یادی از قرآنیانی که سال 1400 راهی دیار ابدی شدند + عکس
کد خبر: 4042893
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸

یادی از قرآنیانی که سال 1400 راهی دیار ابدی شدند + عکس

جامعه قرآنی سال جدید را به یاد درگذشتگانی تحویل می‌گیرند که هر کدام در ارتقای فعالیت‌های قرآنی جامعه سهمی داشتند و دست تقدیر به آنها اجازه نداد تا در سال جدید نیز اندوخته‌ای بر اندوخته‌های قرآنی اضافه کنند و این روزها چشم به راه فاتحه‌ای دلخوش هستند.

به گزارش ایکنا، غم روزهای آخر سال برای آنها که سفرکرده‌ای دارند، برابری می‌کند با غم روزهای ابتدایی هجران آن عزیز. غمی که آرام آرام، ساعت‌ها، روزها روی هم تلمبار شده تا پنجشنبه‌ای از سال، سد نازک چشم‌ها را بشکند و بارانی شود...

فعالان قرآنی کشورمان نیز سال جدید را به یاد درگذشتگان آغاز می‌کنند؛ درگذشتگانی که هر کدام سهمی در ارتقای فعالیت‌های قرآنی داشته‌اند و این روزها چشم به راه فاتحه‌ای دلخوش هستند. به بهانه پنجشنبه آخر سال در ادامه یاد می‌کنیم از افرادی که در سال 1400 از بین ما کوچ کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر تجلی

فروردین‌ 1400 خبر درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر تجلی، از مدیران اسبق فعالیت‌های قرآنی کشور، بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. او از ۱۳۶۷ تا حدود ۱۳۷۰، که سال‌های ابتدایی برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بود، مسئولیت برگزاری این رقابت‌ها را بر عهده داشت. حجت‌الاسلام تجلی علاوه بر داشتن مسئولیت برگزاری مسابقات قرآن کشوری و بین‌المللی، مسئولیت‌های دیگری را در سازمان اوقاف و امور خیریه برعهده داشت.

مرحوم تجلی سابقه‌ای طولانی در مدیریت فرهنگی و قرآنی در سازمان اوقاف و امور خیریه داشت و با تلاش شبانه‌روزی در سال 67، زمینه توسعه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران را در سطوح ملی و بین‌المللی فراهم کرد و با پیگیری‌های جهادگونه برای اولین بار برخی قوانین و مقررات حمایتی برای جامعه قرآنی وضع شد. راه‌اندازی چاپخانه بزرگ قرآن کریم از جمله فعالیت‌های این روحانی بود.

پرویز حاجی‌حسنی

پرویز حاجی‌حسنی، مدیر مؤسسه مهد قرآن کریم شهیدان حدادیان‌ ابهر، که بیش از چهل سال سابقه معلمی قرآن داشت، اوایل اردیبهشت‌ 1400 چشم از جهان فروبست. او از شاگردان مرحوم حسن بیگلری، صاحب کتاب «سرّ البیان فی علم القرآن»، بود. از سوابق قرآنی آن مرحوم می‌توان به برگزاری کلاس‌های متعدد در رشته‌های تجوید، آموزش در دوره‌های تربیت مربی، تدریس در حوزه علمیه، تربیت حافظان قرآن و داوری مسابقات و... اشاره کرد. مرحوم حاجی‌حسنی با ابتکار، جزئیات احکام تجوید را که در بیشتر کتب صرفاً به کلیات آن اشاره شده است، به خوبی آموزش می‌داد.

حمیدرضا محمدعلیزاده

حمیدرضا محمدعلیزاده، تهیه‌کننده بااخلاق و متعهد رسانه ملی، پس از تحمل یک دوره بیماری کرونا صبح روز ۱۲ ماه مبارک رمضان(اردیبهشت‌ 1400) درگذشت. او یکی از متعهدترین تهیه‌کنندگان شبکه قرآن و معارف سیما بود که در آستانه ماه مبارک رمضان درصدد تهیه و تولید طرح ملی حفظ سه ساله قرآن کریم برای نوجوانان و کودکان میهن اسلامی‌مان بود.

مسئولیت‌پذیری، نوآوری، تواضع و حسن معاشرت از شاخص‌های بارز اخلاقی این هنرمند قرآنی بود. مرحوم علیزاده در کارنامه کاری خود در شبکه قرآن و معارف سیما تهیه و تولید برنامه‌های «احکام نوجوانان»، «کودک قرآنی»، «فرهنگ تلاوت»، «رصد» و «نمایشگاه قرآن کریم» را بر عهده داشت.

ناصر جدلی فعال قرآن

حاج ناصر(یحیی) جدلی، از فعالان قرآنی پیشکسوت، شنبه، ۱۸ اردیبهشت‌، به دیدار حق شتافت. این خیّر و خدوم قرآنی از دهه چهل تا پایان عمر یکی از پایه‌گذاران، مشوقان، بانیان و حامیان مالی جلسات قرآن شهر تهران به ویژه در ماه مبارک رمضان بود. او به ویژه در برگزاری جلسات مرحوم استاد ابراهیم پورفرزیب معروف به مولایی (رحمت‌الله علیه)، استاد فرهیخته قرآن کریم، نقش‌آفرین بود. پیکر مرحوم جدلی صبح ۱۹ اردیبهشت در قطعه ۲۰ بهشت زهرا(س) تهران به خاک سپرده ‌شد.

طه محجوب فعال قرآنی

طه محجوب، مدیرعامل مؤسسه آموزشی فرهنگی برهان علم و معرفت و فرزند علیرضا محجوب، نماینده مجلس شورای اسلامی، صبح ۳۰ خرداد در ۳۷ سالگی درگذشت. طه محجوب سال‌ها در زمینه‌ امور قرآنی فعالیت کرد و از مؤسسان دارالقرآن خانه کارگر بود.

او طی ۱۲ سال مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر بود و دوره‌های مختلف آموزشی ویژه کارگران و خانواده‌های ایشان، دوره‌های آموزشی عمومی تربیت مربی، تربیت مربی کودک، مسابقات قرآنی و... را برگزار کرد.

محمدرضا گلی زاده

محمدرضا گلی‌زاده، از مدیران باسابقه و قدیمی رادیو قرآن، بر اثر ابتلا به بیماری کرونا، ۲۶ تیر دار فانی را وداع گفت. همسر وی نیز به دلیل همین بیماری درگذشت. او در 1391 مدير راديو تلاوت و مدیر پخش و تولید برنامه‌های قرآنی و نیز مدرس و کارشناس ارزيابی برنامه‌های راديویی بود. مرحوم گلی‌زاده نویسنده وبلاگی با عنوان «رادیو و دیگر هیچ» http://www.mrgolizadeh.blogfa.com/ بود که تا فروردین‌ ۱۳۹۵ دلنوشته و یادداشت‌هایی از ایشان درباره رادیو قرآن و برنامه‌های آن به یادگار مانده است.

اکبر سلامی فعال قرآنی

اکبر سلامی، قاری ممتاز کشور و از شاگردان سیدمحسن خدام حسینی و محمدحسین سعیدیان، یکی دیگر از مسافران دیار ابدی در سال 1400 بود. او ششم مرداد به علت ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمد اسعدی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اسعدی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، نیز اول شهریور دار فانی را وداع گفت. حجت‌الاسلام اسعدی، دانشیار گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و حافظ قرآن کریم و فاضلی متخلق به اخلاق اسلامی بود.

او به مناسبت عیدسعید غدیر خم در سال 1400 در همایش ترجمان غدیر به عنوان یکی از سخنرانان به ارائه بحث علمی زیبایی با عنوان «امامت و چالش تکفیر در اندیشه شیعی» پرداخت.

آسیه ابراهیمی، مربی قرآنی که به تازگی حافظ کل قرآن شده بود، نیمه‌ خرداد به دلیل ابتلا به کرونا جامعه قرآنی بوشهر را عزادار کرد. مرحوم ابراهیمی از مربیان مجموعه مشکاةالهدی گناوه بود.

بر اساس گفته‌ مسئولان این مؤسسه، آن مرحوم یک ریال بابت تدریس در مؤسسه دریافت نکرد و دارای اخلاق نیکویی بود. او در مسابقات قرآن شرکت نمی‌کرد و می‌گفت که من برای امام زمان(عج) حافظ کل قرآن شدم. بسیار مراقبت بود که در رفتارش ریا نباشد.

علی مرادخانی

۱۷ خرداد علی مرادخانی، معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر اثر عوارض ابتلا به کرونا درگذشت. این چهره فرهنگی جزو قاریان قرآن محسوب می‌شد و در محضر اساتیدی همچون مرحوم ابراهیم پورفرزیب(مولایی) و محمد غفاری شاگردی کرده بود.

علی مرادخانی، فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی از دانشگاه تهران بود. او پس از اتمام تحصیلات خود در سمت‌های مختلف مدیریتی نیز حضور داشت که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مدیریت تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۶۳ تا ۱۳۶۵)، مدیریت همکاری‌های سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷)، مدیریت مرکز آموزش فیلمسازی (۱۳۶۷ تا ۱۳۶۹)، مشاور معاون سیاحتی و زیارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۶۹ تا ۱۳۸۳)، مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶)، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۳ تا ۱۳۸۷) و مدیریت موزه موسیقی (۱۳۸۷ تاکنون).

رقیه الهی، مدیر مؤسسه ابن‌الرضا(ع) در شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان، یکی دیگر از فعالان قرآنی کشورمان بود که دار فانی را وداع گفت. وی نقش ارزنده‌ای در ترویج کلام الهی داشت و عمر پربرکت خود را برای خدمت به کلام وحیانی صرف کرد. او به دلیل ابتلا به ویروس کووید ۱۹ دعوت حق را لبیک گفت.

یادی از قرآنیانی که سال 1400 راهی دیار ابدی شدند

سیدمحمود حسینی‌پور، پیشکسوت، مدرس و قاری، از اهالی شهر دامغان بود که در تیر 1400 درگذشت. وی با صدای عبدالباسط و سعید مسلم به تلاوت علاقه‌مند شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تلاوت را جدی‌تر پیگیری کرد و در محضر اساتید مختلفی همچون استاد خواجوی دوره‌های مربیگری را گذراند. مرحوم حاج احمد هروی از اساتید مبرز قرآن ساکن مشهد، که اصالتاً دامغانی بود، از دیگر اساتید این چهره قرآنی محسوب می‌شود. وی پدر سیدمحمد حسینی‌پور، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی است. مراسم تشییع و تدفین آن مرحوم همزمان با عید قربان برگزار شد و پیکر وی در بقعه بُکَیر بن اَعیَن شهر دامغان آرام گرفت.

علامه محمدرضا حکیمی

علامه محمدرضا حکیمی، خادم القرآن، مؤلف «الحیاة» و مجدِّد مکتب معارفی خراسان در شامگاه آخرین مردادماه در ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. حکیمی به علت ابتلا به کرونا و ضعف جسمانی ناشی از بیماری چندین بار، طی ماه‌های اخیر در بیمارستان بستری شد و تحت درمان قرار گرفت، اما پس از بهبود وضعیت و با نظر پزشکان از بیمارستان ترخیص و روند درمان در منزل پیگیری ‌شد تا اینکه شامگاه ۳۱ مرداد دار فانی را وداع گفت.

