پیشنهاد برگزاری رقابت‌های بین‌المللی جانبازان / سطح‌بندی براساس میزان جانبازی
کد خبر: 4028176
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
در گفت‌وگوی ایکنا با ولی‌الله پوراحمدی مطرح شد؛

پیشنهاد برگزاری رقابت‌های بین‌المللی جانبازان / سطح‌بندی براساس میزان جانبازی

قاری و مدرس قرآن و جانباز هشت سال دفاع مقدس با تأکید بر ضرورت سطح‌بندی مسابقات قرآن بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: جانبازان قطع عضو با بالا رفتن سن، درد‌هایی به سراغشان می‌آید که به درد‌های پنهان معروف هستند؛ این درد‌ها به حدی است که تحملش بسیار نفس‌گیر است و تمرکز قاری را به هم می‌زند و بر نفس‌گیری اثرگذار است، لذا حضور این جانبازان با سایر جانبازان در درصد‌های پایین‌تر عادلانه نیست.

به گزارش ایکنا، ولی‌الله پوراحمدی، قاری و مدرس قرآن کریم متولد سال ۱۳۳۷ در همدان است. او جانباز قطع عضو جنگ تحمیلی است و بازنشسته آموزش و پرورش است. پوراحمدی در منطقه ۱۷ تهران، که به منطقه چهار هزار شهید شناخته می‌شود، رشد یافته و هم اکنون نیز تمام وقت در خدمت قرآن و آموزش آن به ویژه به نوجوانان است. پوراحمدی از آموزش‌های اساتیدی همچون مرحوم محمد غفاری، مرحوم حسین صبحدل، مرحوم علی اربابی، سیدمحسن خدام‌حسینی و سیدمحسن موسوی‌بلده بهره‌مند شده و به بیش از 10 کشور‌ به عنوان مبلغ قرآنی، اعزام شده است.
 
این پیشکسوت قرآنی در خلال برگزاری سی‌و‌سومین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر نقد‌ها و پیشنهاداتی را برای اجرای بهتر و نزدیک به عدالت این رویداد، به خبرنگار ایکنا ارائه داده است که در ادامه می‌خوانید.

«سال‌ها پیش طرحی را خدمت مقام معظم رهبری درباره برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جانبازان ارائه دادم که در آن به سطح‌بندی و کلاس‌بندی جانبازان برای شرکت در مسابقات نیز اشاره شده بود. امروز شاهدیم که در مسابقات پارالمپیک برای افراد با معلولیت‌های خاص، هر قسمت را به صورت جدا برگزار می‌کنند؛ به عنوان مثال برای بسکتبال، به صورت ویلچری و والیبال را به صورت نشسته برگزار می‌کنند و به نوع معلولیت دقت دارند. البته سن در اینجا مهم نیست، بلکه سطح و کلاس معلولیت افراد مهم است.
 

ضرورت توجه به شرایط جسمانی جانبازان در رقابت‌های قرآنی


جانبازان در مسابقات قرآن با این کلاس‌بندی‌ها مواجه نیستند و به هیچ وجه سطح و کلاس جانبازی لحاظ نمی‌شود. این رویه مورد اعتراض بنده قرار گرفت و جلسات متعددی را هم با مسئولان و برگزارکنندگان مسابقات گذاشتم. خود بنده جانباز قطع عضو هستم که شرایط جسمی ما با شرایط جسمی سایر معلولان و حتی با افرادی که روی ویلچر می‌نشینند، متفاوت است، چراکه فشار روی بدن و توان خواندن هر دوی این افراد متفاوت است و جانبازان با درصد بالا و قطع عضو توان نسبتاً ضعیف‌تری در ارائه دارند. البته برخی بیان می‌کردند که در مسابقات قرآن، حنجره افراد مهم است، اما مگر می‌شود کسی که بدنش قطع عضو است، تاثیری بر روی حنجره‌اش نداشته باشد؟ به عنوان مثال جانبازان شیمیایی با یک درصد مشخص باید در یک کلاس و در یک سطح رقابت کنند و جانبازان قطع عضو در کلاس و سطحی دیگر. این گونه نباشد که یک جانباز شیمیایی با درصد بالا که حتی نفس کشیدن هم برایش دشوار است با یک جانباز قطع عضو یا نقص عضو مسابقه دهد!
 
جانبازان قطع عضو با بالا رفتن سن درد‌های بسیار و عجیبی به سراغشان می‌آید که در روانشناسی به درد‌های پنهان معروف هستند. این درد‌ها به حدی است که تحمل کردن آن برای افراد تنومند هم دشوار است. به عنوان مثال، گاهی اوقات در هنگام قرائت این درد سراغ ما می‌آید که تحملش بسیار سخت است و تمرکز قاری را بر هم می‌زند. در این شرایط شاهد این هستیم که بعضی از قاریان با پنج درصد‌ و حتی کمتر از آن در یک مسابقه با هم شرکت می‌کنند، حال شما تصور کنید فردی که از درون درد می‌کشد و اقدام به قرائت قرآن می‌کند با کسی که سالم است چه تفاوت قرائتی خواهد داشت؟ نباید کسی که 10 درصد جانبازی دارد با کسی که قطع عضو است یا بالای ۵۰ درصد جانبازی دارد در یک سطح مسابقه دهند. تنها کسی که با طرح بنده برای سطح‌بندی جانبازان موافقت کرد سرکار خانم ناظری از کارشناسان بنیاد شهید و امور ایثارگران بود.
 
این رویه باعث می‌شود بسیاری از جانبازانی که قرائت قرآن را فرا گرفته‌اند به دلیل نامتعادل بودن کلاس برگزاری مسابقات و عدم رعایت توجه به میزان جانبازی متسابقین، میل و علاقه خود به شرکت در این مسابقات را از دست بدهند و حتی به کلی این مسابقات را فراموش کنند، چرا که امیدی به پیروزی و برنده شدن در این مسابقات نمی‌بینند. این امید باید با سطح‌بندی و عدالت در برگزاری مسابقات قرآن جانبازان زنده شود.
 

تأکید بر برگزاری مسابقات بین‌المللی جانبازان کشورهای محور مقاومت

 
همچنین بنده طرحی را به سازمان بنیاد شهید درباره برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جانبازان و ایثارگران کشور‌های حوزه مقاومت، ارائه دادم که متاسفانه با بهانه‌های مختلف از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران مواجه شد و آنها کمبود بودجه و مشکلات ساختاری و اداری را مانع این طرح دانستند؛ این در حالی است که بنیاد امکانات مالی و معنوی دارد. بعد از ارائه طرح بسیاری از خود مسئولان بنیاد شهید آن را خوب ارزیابی کردند، اما متاسفانه حمایتی صورت نگرفت.»
 
یادآوری می‌شود، سی‌و‌سومین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ جزء‌های ۵، ۱۰، ۲۰ و کل قرآن کریم در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار شد که در این مسابقات، چهار گروه از فرزندان ایثارگر ۱۸ سال به بالا (در دو گروه ذکور و اناث)، فرزندان ایثارگر ۱۳ تا ۱۸ سال (دوره متوسطه اول و دوم در دو گروه ذکور و اناث)، همسران (شاهد، جانبازان و آزادگان) و ایثارگران (جانبازان و آزادگان) مذکر شرکت کردند که در هر یک از گروه‌های یاد شده، سه نفر برگزیده معرفی خواهند شد.
وهاب خدابخشی
انتهای پیام
captcha