عظمت والای ام‌البنین‌(س) در رخداد‌های زندگی امام حسین(ع)
کد خبر: 4029052
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) مطرح کرد:

عظمت والای ام‌البنین‌(س) در رخداد‌های زندگی امام حسین(ع)

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) گفت: حضرت ام‌البنین(س) در رخداد‌های زندگی امام حسین(ع) مقام والای امامت و اطاعت بی‌حد و حصر را درک کرد و دانست که نجات به‌واسطه کشتی امامت منحصر به زمان خاصی نیست و به این خاطر شهادت فرزندان برومندش در رکاب چنین امامی را افتخار می‌دانست و به آن مباهات می‌کرد.

حجت‌الاسلام فرهاد دهقانی مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع)به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد دهقانی، مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) ظهر امروز، ۲۶ دی‌ماه در مراسم عزاداری سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام‌جمعه موقت تهران و اقشار مختلف مردم در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به عالمه بودن حضرت ام‌البنین(س)، گفت: حضرت ام‌البنین(س) از بانوانی است که در تاریخ با عنوان عالمه و بانویی بافضیلت شهرت یافته است. این بانوی بافضیلت در رخداد‌های زندگی امام حسین(ع) مقام والای امامت و اطاعت بی‌حد و حصر را درک کرد و دانست که نجات به‌واسطه کشتی امامت منحصر به زمان خاصی نیست و به این خاطر شهادت فرزندان برومندش در رکاب چنین امامی را افتخار می‌دانست و به آن مباهات می‌کرد.

وی ادامه داد: در کتاب امالی شیخ صدوق (ره) از قول حذیفة بن یمان نقل شده است که امام حسین(ع) بر پیامبر(ص) وارد شد در حالی که ابی بن کعب، ملازم و همنشین ایشان بود، در همین حال پیامبر(ص) خطاب به اباعبدالله(ع) فرمودند مرحبا به تو که زینت آسمان و زمین هستی و قسم به کسی که مرا به پیامبری انتخاب کرد حسین در بین آسمان شناخته شده‌تر است تا بین اهل زمین، و بدانید که در جانب راست عرش الهی نوشته شده «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة.»

دهقانی افزود: همچنین ذیل آیه ۷۵ سوره حجر «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ؛ به يقين در اين كيفر براى هوشياران عبرتهاست» نقل شده است که پیامبر(ص) فرمودند: متوسمین در این آیه مؤمنان‌اند چراکه آنان با نور خدا می‌بینند و به حقیقت آگاهی دارند، انسانی که صاحب فراست و زیرکی طبق فرمایش پیامبر(ص) شد به نور خدا آراسته می‌شود، لذا باید در امکان مقدس همانند مساجد، هیئت‌ها و حسینیه‌ها زبان، گوش و چشم خود را از رذایل اخلاقی یعنی گناهان کبیره دور نگه دارد، زیرا چنین فضایی با نور الهی منور شده است.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) حضرت ام‌البنین(س) را از صاحبان واقعی فراست و زیرکی دانست و گفت: بانویی که فرزندانش را با وجود وسوسه‌گری شیطان در راه امام معصوم فدا می‌کند و حتی بعد از شهادت آنان جویای احوال امام حسین(ع) می‌شود نشان از این دارد که به اوج عقل و درایت رسیده است و مطیع واقعی امام خودش است و به همین دلیل در کلام انبیا و بزرگان آمده است تجلیل‌هایی که از مقام و فضیلت حضرت عباس‌(ع) شده است در واقع به شکل غیرمستقیم تجلیل از مقام ام‌البنین(س) است.

دهقانی مسئولیت‌پذیری نسبت به خدا، خانواده و اجتماع را شاخصه اصلی عزاداران واقعی امام حسین(ع) دانست و بیان کرد: کسی که بخواهد بر کشتی نجات حضرت اباعبدالله‌(ع) وارد شود باید رفتار، کردار و منش خود را با دستورات و فرمایشات این امام همام تطابق دهد. باید دانست که صرف عزاداری و برقراری بیرق عزا برای ورود به کشتی هدایت کافی نیست، تعدادی از زنان والامقام همچون همسر حبیب بن مظاهر، همسر زهیر بن قین و مادر عمر بن جناده از کسانی هستند که توانستند برگه رضایت را از محضر امام حسین‌(ع) در روز عاشورا دریافت کنند. به‌عنوان نمونه وقتی مادر عمر بن جناده بعد از شهادت همسرش، فرزند ۱۱ ساله‌اش را به میدان می‌فرستد و بعد از او تأسف می‌خورد که چرا فرزند دیگری ندارد که تقدیم امام خودش کند مورد توجه حضرت واقع شد.

مدیر حوزه علمیه امام حسین (ع) در پایان گفت: حضرت ام‌البنین(س) از کسانی است که امام خود یعنی امام حسین(ع) را طبق فرمایش پیامبر(س) زینت دید و توانست مسئولیت‌پذیری خود نسبت به حضرت را به اوج خود برساند. ایشان در هنگام حرکت کاروان از مدینه به سمت مکه خطاب به پسرانش یعنی عباس، جعفر، عبدالله و عثمان عرضه داشت که نسبت به زنان این کاروان مجلل مخصوصا حضرت زینب(س) توجه ویژه‌ای داشته باشید و مبادا در مسیری که امام شما یعنی حضرت اباعبدالله(ع) راضی نیست قدم بردارید.
 
محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha