مجمع اتحادیه کشوری مؤسسات بدون حضور مدیران امور قرآنی پایان یافت
کد خبر: 4024990
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴
طی یک جلسه 7 ساعته در تهران؛

مجمع اتحادیه کشوری مؤسسات بدون حضور مدیران امور قرآنی پایان یافت

نخستین مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، امروز در حالی با شرکت حداکثری دعوت‌شدگان برگزار شد که طی هفت ساعت برپایی این برنامه هیچ مدیر امور قرآنی حضور نیافت.

اتحادیه موسسات قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، جمعه، 10 دی‌ماه با دعوت از 300 نفر از نمایندگان منتخب مؤسسات سراسر کشور در جوار حرم مطهر امام خمینی(ره) در سالن توحید برگزار شد.

این برنامه که با حضور بیش از ۱۸۰ نماینده از استان‌ها، رسمیت یافت با تلاوت آیاتی از قرآن توسط عماد ناصری، مدیرعامل اتحادیه قرآنی هرمزگان و برنامه تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) آغاز شد. سپس هیئت رئیسه سنی(با مسن‌ترین و جوان‌ترین فرد حاضر در جلسه) با حضور سیدمرتضی نیکزاد، مدیر بنیاد قرآنی روشندلان اصفهان و آقای رضایی از زنجان تشکیل و برای تشکیل هیئت‌رئیسه رأی‌گیری شد. براساس آرا (به صورت قیام و قعود)آقای عزیزی به عنوان رئیس جلسه، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی به عنوان نایب رئیس، آقای عباسی به عنوان منشی و سیدمهدی پورموسوی و زارع به عنوان ناظر جلسه انتخاب شدند.

در ادامه رحیم قربانی، نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری در غیاب مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه به خیرمقدم و ارائه گزارش عملکرد، پرداخت طی سخنانی گفت: انقلاب ما، انقلاب مردمی است و موسسات قرآنی در راستای توسعه آموزه‌‌های قرآنی در بخش مردمی فعالیت می‌کنند و این شرایط کشور، زیبنده وضعیت قرآنی نیست که با وجود گذشته بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی، شاهد این وضعیت قرآنی باشیم. 

مجمع اتحادیه کشوری مؤسسات بدون حضور مدیران امور قرآنی پایان یافت

قربانی با ابراز گلایه از فعالیت نامناسب شورای توسعه فرهنگ قرآنی پس از ۱۲ سال، اظهار کرد: از شورای توسعه فرهنگ قرآنی جز موارد اندک، عملکر خاصی را شاهد نبودیم‌ و اخیراً نیز بحث تحول را مطرح کرده‌اند که می‌خواهند همان ساختار گذشته را با تغییر نام تحت عنوان «قرارگاه قرآنی» داشته باشند. حال آنکه این شورا طی ۱۲ سال آزمون خود را پس داده است.

وی در ادامه به تشکیل اتحادیه مدغم کشوری پس از یک دهه انتظار اشاره کرد و افزود: پس از تشکیل اتحادیه واحد کشوری و انتخاب هیئت مدیره از سوی اعضای حاضر  در مجمع، کار سختی را در پیش داشتیم و چندین ماه زمان طلبید تا اینکه به فضل الهی به نقطه‌ای رسیدیم که اعضا با وجود اختلاف سلایق، همفکر شدند.

قربانی با اشاره به گفتمان رایج دستگاه‌ها مبنی بر واگذاری فعالیت قرآنی به بخش مردمی، گفت: این حرف‌ها را بسیار شنیده‌ایم اما تا عمل فاصله زیاد است. امیدواریم با مطالبه‌گری شاهد برون‌سپاری فعالیت‌های قرآنی به بخش مردمی باشیم. 

نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری با اشاره به انتظارات بالای موسسات و اعضای هیئت مدیره از مدیرعامل، اضافه کرد: امیدوارم با استقرار کامل مدیرعامل شاهد فعالیت‌های رو به جلوی اتحادیه باشیم و عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم هر چند با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم اما انتظارمان این است با روحیه جهادی بتوانیم کارها را پیش ببریم.

در ادامه محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به فرایند چندساله برای تشکیل اتحادیه مدغم، بیان کرد:  این اتحادیه در شرایط نیمه بحرانی شکل گرفت اما تشکیل ۲۰ جلسه هیئت مدیره، نشان دهنده همدلی اعضا بود. 

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در هر کاری به مردم محول شده، شاهد پیشرفت در آن هستیم، افزود: اتحادیه در ۲۴ آذر ۱۳۹۹ به ثبت حقوقی رسید هر چند پیش از آن نیز اتحادیه فعالیتش را به صورت غیررسمی آغاز کرده بود. در ابتدای فعالیت نامه‌ای خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال و بخشی از مشکلات مطرح شد که طی مکاتبه از دفتر ایشان با سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه، موجب شد تا تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شود اما سایر موارد نیازمند مکاتبه با مراجع تقنینی و اجرایی بود که انجام شد.

انجم‌شعاع با اشاره به دو مرتبه مکاتبه با ریاست محترم جمهور، اضافه کرد: در کنار آن نیز مکاتباتی با رؤسای کمیسیون اقتصادی و فراکسیون قرآن و عترت مجلس انجام شد و دوبار نیز با دکتر قالیباف درباره بودجه و اختصاص ردیف بودجه برای بخش قرآنی _ مردمی، تشکیل صندوق حمایتی، مکاتبه انجام شد و همچنین به منظور پیگیری حذف مالیات از موسسات قرآنی و مسائل پیرامون آن مذاکراتی با معاون حقوقی سازمان مالیاتی کشور صورت گرفت. اما از مکاتبه با کمیسیون فرهنگی مجلس جوابی دریافت نکردیم.

وی در ادامه به سوالات و شبهات پیرامون تخصیص بودجه ۵۰۰ میلیون تومانی به پنج موسسه دارای شعبه در عرصه حفظ قرآن پاسخ داد و گفت: این اعتبار بنا بر شرایط اعلام شده کمیته تخصیص شورای توسعه فرهنگ قرآنی به این موسسات فعال در حوزه حفظ و دارای شعبه اختصاص پیدا کرد.

در ادامه ‌محمد پیلان‌نژاد، رئیس هیئت بازرسی اتحادیه ضمن ارائه گزارش تراز مالی اتحادیه، گفت: همواره سعی شد تا مصوبات براساس اساسنامه، قانونی باشد و بعضا مصوباتی که خارج از اساسنامه بود به صورت شفاهی یا کتبی تذکر داده و توضیح خواسته می‌شد.

وی با اشاره به ۱۵۰ مصوبه هیئت مدیره اتحادیه کشوری، اضافه کرد: تراز مالی سال ۹۹ در اختیار نمایندگان حاضر قرار گرفته است و تنها یک گردش اصلی مربوط به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی طی آن سال داشته‌ایم و مبلغ مشخص است. همچنین گردش مالی امسال تا ماه آذر آماده است و ترازنامه چهارستونه و حساب‌های تفصیلی آن مشخص است. معتقد بودم هرچند امسال هنوز به اتمام نرسیده است اما آن را نیز در اختیار حاضران در مجمع قرار می‌دادند و در صورت نیاز در گروه مدیران عامل اتحادیه‌ها قرار می‌گیرد.

مجمع عمومی اتحادیه کشوری

پیلان‌نژاد با اشاره به روند ادغام اتحادیه‌ها، اضافه کرد: پیش از آن سه اتحادیه در سطح کشور فعال بودند که در حال حاضر روند انحلال و تسویه حساب خود را طی می‌کنند و قانونا دو سال(یعنی تا مرداد ۱۴۰۱) برای انجام فرایند انحلال فرصت دارند، لذا اگر این اتفاق طی این مدت قانونی، رخ ندهد، باید طولانی‌تر شدن این زمان در مجمع تصویب شود.

