پیشنهاد رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان برای هزینه‌کرد بهتر بودجه قرآنی
کد خبر: 4030512
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۴
در برنامه رادیویی افق مطرح شد؛

پیشنهاد رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان برای هزینه‌کرد بهتر بودجه قرآنی

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان در برنامه زنده رادیویی افق با بیان اینکه ‌رویکرد مجلس در لایحه بودجه قرآنی امسال باعث می‌شود نظارتش نسبت به اینگونه بودجه‌ها حداقلی شود و دست دستگاه‌های سیاست‌گذار برای هزینه‌کرد بودجه به دلخواه خودشان باز شود، پیشنهادی را در جهت هزینه‌کرد بهتر بودجه قرآنی ارائه داد.

پیشنهاد رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان برای هزینه‌کرد بهتر بودجه قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا، دوم بهمن‌ماه با حضور در استودیو برنامه زنده «افق» رادیو قرآن به پرسش‌های جواد نصیری، مجری‌کارشناس این برنامه پاسخ داد.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان در این برنامه درخصوص بودجه قرآنی کشور، گفت: متاسفانه سهم بودجه فرهنگ در بودجه کل کشور هر بار کمتر می‌شود و این درحالی است که امیدوار بودیم، باتوجه به رویکرد دولت، نگاه ویژه‌ای به این مسئله شود.

وی ادامه داد: در لایحه ۱۴۰۱ با یک کاهش بودجه در فضای فرهنگی شاهد هستیم که نیاز است مجلس محترم این کم‌توجهی را نسبت به سهم فرهنگ و ذیل آن مورد توجه بیشتری قرار دهد.

حسنی با اشاره به عقب‌نشینی سازمان مدیریت از فضای سیاستگذاری کشور، اظهار کرد: این سازمان، یک لایه سیاستگذاری را به دستگاه‌های مسئول واگذار کرده است؛ به طور مثال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه سیاستگذار در عرصه فرهنگ کشور بین دستگاه‌های اجرایی و سازمان مدیریت قرار می‌گیرد و با این اقدام، تعداد زیادی از ردیف‌های بودجه تجمیع می‌شود.

وی با بیان اینکه این تجمیع به نفع سازمان‌های ضعیف نیست، اظهار کرد: در این تجمیع، شاهدیم همین بودجه اندک قرآنی در ظاهر از نظر عددی دو برابر شده ولی تقسیم‌بندی آن به‌گونه‌ای است که کل این بودجه در چهار دستگاه وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تقسیم شده است و در عمل، مقداری که دست جامعه قرآنی را می‌گیرد، حدود یک سوم خواهد بود.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان اظهار کرد: نکته دیگر اینکه این تجمیع باعث شده تا بودجه صندوق مشارکت توسعه فعالیت‌های قرآنی که با هدف حمایت از توسعه فعالیتهای داوطلبانه، مردمی و حمایت از موسسات قرآنی ایجاد شده، هم تحت الشعاع قرار بگیرد، ردیف آن کاملاً حذف شود و بودجه آن در بودجه شورای عالی انقلاب فرهنگی لحاظ شود لذا امروز باید بزرگ‌ترین مطالبه جامعه قرآنی این باشد که این ردیف بودجه که قرار بوده یک ردیف اختصاصی در حوزه خود باشد، به حالت گذشته برگردد.

وی تصریح کرد: چند سال پیش، در بودجه دولتی، دستگاه‌ها مجاز بودند نیم درصد از سهم بودجه خود را به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دهند که عملاً انجام نشد و نتایج آن نیز احصا نشد. امسال بعد از چند سال در لایحه دولت عبارتی آمده است که می‌گوید «دستگاه‌ها مجاز هستند تا دو درصد از بودجه هزینه‌ای خودشان را برای هم‌افزایی، ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای، نشر کتاب و گردشگری اختصاص دهند».

حسنی بیان کرد: به نظر می‌رسد این موضوع، تأثیر آنچنانی در فعالیت‌های قرآنی نداشته باشد و قطعاً به نفع فضای قرآنی نخواهد بود لذا اولین خواسته من از مجلس این است که سهم قرآن در همین دو درصد لحاظ شود.

وی با پیشنهادی اقتصادی به نمایندگان مجلس، اظهار کرد: امروز وزارت علوم دو درصد بودجه فعالیت‌های پژوهشی خود را به صورت مشخص بین کسانی که فعالیت پژوهشی می‌کنند، هزینه می‌کند. در حوزه فرهنگ هم می‌توان همان دو درصد مشخص را توسط یک دستگاه تعیین کرد تا از موازی‌کاری در این حوزه نیز جلوگیری شود.

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا در همین خصوص ادامه داد: در واقع می‌توان وزارت ارشاد را متولی آن قرار داد و سامانه‌ای را طراحی کرد تا هر دستگاه یا فردی که می‌خواهد پیشنهاد و فعالیتی را در حوزه فرهنگی ارائه دهد، از طریق این سامانه طرح را ثبت کند، تاییدیه بگیرد و به صورت مشخص از این بودجه استفاده کند و خارج از آن نیز سایر دستگاه‌ها مجاز نباشند هزینه‌ای را صرف کنند.

وی با بیان اینکه رویکرد امسال در لایحه بودجه باعث شده نظارت بر چنین بودجه‌هایی حداقلی باشد و دست دستگاه‌های سیاست‌گذار برای هزینه‌کرد بودجه به دلخواه خودشان باز باشد، بیان کرد: این روند، در حقیقت دست مجلس را برای نظارت و ارزیابی می‌بندد لذا خواهش داریم حداقل در حوزه بودجه فعالیت‌های قرآنی این تفکیک باقی بماند تا مجلس، هم بتواند نسبت به بودجه قرآنی کمک بیشتری کند و هم به موقع نظارت‌های لازم را داشته باشد.

انتهای پیام
captcha