علیرضا یوشی، مدیر تنها تولیدکننده سیستمهای درب اتوماتیک در ایران گفت: این شرکت چندین پروژه سنگین را در مرحله تحقیق دارد که با رساندن آنها به مرحله تولید نه تنها از خروج ارز از کشور جلوگیری میکند، بلکه حتی گستره ارز آوری به داخل کشور را رقم خواهد زد و تولید موتور کرکره برقیِ کاملا ایرانی، نمونهای از این نوع پروژههاست که به زودی وارد بازار تقاضا میشود.
این کارآفرین تصریح کرد: درب اتوماتیک و استفاده از آن شاید از دیدگاه خیلیها مسئلهای ساده باشد که بتوان بی تفاوت به کارکردهایش از کنار آن عبور کرد، اما با نگاهی اجمالی به اینگونه محصولات و سرانه مصرفی آنها، در خواهید یافت کاربرد شان حداقل در کشور بیش از حد تصور است.
وی با بیان اینکه ریموت کنترل کوچکترین محصول این شرکت است، افزود: ما تنها تولیدکننده ریموت کنترل در ایران هستیم. مصرف این محصول در کشور ما به گونهای است که میتوان گفت بیش از نیمی از جمعیت کل کشور حداقل از کارکرد یک عدد ریموت کنترل بهره میبرند و از آنجا که عمر مفید این محصول ۴ سال است و بعد از این مدت احتیاج به تعویض دارد، میتوان تخمین زد، سالانه ۱۰ میلیون ریموت کنترل در کشور مصرف میشود، این در حالیست که تا یک سال گذشته انحصار تولید این محصول در اختیار برخی کشورها بود و به ایران وارد میشد، اما هم اکنون شرکت ما انحصار آن را در کشور در دست گرفته وبه لحاظ این ریموت کنترل خود کفا هستیم.
یوشی گفت: ارزانترین ریموت کنترل در کشور چین معادل ۱۰ «یوآن» است، یعنی سالیانه 100 میلیون «یوآن» ارز از کشور برای واردات این محصول کوچک خارج میشد، اما خوشبختانه طی چندین ماه گذشته موفق شدیم تا تولید این محصول را به طور کامل در کشور در اختیار بگیریم.
وی ادامه داد: جَکهای پارکینگی از دیگر محصولاتی است که تا دو سال گذشته کشور ما کلا وارد کننده این محصول ۲۰۰ دلاری بود و سالانه تقریبا ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون جَک درب کنترلی وارد میکردیم و با این حساب، حداقل ۲۰۰ میلیون دلار در عرصه واردات صرف مینمودیم، بنابراین افتخار شرکت ما این است که توانستیم تمام نیاز بازار را از داخل کشور خودمان تامین کنیم و دراینجا شاید این سوال پیش بیاید که با وجود برندهای مطرحی که در بازار وجود دارد، چگونه محصولاتمان در بازار تقاضا عرض اندام میکند؟ جا دارد بگویم ما محصولاتمان را به ۳۵برند ایرانی و خارجی در بازار ارائه میدهیم و آنها محصولات ما را بِرند نموده و در بازار تقاضا عرضه میکنند. به هر حال آنچه در این میان اهمیت دارد آن است که توانسته ایم سهم عمده ۹۰ درصدی بازار دربهای اتوماتیک اعم از دزدگیر، راهبند، تا جَک ریلی و موتور کِرکِره و.. را از کشور چین گرفته و در اختیار خودمان قرار دهیم و در کنار راه اندازی چرخه تولید اینگونه تولیدات، توانسته ایم حدود ۵۰۰ نفر نیروی انسانی را به طور مستقیم وارد بازار کار کنیم و همچنین برای ۵ تا ۶ هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال زایی انجام دهیم. حتی ما برای تهیه مواداولیه محصولاتمان که شامل موادپلاسیتک، آلومینیوم، فولاد، برنج ومس است، ضمن افزایش تولیدات کشور، گردش مالی بسیاری را نیز رقم زدیم.
مدیر تنها تولید کننده سیستمهای درب اتوماتیک تمام ایرانی بیان کرد: شرکت ما مدتی است تصمیم گرفته تا وارد چرخه صادرات شود و در این راستا تاکنون توانستهایم به کشورهایی نظیر عراق، تاجیکستان و تا حدی آذربایجان محصولاتی را عرضه کنیم؛ همچنین به جهت راهیابی به کشورهای حوزه خلیج فارس مجبور شدیم وارد نمایشگاههای عمان شویم و از این طریق محصولاتمان را به دبی، کویت، قطر و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس صادر کنیم. مجموعه ما به هیچ وجه از هیچ جایی وامی دریافت نکرده و مورد حمایت قرار نگرفته و تا اینجا مستقل پیش رفته و من به عنوان مدیر عامل این شرکت حدود ۱۵ سال پیش با دست خالی وارد این عرصه شدم و تنها با ۱۵۰ هزار تومان کار را شروع کردم و توانستم این مجموعه را به تدریج ارتقا دهم و از آنجا که به دنبال سود شخصی نبودم، هر سرمایهای که از کار به دست میآوردم را در راه تعالی مجموعه به کارمی بستم و خوشبختانه توانستیم محصولات با کیفیتتر و البته ارزان تری را نسبت به تولیدات چینی، به بازار تقاضا عرضه کنیم و در این راه با وجود تحریم ها، برای تهیه ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز، با سختیهای بسیاری مواجه شدیم به گونهای که بارها سرمایه مان در چین بلوکه شد و هنوز بخشی از سرمایه در کشور چین بلوکه هست. با توجه به همه این سختیها امروز به جایی رسیده ایم که میتوانیم مدعی باشیم در تولید درب اتوماتیک نفر اول در کشور هستیم و تا حد بسیار زیادی، واردات این محصولات را کاهش داده ایم و از آنجا که برخی مصرف کنندگان به دنبال محصولات برند لاکچری هستند بنابراین نمیتوان گفت واردات این نوع محصولات در کشور به صفر رسیده است.
