روایت‌گری نارسا و تحریف‌آمیز دشمن و عقب‌افتادگی فضای رسانه‌ای داخلی در این جنگ روایت‌ها گفت: در مبانی اعتقادی و قرآنی ما «صدق» ریشه اساسی قدرت است و در صدق قدرتی نهفته است که در هیچ مؤلفه دیگری وجود ندارد و اگر مسئولان براساس این مؤلفه با ملت ایران و جهان صحبت کنند می‌توانند در مسیر جنگ روایت‌ها رسانه‌های داخلی را یاری دهند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی یادآور شد: اساساً علت جهانی شدن پیام پیامبر اسلام(ص) به خاطر دو ویژگی امین و صادق بودن ایشان بود. بنابراین توجه به نقش قدرت‌آفرین «صدق» از سوی مسئولان می‌تواند پایه‌های قدرت ما را تقویت کند.

شفافیت؛ راهبرد اساسی در روایت‌گری صادقانه 

این فعال باسابقه رسانه‌ای تصریح کرد: همه در جنگ روایت‌ها می‌خواهند اثبات کنند که صادقانه رفتار و روایت کرده‌اند اما اثبات شده هرچه به جلو می‌رویم بی‌‌صداقتی، فریبکاری و تدلیس روایت رسانه‌های معاند آشکار می‌شود.

کد

انبارلویی تأکید کرد: در واقع در صورتی می‌توانیم در جنگ روایت‌ها دست برتر را داشته باشیم که مواجهه مسئولان با مردم و رسانه‌ها براساس اصل صدق باشد. این یکی از اشکالات اساسی ماست که امیدواریم با روی کار آمدن اصولگرایان براساس شعار شفافیت این غلبه بر دشمن در صحنه روایت‌گری محقق شود. شفافیت راهبرد اساسی در روایت صادقانه است و لازم است بر این مسیر و ممشا بایستیم که صادقانه بنویسیم، فکر کنیم و مردم را در جریان امور قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha