کتاب‌های نوجوانان را به کتابخانه‌های مدارس برسانید
کد خبر: 4029606
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
در نشست رونمایی از چهار رمان جدید انتشارات قدر ولایت عنوان شد؛

کتاب‌های نوجوانان را به کتابخانه‌های مدارس برسانید

یوسف قوجق، نویسنده و منتقد ادبی در نشست رونمایی از چهار رمان نوجوان جدید انتشارات قدر ولایت عنوان کرد: طبق توصیه و تاکید مقام معظم رهبری، نویسندگان باید وارد مدارس شوند و با معلمان در ارتباط باشند، زیرا معلمان نیاز نوجوانان امروز را بهتر از می‌دانند. در همین راستا پیشنهاد می‌کنم انتشارات قدر ولایت از این ظرفیت استفاده کند و حتی آثار خود را برای کتابخانه‌های مدارس ارسال کند.

رونمایی کتاب

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهار رمان نوجوان «تنور دوستی» و «چینی بندزن» به قلم زینب کریمی، «خبر مرگم» اثر رویا سلیمی و «دیدار با قبیله مرگ» نوشته الهام امجدیان بعدازظهر دوشنبه 27 دی‌ماه در مراسمی به میزبانی فروشگاه کتاب به‌نشر و با حضور نویسنده‌ها، جواد محقق، مریم جمشیدی، یوسف قوجق و جمعی از اهالی فرهنگ، رونمایی و نقد و بررسی شدند.

محسن بغلانی، عضو هیئت مدیره و مدیرگروه کودک و نوجوان موسسه قدر ولایت در این مراسم ضمن اشاره‌ای مختصر به تاریخچه انتشارات قدر ولایت عنوان کرد: موسسه فرهنگی و هنری قدر ولایت از حدود 30 سال ‌پیش کتاب منتشر می‌کند، این کار را ابتدا با کتاب‌هایی از فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری شروع کردیم، اما بعدها انتشار کتاب‌های قصه برای کودکان و نوجوانان و موضوعات دیگر هم به انتشارات اضافه شد.

بغلانی ادامه داد: بعد از مدتی که میز نشریات ما بسیار متنوع شد، تصمیم بر این شد که در بحث کودک و نوجوان موضوعات به چهار موضوع فلسفه، زیست مومنانه و سبک زندگی اسلامی، تاریخ دفاع مقدس و تاریخ معاصر محدود شود.

وی، رمان را یکی از وسایل انتقال فرهنگ بین جوامع خواند و افزود: ‌پس از محدود شدن موضوعات موسسه قدر ولایت تصمیم گرفت به عرصه رمان هم وارد شود و در همین راستا سال 99 اولین رمان خود را با عنوان «گوش‌هایت را تیز کن» منتشر کرد. در ادامه مسیر و برای امسال 4 رمان جدید برای گروه نوجوان منتشر شد. اولین کتاب، «تنور دوستی» است که بحث کشف حجاب را برای مخاطب نوجوان توضیح می‌دهد.

محسن بغلانی

بغلانی ادامه داد: «چینی بندزن» کتاب دیگر ما است که در قالب داستان به روایت سیاست‌های رضاخان در حاکمیت بر زمین‌های کشاورزی و ظلم و ستم‌های پهلوی می‌پردازد. کتاب سوم با عنوان «خبر مرگم» درباره یک تاریخ‌نویس است که توسط یک افسر شاهنشاهی ربوده می‌شود. کتاب چهارم با عنوان «دیدار با قبیله مرگ» هم کتاب جالبی درباره فضای مجازی است که در عین رمان و قصه بودن، آموزش‌هایی هم به خانواده می‌دهد.

زینب کریمی، نویسنده رمان‌های «چینی بندزن» و «تنور دوستی» در این نشست انگیزه نگارش این دو رمان نوجوان را وجود فقر اطلاعات و آگاهی دانش‌آموزان درباره تاریخ معاصر، به‌ویژه دوره پهلوی عنوان کرد و گفت: طی سال‌ها تدریس در مدارس و مشاهده فقر اطلاعات و آگاهی دانش‌آموزانم نسبت به تاریخ گذشته کشور، تصمیم گرفتم از زبان هنر استفاده کنم و یک‌سری مفاهیم ارزشی و تاریخی را به نسل جدید منتقل کنم تا از ارزش‌های اسلامی و انقلابی فاصله نگیرند؛ که نتیجه آن، همین دو رمانی است که امروز رونمایی می‌شود.

رویا سلیمی، نویسنده «خبر مرگم» هم درباره اولین کتاب خود گفت: «خبر مرگم» درباره رضا خان است، اما بحث رضاخان در این کتاب یک بحث فرعی است. رمان، روایتی پلیسی - جنایی دارد و درباره یک استاد تاریخ است که توسط یکی از عوامل شاهنشاهی گروگان گرفته می‌شود. نوشتن این کتاب سه تا چهار ماه طول کشید، اما مطالعه و پژوهش آن بیش از 6 ماه از من وقت گرفت.

الهام امجدیان، نویسنده کتاب «دیدار با قبیله مرگ» و جامعه‌شناس درباره نگارش این کتاب گفت: با تجربه‌ای که از چند سال تدریس مهارت‌های زندگی در مدارس داشتم، احساس کردم نیاز است سبک زندگی ایرانی و اسلامی در قالب رمان و داستان به نوجوانان آموزش داده شود و جای خالی آن پر شود.

نویسنده کتاب «دیدار با قبیله مرگ» با اشاره به اینکه بیشتر آثار موجود در کشور در ژانر سبک زندگی، ترجمه هستند و تالیف کمتر است، همین امر سبب شد دست به نگارش این کتاب بزنم که تجربیات تدریسم در مدارس در نوشتن آن بسیار موثر بود.

در ادامه نشست چهار کتاب تازه تالیف انتشارات قدر ولایت توسط مهدی کاموس جواد محقق، مریم جمشیدی و یوسف قوجق مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.

جواد محقق، پژوهشگر، نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار در سخنانی رویکرد جدید انتشارات قدر ولایت در پرداختن به حوزه رمان کودک و نوجوان را قابل تقدیر خواند و عنوان کرد: رمان و داستان از مقوله هنر است و علاوه بر محتوا در فرم هم باید به قضیه نزدیک شود که این امر نیازمند توجه و استفاده از تجربه دیگران است.

جواد محقق

محقق در بخش دیگر صحبت‌های خود به نقد و بررسی کتاب «تنور دوستی» ‌پرداخت و ضمن نامناسب و نامانوس خواندن عنوان کتاب برای نوجوانان نسل جدید، گفت: پیشنهاد می‌کنم در انتخاب عنوان کتاب که بسیار مهم هم هست، از سلیقه و نظر یک نفر استفاده نشود و یک تیم و گروه درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

مریم جمشیدی، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه از دیگر منتقدان این نشست بود که با اشاره به اهمیت عنوان کتاب و تاثیر مستقیم آن بر مخاطب، گفت: در انتخاب عنوان رمان «خبر مرگم» خوش‌سلیقگی نشده، که این یک ضعف بزرگ برای کتاب است و در میزان جذابیت و اقبال به آن تاثیر دارد.

جمشیدی با اشاره به اینکه در سبک و فرم این چهار کتاب تازه منتشر شده انتشارات قدر ولایت خیلی کار قوی صورت نگرفته است، اضافه کرد: البته در مورد آثار نوجوانان این مشکل همه‌گیر است و حالا حالاها این مشکل را خواهیم داشت.

این استاد دانشگاه کتاب «دیدار با قبیله مرگ» را اثری قابل توجه و ارزشمند توصیف کرد و گفت: این کتاب بسیار ساده، قابل فهم مخاطب و کاربردی نوشته شده است.

مریم جمشیدی

یوسف قوجق، نویسنده و منتقد ادبی هم ضمن ارائه توضیحاتی درباره رمان «خبر مرگم»، اظهار کرد: کتاب با اینکه حاصل کار یک نوقلم است، اما از آثار نویسندگان باتجربه و حرفه‌ای چیزی کم ندارد.

وی، خوش‌خوان بودن و ارائه قطره‌چکانی اطلاعات را دو امتیاز اصلی رمان «خبر مرگم» خواند و در ادامه گفت: طبق توصیه و تاکید مقام معظم رهبری، نویسندگان باید وارد مدارس شوند و با معلمان در ارتباط باشند، زیرا معلمان نیاز نوجوانان امروز را بهتر از هر کسی می‌دانند. در همین راستا پیشنهاد می‌کنم انتشارات قدر ولایت از این ظرفیت استفاده کند و حتی آثار خود را برای کتابخانه‌های مدارس ارسال کند.

در پایان نشست هم از چهار رمان تازه تالیف «چینی بندزن»، «تنور دوستی»، «دیدار با قبیله مرگ»  و «خبر مرگم» رونمایی شد و نویسندگان این آثار تقدیر شدند.

انتهای پیام
captcha