وی اظهار کرد: اگرچه شرکت ما در راستای تامین مواد اولیه با یک سری چالش و دغدغههایی مواجه است، اما از پیچ گرفته تا چرخ دنده و الکتروموتورها را بدون هیچ وابستگی در مجموعه خودمان تولید میکنیم و به جز تولید بُرد، که در کشور تولید میشود، مجبور به وارد نمودن قطعات الکترونیک از خارج هستیم، چون قطعاً این قطعات نه تنها در کشور ما بلکه در هیچ کشور دیگری ساخته نمیشود. آی سی، مقاومت و خازن از جمله قطعاتی هستند که از چین به کشورها صادر میشوند.
یوشی گفت: متاسفانه آنچه که امروز در بازار از آن به عنوان سهمیه تولیدکنندگان عرصههای مختلف از مواد اولیه، مطرح میشود این است که برای تهیه این مواد بهتر است از بازار بورس بهره گرفته شود، نه تنها این موضوع برای ما کاربردی و مؤثر نبوده بلکه حتی هیچگاه به مجموعه ما تعلق نگرفته و شرکت ما آنقدر درگیر سرعت بخشیدن به پیشرفت و توسعه محصولات تولیدی است که فرصت آن را ندارد تا به دنبال افزایش سهمیه و بورس کالا باشد، ما همه چیز را از بازار آزاد تهیه میکنیم و بعضی اوقات هم خیلی گرانتر از آنچه که هست مواد اولیه را آماده میسازیم و با همه این مشکلات از پس چین بر آمدیم. به طوری که امروز با افتخار میگویم، جَکی که در چین با ۲۰۰ دلار فروخته میشود، من آن را با بهترین کیفیت و قیمت در بازار با ۱۲۰ الی ۱۵۰ دلار میفروشم. یکی دیگر از دلایل استفاده از جک ایرانی توسط بِرندهای بازار، علاوه بر مبحث کیفی و قیمتی آن بهره گیری از خدمات پس از فروش مناسب و در دسترس است.
این کارآفرین موفق ادامه داد: از آنجا که واردات محصولی همچون جَک درب کنترلی با وجود تولید در داخل کشور هنوز ادامه دارد، اعتراضی به وزارت صنعت و معدن نداریم و، چون همیشه با تکیه بر تواناییهای خود عمل کردم، اینبار نیز تلاش کردم، تا پایه و اساس تولیدات مجموعه را خودمان طراحی کنیم و در این راستا از اساتید دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاه خواجهنصیر بهره گرفتیم. همچنین به جرأت میگویم با پرداخت حقوق بسیار خوب و ارائه موقعیت شغلی مناسب به چند نُخبهای که قصد مهاجرت و ترک وطن را داشتند، توانستیم به اصطلاح ضمن جلوگیری از فرار مغزها، از آموزهها و پتانسیلهای علمی آنها در راستای پیشرفت شرکتمان و تولید قطعات جدید استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: اگر نخواهیم با تولید یک قطعه، ره صد ساله را یک شبه طی کنیم، صبر و تلاش داشته باشیم و به اصطلاح دستمان را روی زانوی خودمان بگذاریم و با یک یاعلی تلاشمان را مضاعف کنیم، قطعاً موفق خواهیم بود و هم اکنون ۳۵ برند معروف و غیرمعروف در داخل کشور از محصولات و قطعات شرکت ما استفاده میکنند و آن را به صورت برند به بازار ارائه میدهند.
یوشی در پایان گفت: هم اکنون موتور کرکره که واردات سالانه در حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار عدد است مبحث سنگینی در کشور دارد. این محصول سنگین که با آهن و فولاد حجیم شده، معادل ۲۸ تا ۳۰ کیلوگرم وزن دارد و چون داخل کشور تولید آن را نداریم، مجبور به خرید از چین هستیم و این محصول با وجود سود خوبی که برای واردکنندگان دارد، ضربه بسیاری برای کشور محسوب میشود. چرا که با وارد کردن این محصول، ارز زیادی از ایران خارج میشود، بنابراین خوشبختانه با تلاشی که همکارانم داشته اند، همه تجهیزات تولید موتور کرکره را نمونه سازی کردیم و این نمونه سازیها تایید گشته و استاندارد بودن آنها اخذ گردیده و انشاءالله ظرف مدت یک الی دو ماه آینده وارد بازار کشور میشود و معتقدم با ورود این محصول، واردات آن به صفر میرسد و از خروج ارز زیاد از کشور جلوگیری میشود و این موضوع خبر خوشی از مجموعه ما برای کشور خواهد بود. البته مجموعه ما در خیلی از مباحث در حال تلاش است و تیم تحقیقاتی این شرکت بر سر تولید ۸ پروژه سنگین و کاربردی مشغول واکاوی و پژوهش هستند و امیدواریم همه پروژهها به سرعت به مرحله تولید برسند و نزدیکترین پروژه که به زودی وارد بازار میشود موتور کرکره برقی است که به عنوان یک سازه ایرانی برای اولین بار به بازار عرضه خواهد شد.
این مطلب تبلیغاتی است.
انتهای پیام