وی با اشاره به تخصیص بیش از ۵۰۰ میلیون تومان از سوی اتحادیه به ۵ موسسه فعال در عرصه حفظ و دارای شعب، اظهار کرد: این مجمع بهترین فرصت برای بیانیه و اعتراض‌نامه درباره این تخصیص(که از سوی کمیته تخصیص ابلاغ شده بود) به شورای توسعه فرهنگ قرآنی است چرا که در این تخصیص هیئت مدیره نقشی نداشته است و اتحادیه تنها مجری بوده است.

رئیس هیئت بازرسی اتحادیه بیان کرد: گردش مالی اتحادیه در پایگاه اینترنتی به صورت شفاف بارگذاری شده است.

در ادامه امیرحجت مرادی، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کلان‌برنامه‌های اتحادیه در افق ۱۴۰۲ را قرائت کرد، این برنامه‌ها بدین شرح است؛

۱_ با توجه به اهمیت تعیین چشم انداز بلندمدت اتحادیه مبتنی بر آینده پژوهی و نیز ضرورت احصای مسائل استانی و تهیه نظام مسائل و نیز پرهیز از شعارزدگی های رایج با استفاده از مراکز علمی پژوهشی جهت تدوین سند چشم‌انداز جامع اتحادیه اقدام و پس از بررسی در هیئت مدیره در مجمع سالانه بعد تصویب برسد(تهیه این سند حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ نهایی و به هیئت مدیره ارائه خواهد شد.)

۲_ اتحادیه در ۱۴۰۲ نسبت به حل مسائل اساسی تشکل‌های قرآنی که حداکثر نظرخواهی‌ها، برنامه‌های نامزدهای انتخابات هیئت مدیره مجامع عمومی و نشست‌ها بر آن تاکید شده است یعنی مسئله بیمه (سهم کارفرما)، مسئله مالیات موسسات (اعم از معافیت‌ها و تنظیم دفاتر و جرایم احتمالی و...) و سایر معافیت‌های مشخص (مصارف برق، آب، گاز و اینترنت) اقدام و حل کند.

۳_ در افق ۱۴۰۲ نسبت به اصلاح قوانین و مقررات و ضوابط (مجلس، دولت و دستگاه‌های نظارتی) و حل ضوابط و قوانینی که مانع یا در تزاحم فعالیت‌های مردمی است، اقدام و حل کند.

۴_ اتحادیه در حقوق ۱۴۰۲ نسبت به تامین زیرساخت‌های اصلی حوزه فعالیت‌های مردمی قرآنی نظیر زیرساخت‌های IT (lms) و ایجاد سامانه جامع مدیریت فعالیت‌های قرآنی بانک‌های اطلاعاتی لازم، اقدام و آن را به سرانجام برساند.

۵_ اتحادیه در افق ۱۴۰۲ نسبت به توانمندسازی موسسات با هدف نقش آفرینی و بر عهده گیری مسئولیت‌های مهم در حوزه فعالیت‌های مردمی با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اقدام کند و با هدف‌گذاری هر شهرستان حداقل یک موسسه تراز انقلاب اسلامی و توانمند در انجام فعالیت‌های قرآنی نائل شود.

(تعریف موسسه تراز و توانمند پس از تصویب این سند حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ به تصویب شورای مدیران استان‌ها خواهد رسید.)

۶_ اتحادیه در افق ۱۴۰۲ به پایش ارزیابی و رتبه‌بندی موسسات و تشکل های قرآن و عترت اقدام و حمایت‌های خود را بر مبنای نظام رتبه‌بندی اجرایی و عملیاتی خواهد کرد.

(ضوابط پایش، ارزیابی و رتبه‌بندی موسسات پس از تصویب این سند حداکثر تا پایان بهار ۱۴۰۱ به تصویب شورای مدیران استان‌ها خواهد رسید).

۷_ اتحادیه در افق ۱۴۰۱، نسبت به تحقق منابع پایدار با هدف تامین هزینه‌های ستادی اتحادیه کشوری و استانی اقدام کند.

مجمع اتحادیه کشوری مؤسسات بدون حضور مدیران امور قرآنی پایان یافت

از دیگر نکات مطرح شده در این جلسه از سوی سایر نمایندگان استان‌ها به شرح ذیل است؛

  • درخواست ارائه گزارش تخصیص اعتبار به موسسات شفاف با قید نام مؤسسه
  • لزومی بر ارائه گزارشی از بودجه سال ۱۴۰۰ در این مجمع نبود.
  • در نظر گرفتن فضای اسکان در جوار حرم حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) با هزینه کم برای موسساتی که در قالب کاروان به مشهد مقدس سفر می‌کنند.
  • افزایش هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌ها برای هماهنگی بهتر برنامه‌های مجامع عمومی کشور
  • حق موسسات قرآنی کوچک در کلان‌برنامه‌ها ضایع می‌شود.
  • پاسخگویی شفاف اتحادیه به درخواست‌ها و پرسش‌های موسسات قرآنی کشور
  • صیانت از پیشکسوتان و چهره‌های قرآنی کشور
  • چرایی عدم حضور مسئولان امور قرآنی در چنین مجمع مردمی
  • امضای اعتراض‌نامه عدم تمدید پروانه فعالیت موسسات قرآنی و همچنین اعتراض‌نامه اختصاص بودجه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان به پنج موسسه قرآنی دارای شعبه

به گزارش ایکنا، مواردی که با اکثریت آرا تصویب شد بدین شرح است؛

  • تراز مالی سال ۹۹ 
  • تصویب کلان‌برنامه‌های اتحادیه با اصلاح بند ۵ آن و افزودن هدف‌گذاری هر شهرستان حداقل یک موسسه تراز انقلاب
  • بنابر بند ۵ ماده ۲۴ و بند ۳ ماده ۲۶ اساسنامه، مجمع عمومی می‌تواند وظایف هیئت مدیره کشوری را به شورای مدیران عامل اتحادیه‌ها در قالب برنامه یک تا سه ساله واگذار کند. این موضوع تنها در راستای بودجه سالیانه اتحادیه و نحوه هزینه‌کرد و تخصیص آن فقط برای سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید.

پیشنهادات تغیر اساسنامه که با اصلاحات اندکی به تصویب رسید، شامل؛

اصلاحیه در ماده ۳۱ اساسنامه که جلسات هیئت مدیره با اولویت اتحادیه در محل اتحادیه تشکیل و با حضور دو سوم اعضا رسمیت یافته و توسط رئیس هیئت مدیره و در غیاب وی توسط نایب رئیس اداره خواهد شد و مصوبات هیئت مدیره برای کسب با رای اکثریت حاضر رسمی است.

تبصره «غیبت هر یک از اعضای هیئت مدیره در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب به منزله استعفا از عضویت در هیئت مدیره تلقی خواهد شد و اعضای علی البدل به ترتیب جایگزین می‌شوند.» حذف و به جای آن «غیبت غیرموجه اعضای هیئت مدیره یا غیبت موجه بیش از سه جلسه متوالی یا شش غیر متوالی به منظر استعفای ایشان تلقی می‌شود و اعضای علی البدل به ترتیب اکثریت آرا با دعوت هیئت مدیره جایگزین می‌شوند.» تشخیص موجه بودن غیبت به عهده هیئت بازرسی است.

در پایان این برنامه حجت‌الاسلام قاسم الهایی‌سحر، معاون توسعه ارتباطات و مشارکت‌های سازمان دارالقرآن به بیان نکاتی پرداخت. سپس رئیس هیئت بازرسی گزارشی از تراز مالی ارائه داد و سپس برای تصویب تراز مالی رأی‌گیری و بیانیه مجمع قرائت شد.

گزارش از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha