مسابقات ایران را مادر مسابقات قرآن دنیا می‌دانم/ توقف مسابقات به دلیل کرونا قابل قبول نیست
کد خبر: 4039990
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
سمیح خالد احمد عثامنه:

مسابقات ایران را مادر مسابقات قرآن دنیا می‌دانم/ توقف مسابقات به دلیل کرونا قابل قبول نیست

ناظر هیئت داوران سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران گفت: با توجه به اینکه ابزار آنلاین بین مردم رواج یافته دلیلی نداریم که مسابقات قرآن را به صورت آنلاین برگزار نکنیم. این عذر و بهانه از دیگر کشورها که مسابقات را برگزار می‌کردند، قابل قبول نیست که بخواهند روند مسابقات را به دلیل کرونا متوقف کنند چون ایران به خوبی آن را برگزار کرده است.

ایکنابه گزارش خبرنگار ایکنا، سومین شب سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، امشب، 12 اسفندماه با اجرای 12 متسابق همراه بود. این مسابقات با تلاوت قاری افتخاری وحید خزایی آغاز شد.

وحید خزایی، دارنده رتبه نخست مسابقات بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام و از کارکنان معاونت اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه است.

طبق روال شب‌های گذشته کلیپ معرفی هیئت داوران مسابقات پخش شد. در ادامه برنامه با اجرای نفر اول، دانش‌آموز نماینده کشور سوئد در هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام آغاز شد.  یوسف الاسدی، متولد سال 2005 میلادی است. وی در حال حاضر مشغول به تحصیل در مقطع راهنمایی است.

سومین شب مسابقات با اجرای 11 متسابق و مرتل ایران

شرکت‌کننده دوم امشب، محمد رفعه البنا، حافظ کل قرآن از کشور اندونزی است. وی متولد سال 1997 میلادی است. او کارشناس علوم اسلامی است و در حال حاضر مشغول تجارت است.

در ادامه به عنوان نفر سوم، فیلم پاسخ ابوبکر تشمالا؛ حافظ کل قرآن کریم به سؤال هیئت داوران در بخش دانش آموزی، پخش شد. او متولد سال 2004 میلادی و نماینده کشور کنگو است.

چهارمین شرکت کننده امشب، نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته ترتیل بود. سیدحجت ترحمی، متولد سال 68 است. او کارشناس مدیریت صنعتی و ساکن شهر مشهد است. سپس فایل اجرای عبدالله دوکاجی، نماینده نیجریه پخش شد. وی حافظ کل قرآن راهیافته به هفتمین دوره مسابقات بین المللی دانش‌آموزان است. دوکاجی متولد سال 2004 میلادی است. او آرزو دارد که در آینده پزشک شود.

آخرین شرکت کننده بخش نخست سومین شب مسابقات، محمد عارف مولا، حافظ روشندل نماینده بنگلادش بود که پاسخ او به سوال داوران پخش شد. وی توانسته در مسابقات قرآن بین المللی کشورش رتبه نخست را کسب کند.

سرانجام نوبت به گفت‌وگوی بهزاد احمدی از مجریان قرآنی کشور با سمیح خالد احمد عثامنه، ناظر هیئت داوران این دوره از مسابقات از اردن رسید. وی از اساتید شاخص در جهان اسلام است که نه تنها در مسابقات بین المللی ایران برای قضاوت و داوری حضور داشته بلکه به مسابقات سایر کشورها نیز دعوت می‌شود و صاحب کرسی در این عرصه است.

وی با اشاره به اینکه برای شرکت در مسابقات بین‌المللی 13 بار به ایران آمده است، گفت: به صورت مکرر به دلیل عضویت در هیئت علمی نظارت بر قرآن کریم به ایران آمده‌ام. واقعیت این است که مسابقات ایران از هر لحاظ بهتر و عالی‌تر از سایر کشورها است و هر سال بهتر از سال گذشته برگزار می‌‌شود. من سال‌هاست که از مسابقه ایران به عنوان مادر مسابقات قرآنی دیگر کشورها یاد می‌کنم.

ناظر هیئت داورن این دوره از مسابقات درباره پاسخ به این سؤال که نقطه عطف مسابقات جمهوری اسلامی ایران را چه می‌داند؟ اظهار کرد: مهمترین نقطه عطف این است که هیئت داوران مسابقات بین المللی ایران گسترده، عمیق و وسیع است به‌طوری که در هر رشته تعدد داوران را داریم که نسبت به سایر کشورها خاص است.

وی تأکید کرد: نظیر مسابقات جهوری اسلامی در هیچ یک از کشورهای دوست و همسایه ندیدم. جامعیت این مسابقات در بخش بزرگسالان، روشندلان، دانش آموزی و بانوان را شاهد هستیم. این نکته‌ای است که در مسابقات دیگر کشورها مشاهده نکردم.

