فلسفه وجودی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، تربیت مومن مجاهد است
کد خبر: 4030053
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴

فلسفه وجودی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، تربیت مومن مجاهد است

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه فلسفه وجودی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، تربیت مومن مجاهد است، گفت: معارف دفاع مقدس، پشتوانه اصلی ما در این نوع تربیت است و هنر اصلی اتحادیه بین مجموعه فعالیت‌هایی که دارد، آنجایی تجلی می‌کند که بتواند در یک شرایط طبیعی، ارتباط این نسل را با معارف دفاع مقدس برقرار کند.

حضور رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به زیارتگاه شهدای هویزهبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و امام جمعه موقت تهران، در ادامه سفر به خوزستان و جهت شرکت در نشست مسئولان اتحادیه‌های استانی انجمن اسلامی دانش آموزان در زیارتگاه شهدای هویزه حضور یافت.

حاج علی‌اکبری در این نشست با بیان اینکه خط کار ما در اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان، تربیت مؤمن مجاهد است، گفت: این، رسالت مجموعه‌ای مثل اتحادیه است. اگر این آرمان محقق شود، ما فلسفه وجودی داریم. پس این مجموعه‌ها باید فعالیت کنند، سازماندهی و تشکیلات داشته باشند، این کار موافق قاعده و حکمت است.

وی اظهار کرد: هر وقت این آرمان محقق نشود، یا به اندازه لازم محقق نشود، ما فلسفه وجود خود را از دست داده‌ایم. خیلی باید به این دقت شود، فلسفه وجودی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، تربیت مومن مجاهد است.

به گفته حاج علی‌اکبری، دانش آموزانی که وارد این انجمن‌ها می‌شوند، به سهم خود بر اساس همین قاعده در محیط مدرسه، کنش‌گری و تاثیر‌گذاری دارند و آن محیط‌ها را تحت پوشش آرمان خود قرار می‌دهند. این دانش‌آموزان صاحب رسالت هستند. منفعل نیستند.

وی با اشاره به دو نوع تربیت فعال و انفعالی گفت: در  تربیت فعال، عنصری که فرایند تربیت را می‌گذراند، خود از درون، می‌جوشد و شکوفا می‌شود و هویت پیدا می‌کند. تربیت فعال، یک امر بیرونی ظاهری نیست، یک امر درونی جوششی حقیقی است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه جریان دفاع مقدس و معارف آن و تعاریفش، پشتوانه اصلی ما در این نوع تربیت است، اظهار کرد: سرمایه اصلی ما حضرت اباعبدالله(ع) و عاشورای ایشان است. نسخه بروز رسانی شده آن، دفاع مقدس و نظائر آن است که بعدها پیش آمد، مانند دفاع از حرم. نباید این کار را به صورت یک کار تزیینی ببینیم، تکیه‌گاه ما همین میراث است که به روز رسانی شده و نزدیک آفاق فکری و روحی و شرایط زیستی ما و در دسترس است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه این جریان، میراث عظیمی برای ساخت جامعه اسلامی، تمدن اسلامی و سلول اصلی آن، یعنی خانواده و انسان مومن است، تاکید کرد: باید این جریان را بشناسیم و هنرمندانه در آفاق فکری نسل جدید جاری کنیم.

حاج علی‌اکبری افزود: هیچ کس در جامعه ما به اندازه رهبر معظم انقلاب بزرگی سرمایه عظیم دفاع مقدس را درک نکرده است. این اهتمام و توجه خاص نسبت به مکتوبات این حوزه و گزارش و نمادها و علائم آن به همین دلیل است. چون سرمایه همین است. با گنجینه دفاع مقدس می‌شود همه تاریخ را ساخت. 

وی با بیان اینکه آیه «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ»  به ما یادآور می‌شود که می‌توانید با این سرمایه زندگی کنید و از آنها حیات و نشاط و آرمان و ثبات قدم بگیرید، خاطرنشان کرد: شهدا می‌توانند این نیازها را پوشش دهند و سخاوتمندانه هم توزیع می‌کنند. به نظر می‌آید هنر اصلی اتحادیه بین مجموعه فعالیت‌هایی که دارد، آنجایی تجلی می‌کند که بتواند در یک شرایط طبیعی، ارتباط این نسل را با این مراکز حیات تسهیل کند و کاری کند این ارتباط برقرار شود. این ارتباط در کودکان و نوجوانان به دلیل صفای درونی زود فعال می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه کار راهیان نور برقرار کردن همین ارتباط است، گفت: راهیان نور وارد سرزمین جهاد و شهادت می‌شوند. جایی که شهیدی به شهادت می‌رسد، از مناطق خاص و قدمگاه اولیای خدا است. گاهی مقتل و مزار شهدا یکی است و خصوصیت زیارتگاه شهدای هویزه همین است که هم شهادت‌گاه و هم محل دفن پیکرهای مطهر شهدا است و از این جهت خاص است.

گفتنی است، اقامه نماز جماعت مغرب و عشا و برنامه سخنرانی دیگر و ذکر مصیبت در رثای اباعبدالله (ع) نیز توسط حجت الاسلام حاج علی اکبری در مسجد زیارتگاه شهدای هویزه برگزار شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور پیش تر نیز در اردیبهشت 98 به زیارتگاه شهدای هویزه سفر کرده بود.

انتهای پیام
captcha