محمدرضا حکیمی در ۱۴ فروردین‌ ۱۳۱۴ در مشهد زاده شد. پدر او عبدالوهاب از یزد به مشهد مهاجرت کرده بود و از معتمدین و محترمین بازار محسوب می‌شد. حکیمی در سال ۱۳۲۰ تحصیلاتش را آغاز کرد. ۱۳۲۶ وارد حوزه علمیه خراسان شد و تا ۲۰ سال از عمر خود را در این حوزه به تحصیل دروس مقدمات و سطح، خارج، فلسفه، ادبیات عرب، نجوم و تقویم گذراند. حکیمی اجازه اجتهاد را از آقابزرگ تهرانی در سال ۱۳۴۸ شمسی دریافت کرد و از جمله اساتید او می‌توان از شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، محمدتقی ادیب نیشابوری، احمد مدرس یزدی، سیدمحمدهادی میلانی، اسماعیل نجومیان و حاج سید‌ابوالحسن حافظیان یاد کرد.

یادی از قرآنیانی که سال 1400 راهی دیار ابدی شدند

علی سلیمانی، بازیگر سینما و تلویزیون، که به دلیل کرونا در بیمارستان بستری شده بود، پنجشنبه ۲۱ مرداد دار فانی را وداع گفت و یک روز بعد در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد. این بازیگر مطرح تئاتر آئینی در میان فعالان قرآنی نیز محبوب بود و به نظر می‌رسد علاقه دوطرفه‌ای بین او و فعالان قرآنی شکل گرفته بود. وی در سال‌های اخیر با حضور در کاروان قرآنی انقلاب همراه با دیگر اعضای این کاروان به اجرای برنامه قرآنی در شهرهای مختلف پرداخت.

قاسم علیزاده

قاسم علیزاده، قاری و از اعضای گروه هم‌آوایی اهل البیت(ع)، شنبه شب ۱۳ شهریور پس از طی یک دوره بیماری و درگیری با سرطان غدد لنفاوی در بیمارستان عرفان تهران درگذشت.

علیزاده از جمله چهره‌های شناخته‌شده در تواشیح و هم‌خوانی قرآن کریم و از شاگردان سیدمحسن خدام‌حسینی، پیشکسوت قرآنی، بود. از مهم‌ترین فعالیت‌های او می‌توان به اجرای قطعه «بجهادک» در سال ۱۳۷۰ در محضر مقام معظم رهبری اشاره کرد. مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مرحوم قاسم علیزاده 15 شهریور با حضور جمعی از دوستان،‌ آشنایان و فعالان قرآنی در بهشت زهرا(س) برگزار شد.

عباس دشتی فعال قرآنی

عباس دشتی، از اساتید باسابقه قرآنی، که شاگردان زیادی را به مرحله استادی رساند، اول مهر دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع این استاد قرآن نیز جمعه دوم مهر در بهشت زهرا(س) برگزار ‌شد.

آخرین جلسه قرآن این استاد ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ در دارالقرآن بیت‌الزهرا(س) برگزار شد. او که ۷۸ سال داشت از حدود سال ۱۳۵۰ به تدریس قرآن اشتغال داشت و به آموزش تجوید می‌پرداخت.

نرگس کریمی فعال قرآنی

نرگس کریمی، معلم، قاری و حافظ قرآن، جمعه ۱۴ آبان‌ در ارتفاعات منطقه درکه تهران سقوط کرد و دار فانی را وداع گفت. او ورزش کوهنوردی را حرفه‌ای و مداوم پیگیری می‌کرد. پیکر او پس از ۹ ساعت جست‌وجو پیدا و ۱۷ آبان‌ به خاک سپرده شد. همچنین با رضایت خانواده‌‌اش، چند عضو او از جمله مغز استخوان اهدا شد.

او متولد شهریور ۱۳۶۱ و دارای دو فرزند دختر بود و یکی از اعضای فعال گروه تواشیح و هم‌خوانی قرآن صهبای تهران شناخته می‌‌شد. این گروه پنج بار طی سال‌های ۹۲، ۹۵، ۹۶ و ۹۸ موفق به کسب رتبه برتر در رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم شد. او همچنین از افراد راه‌یافته به مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بود که آذر 1400 برگزار شد.

یادی از قرآنیانی که سال 1400 راهی دیار ابدی شدند

محمود یاوراحمدی، بنیانگذار و مسئول دارالقرآن شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران سیزدهم دی‌ 1400 دار فانی را وداع گفت.

از جمله خدماتش در عرصه فعالیت‌های قرآنی می‌توان به تأسیس ۶۰ مرکز قرآنی در سراسر کشور، تدوین و تألیف آیین‌نامه داوری و اجرایی مسابقات قرآن کریم، برگزاری بیش از ۱۰ دوره مسابقات قرآن در مجموعه شرکت ملی پالایش و ... اشاره کرد.

همچنین مسئولیت‌های وی در وزارت نفت عبارت‌اند از: ریاست اداره بازرسی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، عضویت در هیئت‌مدیره شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، عضویت در هیئت‌مدیره شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران و... .

حسین نوریان فعال قرآنی

حسین نوریان، بر اساس آنچه در صفحات فعالان قرآنی در فضای مجازی منتشر شده است، مرحوم حسین نوریان به سبک استاد ابوالعینین شعیشع تلاوت می‌کرد و سال‌های سال در اکثر جلسات قرآن استان تهران حضور داشت. آن مرحوم به واسطه شاگردی مرحوم استاد ابراهیم مولایی به قرائات سبعه نیز تسلط داشت و در حوزه آی‌تی و برنامه‌نویسی نیز تخصص داشت.

سیدکاظم فخر موسوی

سیدکاظم فخر موسوی، قاری و مدرس و پیشکسوت قرآنی آستانه اشرفیه، اسفند 1400 درگذشت. آن مرحوم دارای دو فرزند بود؛ سیدمرتضی فخر موسوی ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنگرود را برعهده داشت. در راستای تقدیر از پیشکسوتان و مدرسان عرصه قرآن استان گیلان، از مرحوم سیدکاظم فخر موسوی در مراسم اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، که اول آبان‌ ۱۳۹۵ در زیباکنار برگزار شد، تجلیل شد. این فعال قرآنی عمر شریف خود را در خدمت به ساحت نورانی قرآن و اهل بیت علیهم السلام سپری کرد و با تربیت صدها شاگرد شایسته در جوار مضجع شریف آقا سیدجلال‌الدین اشرف(ع)، مسیر روشنی را در چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی استان گیلان ترسیم کرد.

حسن صفری

حسن صفری، فعال قرآنی و عضو فعال و از استوانه‌های گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) و محراب تهران، بعدازظهر دهم اسفند بر اثر سانحه تصادف دار فانی را وداع گفت. در این حادثه همسر این قاری نیز مصدوم شد و چندین روز در کما بود. صفری علاوه بر قرائت قرآن، در همسرایی و همخوانی قرآن کریم نیز فعالیت می‌کرد و افزایش فعالیت‌های وی در این حوزه در سال‌های اخیر باعث شد تا بیشتر با بحث همسرایی شناخته شود.

مرحوم صفری، قاری ممتاز، صدابردار و آهنگساز نغمات قرآنی بود و در تولید بیش از ۱۵۰۰ اثر قرآنی و دینی نقش داشت. صدابردار بیش از ۹۰ درصد آثار گروه محمد رسول‌الله(ص) بود و از آخرین کارهایی که با صدای ایشان تولید شده است می‌توان به آثاری همچون «نگین دمشق» و «اخت الحسین» اشاره کرد. همچنین دعای فرج، که این روزها بسیار از شبکه‌های سیما پخش می‌شود، از دیگر کارهای این چهره قرآنی بوده است.

یادی از قرآنیانی که سال 1400 راهی دیار ابدی شدند + عکس

درباره مرحوم فرهاد فرهادی‌پور، سیدمحسن موسوی‌بلده و ابراهیم آهور، دو مدرس قرآن کشورمان چنین می‌گویند که از سال 1375 در جلسات آموزش قرآن در بازار تهران حضور فعالی داشت و پس از ورزش صبحگاهی و ورزش مورد علاقه‌اش، فوتبال با عجله خود را با انرژی و شور و شوق فراوان که روی حضار نیز تاثیرگذار بود به جلسه می‌رساند و به سبک استاد منشاوی تلاوت می‌کرد. کمتر کسی را مثل ایشان می‌توان پیدا کرد که به راحتی با یک نفس قریب سه خط را بخواند. متاسفانه حدود چهار سال گذشته درگیر بیماری سرطان خون شد. با پیشرفت تدریجی سرطان شاهد تحلیل رفتن تدریجی قوای جسمانی ایشان بودیم و در خیلی از مواقع حین تلاوت درگیر سرفه‌های ممتد می‌شد، ولی با این حال کمافی السابق در جلسات، حضوری فعال داشت. مرحوم فرهادی‌پور در یکی از مغازه‌های فروش بیرق و پرچم عزاداری ائمه عصمت و طهارت در خیابان ناصرخسرو تهران مشغول به کار بود.

مهدی عزی قاری قرآن

مهدی عزی، یکی دیگر از فعالان قرآنی کشورمان بود که در ایام مبعث‌ پیامبر اکرم(ص) و‌ در بی‌خبری بسیاری از جامعه قرآنی دار فانی را وداع گفت. او از شاگردان مرحوم استاد ابراهیم‌ پورفرزیب(مولایی) بود و در کنار بسیاری از اساتید بزرگ قرآن به کسب علوم و فنون قرائت قرآن پرداخت.
مرحوم عزی با نکات صوت و‌ لحن آشنا بود و در تلاوت، بیشتر سعی در پیاده‌سازی آیات به سبک مرحوم استاد غلوش داشت. او در روستای داران استان آذربایجان شرقی به خاک سپرده شده است.

فعالان قرآنی عرصه بین‌الملل

مفتی فیض‌الوحید فعال قرآنی هند

مفتی فیض‌الوحید عالم دینی و نخستین مترجم قرآن کریم به زبان گُجَری اوایل خرداد 1400 در شهر سرینگر کشمیر درگذشت. به گفته منابع خبری، مفتی وحید یک هفته قبل از درگذشت در دانشكده علوم پزشكی جامو پذیرفته و چند روز پس از آنكه آزمایش کرونای او منفی اعلام شد بر اثر نارسایی چند عضو درگذشت.

مفتی وحید، که در سال ۱۹۶۶ در دوداسان در منطقه راجوری کشمیر متولد شد، به دلیل اینکه نخستین مترجم قرآن به زبان گجری بود، شهرت یافت. گجری از زیرشاخه‌های زبان‌های هندو اروپایی است که بیش از یک و نیم میلیون نفر در هند، پاکستان و افغانستان به این زبان صحبت می‌کنند.

شیخ محمد عبدالحلیم، قاری مشهور مصری

شیخ محمد عبدالحلیم، قاری مشهور مصری، که چندی بود از بیماری رنج می‌برد، اوایل تیر 1400 درگذشت. شیخ محمد عبدالحلیم یکی از مشهورترین قاریان مصر به شمار می‌رود. وی در قبرستان طلخا در استان دقهلیه به خاک سپرده شد.

تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدئوی مشهوری از قرائت محمد عبدالحلیم در صفحات خود برای وی از خداوند متعال طلب رحمت و آمرزش و نیز برای خانواده‌اش آرزوی صبر و آرامش کردند.

ملامحمود اصلانی فعال قرآنی کشور مقدونیه

ملامحمود اصلانی، اندیشمند قرآنی اهل مقدونیه، اواخر خرداد ۱۴۰۰ دعوت حق را لبیک گفت. وی از جمله اساتیدی بود که با شیوه‌ تدریس منحصربه‌فرد و نظم مثال‌زدنی در برپایی جلسات آموزشی خود، صدها حافظ کل قرآن را تربیت و نیز نمایندگان زیادی را راهی رقابت‌های بین‌المللی قرآنی کرد.