عثامنه درباره حرفه‌اش در کشور اردن، گفت: در حال حاضر رئیس هیئت علمی کیفیت سنجی و صحت سنجی قرآن‌هایی هستم که در اردن چاپ می‌شود و یا وارد این کشور می‌شود و در سایر کشورها نیز این مأموریت را دارم.

وی دارای پنج فرزند، سه پسر و دو دختر است. دو دختر وی فارغ اتحصیل حقوق اسلامی هستند و پسرانش نیز مهندس، پزشک و مدرس احکام قرائت قرآن هستنند. تمام فرزندان وی، حافظ کل قرآن هستند.

مسابقات بین المللی قرآن

عثامنه درباره اینکه جمهوری اسلامی ایران در شرایط کرونا مسابقات را برگزار می‌کند، بیان کرد: این اقدام جمهوری اسلامی ایران منحصر به فرد بود و این مفهوم را می‌رساند که در هر حال و شرایطی برنامه‌های قرآنی باید ادامه پیدا کند و با توجه به شرایط اوضاع را جلو ببریم. با توجه به اینکه ابزار آنلاین بین مردم رواج یافته دیگر دلیلی نداریم که مسابقات قرآن را به صورت آنلاین برگزار نکنیم. این عذر و بهانه از دیگر کشورها که مسابقات را برگزار می‌کردند، قابل قبول نیست که بخواهند روند مسابقات را به دلیل کرونا متوقف کنند چون ایران به خوبی آن را برگزار کرده است.

وی با ابراز خوشحالی از حضور چهره‌های جوان در مسابقات قرآن، بیان کرد: نصحیتم به نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها این است که تنها قرآن کریم چیزی است که شما را از لغزش‌ها در امان نگه می‌دارد پس به آن تمسک کنید. به برادران و خواهران مسلمانم می‌گویم دو راه دارید یا به قرآنی که می‌خوانید عمل می‌کنید و یا جزو گروهی هستد که قرآن به دلیل عدم عمل به آن از شما گلایه می‌کند.  

بخش دوم سومین شب مرحله نهایی مسابقات بین المللی ایران با پخش فایل اویس احمدیان، نماینده کشور افغانستان 1358در رشته قرائت بود. وی متأهل و دارای 4 فرزند است. شغلش آزاد است اما به صورت حرفه‌ای کشتی و دوچرخه سواری را  دنبال می‎کند.

بنابر گزارش ایکنا، هشتمین شرکت کننده امشب مسابقات، مصطفی زاهد از کشور مراکش در رشته ترتیل بود. وی متولد سال 2001 میلادی است. زاهر دارای مدرک کارشناسی علوم قرآنی است و از رزمی کاران است و به صورت حرفه ای جودوکار است.  

سپس فایل پاسخ حسن جبرئیل عمر، نماینده کشور نیجر در رشته حفظ کل به سؤالات هیئت داوران این دوره، پخش شد. او متولد سال 1992 میلادی است و در حال حاضر مشغول به تحصیل در سال سوم دانشگاه است.

دهمین شرکت کننده این دوره از مسابقات حسین ابراهیم محمد از کشور مصر بود. این راهیافته به رشته ترتیل متولد سال 1994 میلادی است. وی کارشناس ارشد تاریخ اسلام است و در حال حاضر مشغول به فعالیت در وزارت اوقاف مصر است.

طبق جدول برنامه نوبت به پخش اجرای یاس فضل جاسم از کشور عراق در رشته قرائت رسید. وی متولد سال 1988 میلادی است. او مدرس دانشگاه است و ذاکر و مداح اهل‌بیت(ع) هم هست.

پایان بخش اجراهای امشب پخش فایل پاسخ حسان محمود بکور از سوریه به سؤالات هیئت داوران بود. وی کارشناسی ارشد پزشکی قلب و عروق است. حسن ختام این برنامه اجرای قطعه گروه همخوانی و مدیحه سرایی مصباح الهدای آبادان بود.

تحفه‌ای از آثار هنری تقدیم به رهبری می‌شود

رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز سراسر کشور، دانشجویان دانشکده افسری نیروی انتظامی، کارکنان پایور و وظیفه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله حاضران سومین شب مسابقات بود. در کنار آن نیز بسیاری از خانواده‌ها همراه با فرزندانشان از نزدیک در تالار حوزه هنری حضوری داشتند.

تصویر استاد عبدالباسط و شهید سردار سلیمانی توسط دو استاد هنرمند قرآنی حاضر در استیج؛ مهدی محرم زاده و ساعدی، طی شب گذشته به تصویر کشیده شد که در معرض دید حاضران در سالن قرار داده شد. بنابر تصمیمی که گرفته شده، قرار است یکی از این آثار هنری در پایان مسابقات به عنوان تحفه‌ای از سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن به محضر رهبری هدیه شود.   

یادآور می‌شود مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران تا 13 اسفندماه هر روز از ساعت ۱۹ تا ۲۲:۳۰ در سالن حوزه هنری درحال برگزاری است. آیین اختتامیه این دوره از مسابقات شنبه، 14 اسفندماه برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام
captcha