تشکیل خانواده راه میانبر برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است
کد خبر: 4028444
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
حجت‌الاسلام هادی در سخنرانی پیش از خطبه:

تشکیل خانواده راه میانبر برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است

نایب رئیس انجمن روانشناسی اسلامی با بیان اینکه یکی از میانبرها برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی مسئله خانواده است، گفت: خانواده سلول حیاتی جامعه است و اگر قرار باشد جامعه‌ای آباد شود، خانواده باید آباد باشد و اگر جامعه‌ای نابود شده، خانواده نابود شده است و کشورهایی که نتوانستند خانواده را ساماندهی کنند دچار مشکلات و آسیب‌های زیاد اجتماعی هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی هادی، نایب رئیس انجمن روانشانسی اسلامی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی هادی، نایب رئیس انجمن روانشانسی اسلامی، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به بررسی موضوع تربیت فرزند، خانواده و فرزندآوری با عنوان «خانواده از منظر روانشناسی اسلامی» پرداخت.

هادی اظهار کرد: کارهای دنیا از منظر اینکه ما چقدر وظیفه داریم قاببلیت تقسیم‌بندی دارد. بعضی از کارها اینگونه نیست که فقط مقدمه آن برعهده ما باشد و خانواده از این نوع است و اینگونه نیست که با ازدواج و فرزندآوری بقیه مسائل حل شود، بلکه خانواده لحظه به لحظه نیازمند مراقبت است.

وی افزود: الان یکی از میانبرها برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی مسئله خانواده است. خانواده سلول حیاتی جامعه است و اگر قرار باشد جامعه‌ای آباد شود، خانواده باید آباد باشد و اگر جامعه‌ای نابود شده، خانواده نابود شده است و کشورهایی که نتوانستند خانواده را ساماندهی کنند دچار مشکلات و آسیب‌های زیاد اجتماعی هستند؛ حتی اگر وزیر تنهایی و بسته‌‌های حمایتی برای افراد مجرد تعریف می‌کنند نمی‌توانند این مشکل را حل کنند.

هادی بیان کرد: در بعضی از کشورها برای مقابله با افسردگی، آژانس درست کردند تا به آنها فرزند کرایه دهند تا فرد تنهای گرفتار مشکلات به کمک فرزندان اجاره‌ای، حالش خوب شود و این یک انحراف در مسیر طبیعی بشریت است.

نایب رئیس انجمن روانشناسی اسلامی افزود: از مادران گرامی خواهش می‌کنم مجموعه احادیث مربوط به فرزندآوری و فرزندپروری را جمع‌آوری و مطالعه کنند زیرا این احادیث به انسان انرژی می‌دهند. در روایات داریم که وقتی یک خانوم فرزند به دنیا می‌اورد تمام گناهان سابقش پاک می‌شود و حدیث داریم وقتی مادری هنگام تولد فرزند از دنیا برود شهید از دنیا رفته است و این نشانه مهم و حیاتی بودن این اتفاق است.

وی ابراز کرد: کشورهایی که به سراغ فرزندآوری نرفتند زانان بالای 50 سال آنها حس و حال نامطلوبی دارند. در روانشناسی روز دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که اگر افراد در میانسالی احساس مولد بودن نداشته باشند حال روانی خوبی ندارند و رو به مسکرات و مخدرات می‌آورند تا احساس غم و اندوه آنها کاهش پیدا کند. در حالی که این کار مولد بودن را با فرزندآوری می‌توان انجام داد.

هادی اظهار کرد: مادران گرامی وقتی با فرزندتان ارتباط برقرار می‌کنید باور کنید شبیه خداوند متعال شده‌اید. زیرا کار خداوند خلقت و تربیت است و شما هم پرورش‌دهنده هستید و هم حال خودتان خوب می‌شود و هم حال جهان خلقت خوب می‌شود.

وی خطاب به پدران گفت: مادران زمینه‌ساز تربیت هستند اما نمی‌شود جای خالی پدر را با چیز دیگری پر کرد. در قرآن سنت انبیای الهی برای ما بیان شده تا در زندگی عادی آن را رعایت کنیم. وقتی حضرت ابراهیم(ع) قرار شد فرزندش اسماعیل (ع) را ذبح کند ایشان سراغ پسرش رفت و مأموریت خود را تواضیح داد و نظر او را خواست. این یعنی که پدر محترم در زندگی فزندت حضور داشته باش و با او تبادل نظر کن تا فرزندان راز زندگی خود را به پدر بگویند.

نایب رئیس انجمن روانشانسی اسلامی بیان کرد: مادران همراهان عاطفی فوق‌العاده هستند اما پدران قرار است اعتماد به نفس و قانونگرایی را به فرزندان یاد دهند. فرزندانی که پدر و مادر آنها با هم اختلاف دارند و از هم جدا شده‌اند آسیب می‌بینند چون انسان‌‌ها به شدت نیازمند امنیت هستند و این افراد آسیب روانشناختی می‌بینند و خانه و روابط صمیمی پدر و مادر تأمین‌کننده امنیت فرزندان است.

هادی یادآور شد: در آستانه ماه رجب هستیم و گل سرسبد این ماه، اعتکاف است. اما عبادتی که از اعتکاف در مسجدالنبی بالاتر است و زمان و شرایط و خاصی هم ندارد و خیلی هم آسان است طبق گفته پبامبر اکرم (ص) «همنشینی مرد با اهل و عیالش است». پس محبت به همدیگر را فراموش نکنیم و خانه را پر از ابراز علاقه و محبت و صمیمیت کنیم زیرا بچه‌ها در این خانه بهتر تربیت می‌شوند.

وی در پایان تصریح کرد: خانواده مهم است، فرزندآوری مهم است و عشق بین اعضای خانواده زمینه نزول رحمت الهی است.

انتهای پیام
captcha