بازدید مدیرکل ارتباطات معاونت قرآن ارشاد از سازمان قرآنی دانشگاهیان
کد خبر: 4029032
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳

بازدید مدیرکل ارتباطات معاونت قرآن ارشاد از سازمان قرآنی دانشگاهیان

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد صبح امروز 26 دی‌ماه از سازمان قرآنی دانشگاهیان بازدید کرد و با بخش‌های مختلف این سازمان آشنا شد.

بازدید مدیرکل ارتباطات معاونت قرآنی ارشاد از سازمان قرآنی دانشگاهیانبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شجاع، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی بازدیدی بیشتر با مراکز مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از جمله تحریریه ایکنا آشنا شد. در این بازدید فعالیت‌های استودیومبین و خروجی‌هایی که این استودیو از سال ۹۶ تا کنون داشته است، تشریح شد.

در ادامه مرکز‌ خدمات روانشناسی سازمان قرآنی دانشگاهیان مورد بازدید قرار گرفت. در این بخش موضوعاتی همچون کوتاه ‌کردن فرایند آشنایی زوجین پیش از ازدواج در قالب تعریف بسته‌های تسهیل آشنایی، مشاوره به مددسراهای شهرداری تهران به عنوان بخشی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته مطرح شد. همچنین پیشنهاد همکاری مرکز خدمات روانشناسی با معاونت قرآن و عترت در بخش مشاوره نمایشگاه قرآن ارائه شد.

مرکز آموزش‌های تخصصی علوم و فنون قرآنی و مرکز‌ شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی از دیگر بخش‌هایی بود که مورد بازدید قرار گرفت.

در بخش پایانی این بازدید و طی نشستی که برگزار شد، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان به بیان توضیحاتی در مورد فعالیت‌های این سازمان پرداخت و گفت: از جمله کارهای خوبی که می‌توان در دوره جدید مدیریتی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد انجام داد و توانمندی اجرای این کار هم به صورت تجربی ثابت شده است، این است که آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی را وارد حوزه سیاستگذاری عمومی کشور کنیم.

وی در ادامه به مغفول ماندن این موضوع اشاره کرد و افزود: همه مباحثی که در جلسات شوراهای سیاستگذاری قرآنی طرح می‌شود معطوف به خود جامعه قرآنی و درون‌حوزه‌ای است و از کلان جامعه مطالبه‌گری نداریم. اغلب مطالبات جامعه قرآنی از نوع مطالبات صنفی است، در حالی که باید از مجلس و از فضای سیاستگذاری عمومی کشور مطالبه‌گری کنیم که قرآن چگونه باید در تمامی عرصه‌ها ساری و جاری شود.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان با اشاره به اینکه در اندیشکده تعاون چنین اقداماتی برنامه‌ریزی می‌شود، گفت: این قبیل مطالبه‌گری‌ها نیاز به کارهای محتوایی دارد که کار آن را در اندیشکده تعاون شروع کرده‌ایم. در اینجا یک سری بسته‌های سیاستی را تدوین کرده و برای مسئولان دستگاه‌ها مختلف ارسال می‌کنیم.

مدیرعامل ایکنا به توان علمی نیروی انسانی این سازمان اشاره و اظهار کرد: چنین توان علمی در کمتر دستگاه قرآنی وجود دارد و با استفاده از این نیروی متخصص است که فعالیت‌های سازمان بر مدار خوبی در حرکت است. ایکنا روزانه بالغ بر 350 خبر فارسی تولید می‌کند و رقمی نزدیک به همین عدد را در سایر زبان‌ها تولید می‌کند. نکته قابل توجه در انتشار اخبار ایکنا این است که تمام خبرهای منتشر شده در زبان‌های مختلف متفاوت از خبرهای فارسی و منتشر شده در دیگر زبان‌هاست.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر زبان فارسی، ‌زبان‌های عربی، انگلیسی، ‌فرانسوی و ترکی در مرکز مستقر است، گفت:‌ ایکنا 37 رابط خبری در 17 کشور خارجی دارد و تلاش‌هایی برای گسترش این رابط‌ها در حال انجام هست. یکی از رابطان خبری ما در کشور مصر است. با قراء بزرگ مصر ارتباطات را حفظ کرده‌ایم.

مدیرعامل ایکنا با اشاره به اینکه بعد بین‌المللی این خبرگزاری کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر در کشورهایی همچون روسیه، اندونزی، هند و مالزی دفاتر مستقر داریم و مراودات فرهنگی جدی با این کشورها برقرار کرده‌ایم. همچنین تلاش‌هایی برای راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای در حوزه قرآن نیز آغاز شده است و امیدواریم به نتیجه برسد.

حسنی در بخش پایانی به بیان برخی تفاوت‌های تولیدات سازمان قرآنی دانشگاهیان با تولیدات سایر دستگاه‌ها پرداخت و گفت: عمده فعالیت قرآنی که در جامعه برگزار می‌شود، رویداد کشف استعداد است. در حالی که ما در سازمان قرآنی دانشگاهیان چنین رویکردی نداریم و اگر استعدادی هم شناسایی می‌شود در قالب آموزش است که شناسایی می‌شود.

عباسی،‌ رئیس مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان نیز به بیان توضیحاتی در مورد فعالیت‌های این مرکز پرداخت و گفت: این مرکز در سال 1394 و با محوریت آموزش با رویکرد سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی آغاز به کار کرده و تا کنون نزدیک به چهار هزار نفر را آموزش داده است که بیشترین آموزش‌ها با محوریت قرآن و بایسته‌های دینی بوده است.

وی به برگزاری دوره‌های آموزش عمومی قرآن برای کارکنان دولت نیز اشاره کرد و افزود: این دوره‌ها شامل دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی،‌ تجوید و ... است. این کار با توجه به مجوزی که سازمان اداری استخدامی به ما داده است انجام می‌دهیم و تنها مرکزی هستیم که می‌توانیم به کارکنان دولت آموزش قرآن ارائه دهیم.

عباسی بر لزوم توانمندسازی موسسات قرآنی و مربیان و مدیران این مراکز و آشنایی آنها با فناوری‌های نو تأکید و ‌تصریح کرد: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با اتحادیه موسسات قرآنی مردم‌نهاد منعقد شد تا طی آن موسسات را به یک توانمندی قابل قبول برای بیشتر دیده شدن محصولات و محتوایی که تولید می‌کنند، برسانیم.

بازدید مدیرکل ارتباطات معاونت قرآنی ارشاد از سازمان قرآنی دانشگاهیان

رئیس مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان همچنین به اجرای برنامه‌ای برای جذب شدن افراد 9 تا 18 سال به مساجد اشاره و اظهار کرد: تلاش‌هایی صورت گرفته است تا طی آن به افرادی که در مساجد و نمازهای یومیه حضور دارند زبان انگلیسی و عربی آموزش داده شود. این کار به صورت آزمایشی در مسجد جامع منطقه پونک شروع شده است. این موضوع در حوزه مسئولیت اجتماعی است که برای سازمان تعریف کرده‌ایم.

عباسی همچنین به فراهم کردن مقدمات انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با یکی از مراکز قرآنی کشور برای آموزش زبان انگلیسی و عربی به قاریان و حافظان قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: با توجه به سفرهایی که قاریان و حافظان قرآن به خارج از کشور دارند و به عنوان سفرای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شوند،‌ یادگیری زبان انگلیسی و عربی لازم به نظر می‌رسد.

بر اساس گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شجاع، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نیز به بیان نکات کوتاهی پرداخت و گفت: این سازمان و مراکز زیرمجموعه آن می‌تواند به تمامی مراکز قرآنی و نهادهایی که فعالیت مرتبط دارند اطلاع‌رسانی شود تا مانع موازی‌کاری شویم.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از بخش‌های قرآنی نیازمند محتوا غنی هستیم، افزود: سازمان قرآنی دانشگاهیان در حیطه‌های بسیار زیادی می‌تواند محتوا ارائه دهد و با این کار به تصمیم‌سازی برای مسئولان دستگاه‌های دیگر دست بزند. با توجه به اینکه مسئولان اغلب خود را درگیر کارهای اجرایی می‌کنند و اتاق فکر و اندیشه‌ورز قابل توجهی هم ندارند، لذا دست آنها اغلب خالی است.

شجاع تصریح کرد: در حوزه اطلاع‌رسانی به مدیران و دست‌اندرکاران می‌توان اقدامات خوبی را انجام داد و سازمان قرآنی دانشگاهیان می‌تواند بسته‌های سیاستی‌ که آماده کرده است در اختیار مسئولان قرار دهد. این می‌تواند برای مسئولان کارگشا باشد، چرا که آنها در بدو ورود به مجموعه‌ها اطلاع چندانی از وضعیت موجود ندارند.

بازدید مدیرکل ارتباطات معاونت قرآنی ارشاد از سازمان قرآنی دانشگاهیان

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به اینکه باید در حوزه هنر و تعامل آن با عرصه قرآنی ارتباط خوبی برقرار کنیم، گفت: همین معاونت قرآن و عترت تاکنون نتوانسته است بین هنر که پایگاه اصلی آن وزارت ارشاد است و مفاهیم دینی و قرآنی و اهل بیتی(ع) ارتباط و تعامل جدی ایجاد کند.

شجاع در پایان بیان کرد: ابزارهای مختلف هنری که وجود دارد باید در خدمت تبلیغ و ترویج قرآن قرار گیرد. بحث هنر یک بحث جدی است و با توجه به اینکه زبان روز دنیا هست و بسیاری از جوانان و نوجوانان با آن ارتباط دارند،‌ باید ارتباط قرآن و عترت را بیشتر کنیم،‌ یکی از موضوعات تعامل و همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان و معاونت قرآن و عترت می‌تواند همین بحث باشد.

انتهای پیام
captcha