اهانت به مقدسات در پاکستان و واکنش‌های فراتر از قانون
کد خبر: 4037758
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

اهانت به مقدسات در پاکستان و واکنش‌های فراتر از قانون

کشته‌شدن بی‌رحمانه و خودسرانه شخصی در پاکستان به جرم قرآن‌سوزی و اهانت به مقدسات اسلامی از سوی جمعیتی خشمگین، واکنش دولت و شخصیت‌های مذهبی این کشور را در پی داشته است، این حادثه در منطقه «میان چنون» در خانیوال صورت گرفت.

اهانت به قرآن و مقدسات در پاکستان و واکنش‌های خارج از قانونبه گزارش ایکنا؛ نام قربانی «مشتاق احمد» و ساکن روستای «باره چک» از توابع منطقه خانیوال در ایالت پنجاب است. دیگر منابع خبری می‌گویند این حادثه در شنبه شب، 12 فوریه در منطقه میان چنون در خانیوال صورت گرفت.

در این حادثه جمعیت خشمگین با ابزارهای مختلف آهنی و سنگ و چوب به مشتاق احمد حمله کرده وی را به طرز غیر انسانی به قتل رساندند.

به گفته اهالی روستا شخص قربانی در سال‌های اخیر از نظر روانی در وضعیت مناسبی نبوده به نحوی که این وضعیت به جدایی وی از همسرش منجر شده بود. فرد مقتول به دلیل مشکلات روحی روانی چند روز را به صورت پیوسته در خارج از منزل مسکونی خود به سر می‌برد.

پلیس پس از این واقعه علیه 300 نفر پرونده جنایی تشکیل داده است و تاکنون نزدیک به 100 نفر نیز بازداشت شده‌اند.

بیشتر افرادی که این شخص را به جرم اهانت به اسلام کشته‌اند به مناطق دیگر پاکستان متواری شده‌اند و یورش نیروهای پلیس نیز برای دستگیری عاملان این جنایت به اماکن مختلف در این روستا و مناطق دیگر همچنان ادامه دارد.

واکنش نخست‌وزیر و مقامات پاکستان

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با محکومیت این حادثه بر شناسایی و مجازات سخت عاملان این حادثه غم‌انگیز تأکید کرد و گفت: به افراد و مردم عادی اجازه نخواهیم داد خود به صورت خوسرانه قانون را اجرا کنند. ما با شدت با هر نوع اقدامات خشونت‌آمیزی مقابله می‌کنیم.

اهانت به قرآن و مقدسات در پاکستان و واکنش‌های خارج از قانونمسجد روستایی که گفته می‌شود مرد سنگسارشده در آن قرآن را آتش زده است

بنا به اعلام خانه فرهنگ ایران در لاهور، فؤاد چودری؛ وزیر اطلاعات و امور رسانه‌ای پاکستان دلیل بروز حوادث غم‌انگیز این چنینی را کمبودها و نقص‌ها در نظام آموزشی این کشور دانست و تصریح کرد: اگر نظام آموزش و پرورش پاکستان اصلاح نشود باید شاهد ادامه حوادث بدتر از این باشیم.

وی در ادامه افزود: نظام آموزشی در پاکستان جامعه ما را به سوی اقدامات فرقه‌گرایانه و خشونت‌آمیز هدایت می‌کند. این وزیر پاکستانی بیان کرد: برای عدم تکرار چنین حوادثی پس از نظام آموزشی، ساختار نهادهای پلیس و مساجد نیز باید اصلاح شود.  

حادثه چگونه روی داد؟

منظور حسین از مقامات محلی پلیس در منطقه حادثه می‌گوید: به ما اطلاع دادند که یک فرد ناشناس قرآن را به آتش کشیده است. ما به سرعت به محل حادثه رهسپار شدیم زمانی که رسیدیم دیدیم که جمعیت خشمگین در حالی که خشمگینانه شعار می‌دادند شخصی را با طناب بسته و وی را شکنجه می‌کنند. نیروهای پلیس سعی کردند جمعیت خشمگین را از این کار منع کنند؛ اما فایده‌ای نداشت آنها شخص متهم را با ضربات چوپ و میله‌های آهن کشتند و سپس وی را از درخت آویزان کردند.

ویدئوهای منتشر‌شده در شبکه‌های مجازی شخصی به شدت شکنجه‌شده را که از درخت آویزان است، نشان می‌دهد که جمعیت خشمگین وی را سنگ‌باران می‌کنند.

نصیر میان؛ یک شاهد عینی می‌گوید ناگهان سروصدای زیادی را شنیدم و به سرعت به سوی محل حادثه رفتم و دیدم که جمعیت خشمگین سنگ و آجر به شخصی که روی زمین افتاده بود، پرتاب می‌کنند. زمانی که دلیل این کار را پرسیدم به من گفتند که این شخص به قرآن بی‌احترامی کرده است.

جمعیت خشمگین سپس این شخص را که گویا نیمه جانی در بدن داشت به درخت آویزان کردند و زمانی که نیروهای پلیس سر رسیدند و سعی کردند قربانی را نجات دهند جمعیت به سوی آنها با پرتاب سنگ  واکنش نشان داد که در نتیجه چند نفر از نیروهای پلیس زخمی شدند.

یک شاهد عینی دیگر نیز گفت: وضعیت در منطقه به شدت امنیتی بود و فضای ترس و وحشت همه جا را فرا گرفته بود. جمعیت خشمگین مسلح به چوب و سنگ و میله‌های فلزی بودند و به شدت شعار می‌دادند و نیروهای پلیس نیز مستأصل به نظر می رسید. نیروهای پلیس پس از کوشش‌های فراوانی توانستند جسد قربانی را از منطقه به جای دیگر انتقال دهند.

تحقیقات پلیس نشان می‌دهد که شخص قربانی که تا چند روز در این منطقه دیده نشده بود تمامی روز شنبه را در حال گدایی گذرانده بود و این حادثه در شب همان روز اتفاق افتاد.  

تحقیقات پلیس مبنی بر اینکه آیا شخص قربانی واقعا دست به قرآن‌سوزی زده آغاز شده است. در جامعه به شدت سنتی پاکستان حمله گروهی مردم به اشخاصی که گفته می‌شود به مقدسات اسلامی توهین کرده است یکی از چالش‌های بزرگ در این کشور است.

اهانت به قرآن و مقدسات در پاکستان و واکنش‌های خارج از قانونخادم مسجد در حال شرح ماجرا برای پلیس

شخصیت‌های مذاهب مختلف اسلامی به این حادثه واکنش نشان داده‌اند. طاهر محمود اشرفی؛ معاون نخست وزیر در امور مذهبی و منطقه خاورمیانه و متعلق به جریان دیوبندی گفت: عوامل حادثه را به شدت مجازات خواهیم کرد.

ساجد میر از رهبران جریان اهل حدیث نیز گفت: ادامه وقوع حوادث این چنینی ثابت می‌کند که دولت دیگر کنترل بر اوضاع ندارد. وی افزود: جرم کشتن خودسرانه به اتهام توهین به مقدسات اسلامی به اندازه کفرگویی مجازات دارد.

چرایی رفتار‌های خودسرانه

در پاکستان هر نوع اهانت به مقدسات اسلامی یک موضوع بسیار حساس تلقی می‌شود. به نحوی که مردم عادی در این قبال بسیار محتاطانه رفتار می‌کنند.

در این کشور به دلیل حساسیت‌های مردمی نسبت به موضوع توهین به مقدسات مذاهبی قوانین سخت‌گیرانه‌ای در قبال مرتکبان تعیین شده است به نحوی که مجازات عاملان کفرگویی در پاکستان با گذشت زمان سخت تر شده است.

در سال 1980 هر نوع اظهار نظر توهین‌آمیز نسبت به اصحاب پیامبر 3 سال زندانی در پی داشت. در سال 1982 میلادی مجازات حبس ابد برای مرتکبان به اهانت به قرآن و در سال 1986 نیز مجازات سب نبی اعدام و یا حبس ابد تعیین شد.

کارشناسان و فعالان اجتماعی در پاکستان معتقدند که این قوانین باعث سوء استفاده عوامل تندرو در پاکستان برای قتل‌های فراقانونی در این کشور به اتهام سب نبی یا اهانت به قرآن و یا اصحاب پیامبر می‌شود.

اهانت به قرآن و مقدسات در پاکستان و واکنش‌های خارج از قانونتشییع جنازه مرد سنگسارشده

در مدارس برخی مذاهب اسلامی به ویژه متعلق به جریان‌های دیوبندی تندرو و اهل حدیث متعلق به تکفیری‌ها علنا کشتن افرادی که اهانت‌کنندگان به مقدسات اسلامی خوانده می‌شوند بدون رجوع به پلیس و دستگاه‌های قضایی تشویق می‌شود.

در چند ماه گذشته نیز یک شهروند سریلانکایی به جرم اهانت به اسلام در یک کارخانه توسط صدها تن از کارگران و کارکنان کارخانه به قتل رسید. قتل‌های فراقانونی به دست جمعیت خشمگین به جرم کفرگویی و اهانت به اسلام به یک معضل و چالش جدی برای جامعه پاکستان تبدیل شده است.

دولت پاکستان هر چند اعلام کرده است که جلوی این نوع قتل‌ها را خواهد گرفت؛ اما تاکنون در این امر ناموفق بوده است.  

بسیاری از شخصیت‌های مذهبی و سیاسی پاکستان این نوع قتل‌های خودسرانه از سوی جمعیت خشمگین را محکوم کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha