بی‌توجهی به نابسامانی‌های حوزه قرآن به بهانه تحول
کد خبر: 4028183
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
کارشناسان قرآنی دستگاه‌ها در حوزه تحول امور قرآنی مطرح کردند؛

بی‌توجهی به نابسامانی‌های حوزه قرآن به بهانه تحول

جمعی از کارشناسان قرآنی دستگاه‌ها در نشستی مجازی به بی‌توجهی به نابسامانی‌های حوزه قرآن به بهانه تحول اشاره و بیان کردند که تفاوت‌ سردار سلیمانی با سایر نظامیان در تفاوت برداشت ایشان از قرآن برای تعاملات اجتماعی است؛ همچنین بر این نکته که جامعه قرآنی برای رسیدن به تحول به یک سردار نیاز دارد،‌ تأکید شد.

دیدگاه‌ کارشناسان قرآنی دستگاه‌ها در حوزه تحول امور قرآنی / تحول نیاز به یک «سردار سلیمانی» دارد / بی‌توجهی به نابه‌سامانی‌های حوزه قرآن به بهانه تحول

به گزارش ایکنا، نشست عمومی هم‌اندیشی کارشناسان امور قرآنی دستگاه‌ها و نهادهای کشور، 22 دی‌ماه به صورت مجازی و به همت دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به منظور بحث و تبادل نظر در مورد ابعاد تحول مطلوب در نظام امور قرآنی کشور، طرح و بررسی مسائل و مشکلات ساختارها و تشکیلات امور قرآنی و راهکارهای بهبود و ارائه آزاد نقدها برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رضا سلامت‌پناه،‌ معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ابتدای این نشست به بیان دلایل برگزار این نشست‌ها اشاره کرد و گفت: برای رویکرد قرارگاهی که در عرصه فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته شده است، مجموعه جلسات و نشست‌هایی با حضور فعالان قرآنی کشور طراحی شد و علاوه بر این مقدمات برگزاری چنین نشست‌هایی با فعالان قرآنی استان‌ها نیز فراهم شده است؛ جلسه حاضر نیز با حضور کارشناسان قرآنی دستگاه‌ها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از موفقیت‌ها در حوزه فعالیت‌های قرآنی مرهون مساعی و کوشش‌های کارشناسان قرآنی دستگاه‌ها است، افزود: کارشناسان قرآنی دستگاه‌ها معمولاً قشری هستند که دیده نمی‌شوند اما پشتیبان فعالیت‌های قرآنی کشور هستند.

سلامت‌پناه تصریح کرد: ظرفیت‌های زیادی در حوزه کارشناسی وجود دارد که برای ما و حتی برای کارشناسان در شبکه دستگاه‌های قرآنی کشور شناخته شده نیست، یکی از اهداف چنین جلساتی، این است که ظرفیت کارشناسان برای ما و خودشان شناسایی خواهد شد و می‌توانیم هم‌افزایی‌هایی در همین راستا نیز انجام دهیم. در نگاه قرارگاهی ناگریز از ظرفیت‌پردازی هستیم و این ظرفیت پردازی متفرع و مقدم بر آن ظرفیت‌شناسی است.

معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان صحبت‌های خود به برخی نقدهایی که به دستگاه‌های قرآنی وارد است، اشاره و اظهار کرد: یکی از نقدها این است که ظرفیت‌های کارشناسی ما در یک فضای منطقی ارتقاء پیدا نمی‌کند. یکی از وظایف مدیران، رهبری است و مدیری که رهبری داشته باشد، شأنیت بالاتری از مدیریت پیدا می‌کند،‌ در حوزه دین، مدیر را امام مجموعه می‌دانیم اگر مدیر به ظرفیت امام در مجموعه برسد، ظرفیت‌ها را تعالی می‌بخشد.

در ادامه مهم‌ترین مطالب مطرح شده در این نشست آمده است:

- تکثر در دستگا‌ه‌ها نافی تحول نیست در سیستم مدیریت ورزش کشور دستگاه‌های متعددی هستند که هر کدام در موضوع خود کار می‌کنند و کمیته ملی المپیک، تولیت همه را بر عهده دارد.

- باید تلاش کرد ابزارهایی حتی به صورت قهری پیش‌بینی کرد و وظایف هر دستگاه کاملاً مرزبندی شده مشخص شود و دستگاه‌ها را مجاب به تبعیت از آن کرد.

- ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش عمومی قرآن در سطوح مختلف موضوعی و سنی با استفاده از ظرفیت مساجد.

- ساماندهی مسابقات حرفه‌ای قرآن کریم از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف کشور برای جلوگیری از تکرار شرکت کنندگان در این رقابت‌ها.

- تأکید بر اهمیت اجرای طرح‌های قرآنی خانواده محور خصوصاً مادران قرآنی و اجرای کامل با محوریت عدالت منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور خصوصاً با اولویت مناطق مرزی و محروم و کمتر برخوردار.

- توجه به بیمه قاریان و اصحاب قرآنی در اولویت قرار گیرد.

- علت تفاوت سردار سلیمانی با سایر نظامیان در تفاوت برداشت ایشان از قرآن برای تعاملات اجتماعی بوده است.

- سردار سلیمانی یک نظامی برجسته در سطح دنیا بود اما شخصیتی به شدت فرهنگی و قرآنی دارد و نگرانی‌ها و هشدارهای ایشان در این زمینه برای کسی پوشیده نیست.

- در حوزه قرآنی نیاز به یک سردار سلیمانی به شدت احساس می‌شود.

- در تشکیل سازمان قرآنی می‌توان تجربه‌ای که اوایل انقلاب در ادغام کمیته و شهربانی داشتیم را مدنظر داشته باشیم.

- با وجود دیدگاه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری در مورد هنر و استفاده از هنر و سینما برای طرح مباحث قرآنی هنوز هم بسیاری از مسئولان ما یا در خواب هستند و یا خودشان را به خواب زده‌اند.

- وزارت ارشاد در حوزه قرآن آشفته‌ترین دوره‌ خود را سپری می‌کند، شش ماه است معاونت قرآن و عترت با سرپرست اداره می‌شود و همه بلاتکلیف هستند.

- نیاز به حضور کسی که نگاه راهبردی به امر قرآن داشته باشد، برای تصدی در معاونت قرآن و عترت احساس می‌شود،‌ کسی که جهادی و علمیاتی کار کند.

- برنامه‌ریزی کلان نظام در تولید فیلم قرآنی زمین مانده است. اغلب مدیران فکر می‌کنند فیلم قرآنی فقط قصص قرآنی است،‌ در حالی که اینگونه نیست و این فقط یک بخش از فیلم سازی قرآنی است.

- فیلم قرآنی به ترویج و تصویر هنرمندانه پیام‌های قرآنی در ژانرهای مختلف و با تنوع مخاطبان می‌پردازد. ساخت این آثار در سیاست یک بام و دو هوای سه دستگاه وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و صدا و سیما به خاطر سیاست‌های فریبنده روی زمین مانده است.

- مدیران در زمینه سیاستگذاری برای تولید فیلم در حوزه قرآن خودسر هستند و با تصمیمات خودشان مانع از تولید فیلم قرآنی می‌شوند.

- اغلب مسئولان مانند بسیاری از عوام قرآن را مختص عروسی و عزا و قرار دادن در داشبورد ماشین می‌دانند.

- صهیونیسم جهانی با چند واسطه این امر مهم که فیلم قرآنی ساخته نشود را در دستگاه‌های فرهنگی کشور قفل کرده‌اند.

- با توجه به بالا بودن ظرفیت تولید فیلم قرآنی، با همکاری افراد و دستگاه‌هایی که مسئولیت و مأموریت دارند، کارگاه آشنایی با ابعاد و ضرورت‌های تولید فیلم قرآنی با حضور کارشناسان قرآنی دستگاه‌ها برگزار شود.

- اگر درک صحیحی از خواسته‌های صنفی وجود داشته باشد، فعالان قرآنی زودتر و بیشتر به موفقیت‌ خواهند رسید.

- نهادهای قرآنی در زمره نهادهای حاکمیتی قرار دارد و این گزینش زیبا در ابتدای انقلاب با این هدف صورت گرفته است که نهادهای حاکمیتی به دنبال ترویج و نهادینه کردن هستند، لذا شأنیت و جایگاه نهادهای حاکمیتی شأنیت بسیار بالا و بنیادی و اساسی است.

- دو نوع تقسیم‌بندی در حوزه قرآن با عناوین جامعه قرآنی و فرهنگ قرآنی وجود دارد، نگاه‌ها در بین قرآنیان به جامعه قرآنی است و نه فرهنگ قرآنی و این باعث ایجاد نگاه صنفی و قشری به قرآن شده است.

- دغدغه‌های صنفی مهم است اما اصل قضیه را نباید فراموش کرد،‌ اما دغدغه ما باید بحث توسعه فرهنگ قرآنی باشد. باید نگاه ما از کف جامعه شروع شود تا به اخص خود برسد.

- در حوزه قرآن نباید به دنبال ایجاد ساختار باشیم چرا که در نظام انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف ساختار تشکیل شده است، از ابتدای انقلاب ساختا‌رهای بسیار زیادی تشکیل شد،‌ آنچه که اهمیت دارد، این است که هدایت و راهبرد این ساختارها از حوزه فرهنگ قرآن باشد.

- عرصه تحول جای تعارف نیست، تحول عرصه نوآوری و بدیع شدن است، آن چیزی که در گذشته انجام شده در جای خود بهینه بوده و انجام شده است.

