مشکلات مردم برای تزریق دز سوم واکسن کرونا
کد خبر: 4027898
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
یادداشت؛

مشکلات مردم برای تزریق دز سوم واکسن کرونا

کاهش مراکز و ساعات کاری تزریق واکسن کرونا، نبود سامانه به روز برای اعلام نوع واکسن موجود در هر مرکز و ارائه محدود برخی از انواع واکسن از مشکلاتی است که مردم برای تزریق دز سوم واکسن کرونا با آن مواجه هستند.

مشکلات مردم برای تزریق دز سوم واکسن کرونا

به گزارش ایکنا، کاهش تعداد ابتلایان و فوتی‌های کرونا طی هفته‌‌های اخیر با افزایش موج شدید شیوع امیکرون در کشورهای اروپایی، چین و آمریکا همزمان شده و این کشورها در حال اعمال دوباره مقررات سخت قرنطینه هستند.

در این بحبوحه، مسئولان بهداشتی کشورمان نیز مدام نسبت به بروز پیک امیکرون در ایران هشدار می‌دهند. به خصوص اینکه این سویه هم‌اکنون در ایران دیده شده و هر روز بر تعداد مبتلایان به آن افزوده می‌شود.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ ایران سه روز پیش نسبت به شیوع پیک امیکرون طی چند هفته آینده در ایران هشدار داد و تأکید کرد: ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر در ایران باید دز سوم را تزریق کنند.

برای مقابله با موج شیوع امیکرون در ایران، مسئولان ضمن تأکید بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت مداوم از مردم می‌خواهند که دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند. اما آیا برنامه‌ریزی صحیحی برای ارائه دز سوم واکسن کرونا به مردم صورت گرفته است؟

متأسفانه موانع متعددی برای تزریق گسترده دز سوم واکسن وجوددارد. تا کنون ۶۰ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۶۷۳ نفر دُز اول، ۵۲ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۸۷۰ نفر دُز دوم و ۱۱ میلیون و ۴۵ هزار و ۹۹۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۴ میلیون و ۴۲ هزار و ۵۳۴ دُز رسید. یعنی با یک حساب ساده می‌توان متوجه شد که حدود 40 تا 50 میلیون نفر باید دز سوم واکسن را تزریق کنند.

پس از ارائه گسترده واکسن و استقبال مردم که منجر به راه‌اندازی تعداد زیادی از مراکز تزریق واکسن شد، هم‌اکنون بخش قابل توجهی از مراکز تزریق واکسن تعطیل شده و ساعات کار این مراکز نیز کاهش یافته است. همچنین میزان عرضه واکسن نیز کاهش یافته است. طی دو هفته اخیر نیز عرضه واکسن آسترازنکا محدود شده و مسئولان اعلام کرده‌اند به زودی عرضه آن مجدداً آغاز خواهد شد.

مسئله مهم دیگر در تزریق دز سوم واکسن کرونا، نوع واکسنی است که باید تزریق شود. متأسفانه سامانه دقیقی برای اعلام نوع واکسنی که در مراکز فعال تزریق واکسن عرضه می‌شود وجود ندارد و مردم مجبور هستند برای یافتن محلی که واکسن مد نظر آنها را دارد به چند مرکز مراجعه کنند. 

برای مثال برای تزریق واکسن پاستو کووک پلاس، باید 10 متقاضی حضور داشته باشد تا بسته واکسن باز شود. در حالی که این واکسن در برخی از مراکز وجود ندارد، در سایر مراکز تزریق به راحتی یافت می‌شود ولی به علت عدم اطلاع مردم از مراکز ارائه دهنده این نوع از واکسن، افرادی که قصد واکسینه شدن دارند مجبور هستند زمان زیادی را صرف یافتن مرکزی کنند که واکسن مدنظر آنها را دارد. در مواردی نیز که موفق به شناسایی مرکز ارائه دهنده این واکسن می‌شوند، به دلیل حضور کم افراد در آن مرکز و نرسیدن به حد نصاب 10 نفر، نمی‌توانند با  واکسن پاستو کووک پلاس واکسینه شوند و عملاً وجود این واکسن فایده‌ای ندارد.

زمان عرضه واکسن نیز مشکل دیگری است که با توجه به تهدید امیکرون باید رفع شود. بسیاری از مراکز تزریق واکسن طی چند ماه گذشته به صورت شبانه‌روزی فعال بودند تا مردم در هر فرصتی که به دست آوردند برای تزریق واکسن مراجعه کنند اما هم‌اکنون بسیاری از مراکز ساعت 14 تعطیل می‌شوند و همین مسئله موجب شده بسیاری از کارمندان که ساعت پایان کار آنها 16 به بعد است نتوانند برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

اگر مسئولان به راستی نگران شیوع امیکرون در ایران هستند و یکی از راه‌های کاهش آسیب امیکرون را تزریق دز سوم واکسن می‌دانند، باید موانع تزریق واکسن را به حداقل برسانند و سامانه‌ای دقیق و به روز برای اعلام مراکز تزریق واکسن و نوع واکسن موجود در هر مرکز راه‌اندازی کنند.

انتهای پیام
captcha