کد خبر: 4031144
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱

حضرت زهرا(س)؛ محور خلقت و هدایت مخلوقین

یک کارشناس مذهبی گفت: توضیح و برداشت صحیح از حدیث لولاک این است که در صورت خلق نشدن حضرت زهرا(س)، خلقت حضرت علی(ع) تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت و محور خلقت و هدایت از بین می‌رفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید احدپور، کارشناس مذهبیبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید احدپور، کارشناس مذهبی، چهارم بهمن‌ماه در جلسه هم‌افزایی طلاب حوزه علمیه امام حسین(ع) که مصادف با ایام ولادت حضرت زهرا(س) برگزار شد، با اشاره به اهمیت موعظه و جایگاه آن، گفت: نامه ابوالخیر به ابن‌سینا و درخواست موعظه از وی شاهدی است بر اینکه اندرز دادن دیگران دارای اهمیت و نیازمند مراقبت رفتاری است، چراکه وی در نامه چند خطی خود بخش عمده‌اش را به این اختصاص داد که بنده لایق موعظه شما نیستم و این در حالی است که وی زبانزد پرهیزکاری بود.

وی ادامه داد: ماجرای ستون ابولبابه یا ستون توبه در مسجد مدینه نشانگر عظمت و جایگاه حضرت زهرا(س) است، چراکه‌ نقل شده وقتی یهودی‌ها خواستند به اسلام ایمان آورند و توبه کنند از ابولبابه جویا شدند برخورد پیامبر(ص) در قبال توبه ما چیست؟ که وی با رفتار خیانتکارانه خود آنان را ترساند و گفت گردن تک‌تک شما را خواهد زد. بیان چنین جمله‌ای سبب شد ابولبابه پشیمان شود و خود را به ستون مسجد ببندد و بگوید تا زمانی که خدا توبه‌ام را نپذیرد از مسجد پیامبر بیرون نخواهم رفت، بعد از سه روز که حضرت زهرا(س) به وی بشارت قبول توبه و خروج از مسجد داد وی نپذیرفت و در همین حالت حدیث معروف پیامبر(ص) که فرمودند «إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّي، مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي...؛ به‌درستی که فاطمه پاره‌تن من است و هر کسی او را بیازارد مرا آزرده است»، بیان شد.

حجت‌الاسلام احدپور با اشاره به حدیث لولاک، گفت: برتری مقام و منزلت حضرت زهرا(س) بر پیامبر(ص) برداشت نادرست از حدیث لولاک است، بلکه توضیح صحیح آن این است که در صورت خلق نشدن چنین بانوی بافضیلتی خلقت حضرت علی(ع) تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت و محور خلقت و هدایت از بین می‌رفت. باید توجه داشت که سلام ما در زیارتنامه‌ها و درود به حضرت صدیقه طاهره(س) نشان‌دهنده مقام رفیع ایشان بر‌ دیگر معصومین(ع) است.

محمد ایمانی مهر
انتهای پیام
captcha