- مهم‌ترین دلیل عدم تحقق اسناد قرآنی، این است که مستقیم از حوزه مبانی به حوزه اجرائیات آمده است. علوم تجویزی بین این دو حوزه نادیده گرفته شده و حلقه مفقوده است.

- متأسفانه کارشناسان نه فقط در حوزه قرآن بلکه در بخش‌های مختلف مجری تصمیمات مدیران هستند و نه تصمیمات کارشناسی و جایگاه کارشناس و کارشناسی درست تعریف و عملیاتی نشده است.

- متاسفانه در نقش و اهمیت دستگاه‌ها و نهادها بیشتر به شخص مدیر آن نهاد توجه شده تا جایگاه و نقش آن نهاد در مباحث قرآنی.

- دوری گزیدن از موازی کاری؛ شورای توسعه با تشکیل جلسات کارشناسی در ارتباط با برخی مأموریت‌ها و ساختارهای موجود، فکر اساسی انجام دهد.

- موازی‌کاری‌ها باعث سردرگمی مردم و به تبع آن نارضایتی آنها شده است.

- در سایه تحول رویدادهای عادی در حوزه قرآن نادیده گرفته شده است. بی‌توجهی‌های زیادی نسبت به نابسامانی‌های به وجود آمده به بهانه پرداختن به تحول صورت گرفته است.

- تحول نباید باعث شود بر رخدادهای اخیر و به خصوص اتفاقاتی که در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به وقوع پیوسته است چشم ببندیم. مطلوب بود در بحث معرفی مدیران معاونت قرآنی شاهد واکنش حداکثری جامعه قرآنی باشیم.

- باید از ابزارهای مختلف برای توسعه فرهنگ قرآنی استفاده کنیم، چه اشکالی دارد از زبان هنر و رسانه برای توسعه فرهنگ قرآنی استفاده کنیم. بحث تحول ساختارها را اولویت بندی کنیم.

- چند درصد آقایان متولی از کارشناس تا مدیریت، سابقه موثری در عرصه قرآنی داشته‌اند؟ این سوال مطرح شد تا بر لزوم راه‌اندازی نظام گزینشی برای حضور نیروهای متخصص، کارشناس و متعهد در مسندهای قرآنی تأکید شود.

- منشورها و دستورالعمل‌هایی برای انتصاب مدیران قرآنی تهیه شده اما هیچ ضمانت اجرایی ندارد، یک نمونه از نداشتن این ضمانت اجرایی به انتصاب مدیران در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بازمی‌گردد.

- در بحث تحول نقطه کانونی تحول باید مشخص شود، باید تحول را از مرکز اصلی در نظر بگیریم و مشخص شود که از کجا باید شکل بگیرد و در چه فضایی ایجاد شود.

- آیا در بحث تحولی که در حال حاضر در مورد آن صحبت می‌شود، تحول در شورای توسعه را نیز شامل می‌شود یا خیر؟ اگر قرار است شورای توسعه را یک قرارگاه در نظر داشته باشیم، بسیاری از این مشکلات برطرف خواهد شد.

- شأن قرارگاهی باعث ارتقاء جایگاه شورا و طرح مباحث و مصوبات کلان‌تر در آن می‌شود،‌ در حال حاضر برخی مصوبات در شورای توسعه در دستور قرار می‌گیرد که بعضاً در یک موسسه هم می‌تواند تصویب شود.

- موسسات قرآنی باید نقشه راه داشته باشند و بدانند در یک بازه زمانی مشخص چه مأموریتی را به سرانجام برسانند.

- تأکید بر تصویب رشته‌ای با عنوان مدیریت امور قرآنی یا مدیریت موسسات قرآن.

- به‌روزرسانی مباحث تبلیغی و ترویجی قرآن کریم باید در اولویت قرار بگیرد. باید نمایشگاه‌ها، مسابقات، محافل و کرسی‌های تلاوت را به روزرسانی کرد. این به روزرسانی در بحث پژوهش و آموزش نیز باید صورت بگیرد.

بر اساس گزارش ایکنا در پایان این جلسه، پیشنهاد برگزاری دو کارگاه آموزشی برای کارشناسان نیز مطرح و مقرر شد در آینده در مورد آن تصمیم‌گیری شود، کارگاه اول، آشنایی با ابعاد و ضرورت‌های تولید فیلم قرآنی در حوزه تبلیغ و ترویج و کارگاه دوم نیز آشنایی با برنامه‌ریزی درس قرآن از سوی آموزش و پرورش بود.

یادآور می‌شود، در این جلسه که بیش از دو ساعت به طول انجامید بیش از 30 نفر از کارشناسان قرآنی دستگاه‌های مختلف به صورت مجازی حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha