طالبان مجوز حضور دختران در دانشگاه‌های دولتی افغانستان را صادر کرد
کد خبر: 4033359
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸

طالبان مجوز حضور دختران در دانشگاه‌های دولتی افغانستان را صادر کرد

مسئولان طالبان اعلام کردند که برای نخستین بار از زمان حکومت طالبان بر افغانستان، درهای دانشگاه‌های دولتی این کشور به روی دانشجویان دختر باز شده است.  

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، بر اساس اعلام خبرگزاری فرانس پرس، مقامات طالبان اعلام کردند که دانشگاه‌های دولتی امروز چهارشنبه در 6 ولایت لغمان، ننگرهار، قندهار، نیمروز، هلمند و فراه به روی دختران بازگشایی شدند.
 
مسئولان طالبان با اشاره به مجوز حضور دختران در دانشگاه‌های دولتی افغانستان، بیان کردند که تعداد کمی از دانشجویان دختر در کلاس‌هایی که به صورت تفکیک جنسیتی برگزار شود، حضور یافته‌اند.
 
حقوق زنان به ویژه در زمینه آموزش، یکی از مهمترین مسائل مورد بررسی بین دولت طالبان و جامعه بین‌المللی است.
 
با وجود بازگشایی مدارس ابتدایی در افغانستان، اما هنوز مدارس متوسطه و دانشگاه‌های دولتی در اکثر استان‌های این کشور، از زمان قدرت گرفتن طالبان و خروج نیروهای آمریکایی در ماه آگوست گذشته، به روی دختران بسته است.
 
از زمانی که طالبان در افغانستان قدرت را به دست گرفتند، محدودیت‌هایی برای زنان اعمال شد که یادآور دوره اول حکومت آنها بین سال‌های 1996 تا 2001 میلادی است.
 
پیش‌بینی می‌شود که دانشگاه‌های سایر استان‌های افغانستان نیز تا اواخر ماه جاری میلادی افتتاح شوند. پیش از این دانشگاه‌های خصوصی درهای خود را به روی دختران باز و سیاست تفکیک جنسیتی در کلاس‌های درس را اتخاذ کرده بودند.
 
هیئت سازمان ملل متحد در افغانستان، روز سه‌شنبه 12 بهمن تصمیم برای بازگشایی دانشگاه‌های دولتی را بسیار مهم توصیف کرد.

انتهای پیام
captcha