وی از سال ۱۹۶۷ تا سال ۲۰۲۱ بدون وقفه به آموزش و تربیت حفاظ قرآن مشغول بود و در طول یک سال جز دو روز عید فطر و عید قربان تعطیلی نداشت. سازمان حفظ قرآن در جده در سال ۲۰۱۲ ملا محمود اصلانی، امام جماعت شهر تتووا در مقدونیه، را به‌خاطر تربیت ۲۰۰ حافظ قرآن، که ثمره ۵۰ سال تلاش بی‌وقفه او بود، به عنوان اندیشمند برتر قرآنی جهان معرفی کرد.

یادی از قرآنیانی که سال 1400 راهی دیار ابدی شدند

قاری سیدعلی عابد نقوی، برنده جایزه ریاست‌جمهوری و شخصیت قرآنی پاكستان، اندیشمند معروف شیعی و استاد سابق آموزش قرآن کریم خانه فرهنگ راولپندی، پس از طی یک دوره طولانی بیماری درگذشت. این قاری پاکستانی در زمینه قرآنی در جامعه مسلمان پاكستان به ویژه در جامعه شیعه و اهل سنت (بریلوی) فعالیت‌ گسترده‌ای داشت. وی در طول عمر بابركتش برای گسترش علوم قرآنی از جمله روخوانی قرآن كریم و تجوید و قرائت تلاش‌ ارزنده‌ای کرد.

نقوی شخصیتی تقریبی بود و هر سال محفلی را به عنوان «قرآن و اهل بیت(ع)»، که براساس روایات معتبر دو میراث پیامبر گرامی اسلام(ص) است، با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و قاریان برجسته پاکستان و نیز با همكاری بنیاد الصادق(ع) در شبستان جامعه امام صادق(ع) اسلام‌آباد برگزار می‌کرد.

محمد عجاج الخطیب استاد برجسته علم حدیث سوریه

محمد عجاج الخطیب استاد برجسته علم حدیث سوریه، ۱۹ مهر در ۸۹ سالگی دار فانی را وداع گفت. وی در ۱۹۳۲ میلادی در شهر دمشق دیده به جهان گشود و در سال ۱۹۵۹ از دانشکده شریعت دانشگاه دمشق فارغ‌التحصیل شد.

تحصیل در دانشگاه اسلامی «امام محمد بن سعود» ریاض از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳، تحصیل در دانشگاه‌ «ام القری» در مکه در سال ۱۹۷۹ و دانشگاه امارات و ریاست دانشکده شریعت و مطالعات اسلامی در دانشگاه شارجه از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ در کارنامه فعالیت‌ این حدیث‌شناس سوری دیده می‌شود. او همچنین رئیس گروه علوم قرآن و سنت دانشگاه دمشق، رئیس گروه مطالعات اسلامی دانشگاه امارات متحده عربی و استاد حدیث، سیره و فرهنگ اسلامی در دانشگاه «عجمان» امارات بود.

شیخ سلیم حمو، مؤذن شهر نابلس

شیخ سلیم حمو، مؤذن شهر نابلس در کرانه باختری، که با صدای دلنشین خود در اذان، ابتهال‌خوانی و تواشیح دینی شهرت داشت، درگذشت. شیخ سلیم حمو از برجسته‌ترین مؤذنان کرانه باختری فلسطین و اهل اردوگاه بلاطه در شرق شهر نابلس بود.

مردم فلسطین به دلیل صدای زیبا و دلنشینی که شیخ حمو در اذان‌گویی و ابتهال‌خوانی داشت، به او نقشبندی فلسطین می‌گفتند (اشاره به شیخ محمدسید النقشبندی مبتهل برجسته مصر و جهان اسلام که به امام المبتهلین شهرت داشت). همچنین عضو و بنیانگذار گروه سروده‌های اسلامی الغرباء در فلسطین بود.

شیخ سلامه محمد محمد الریدی، قاری و مبتهل مصری

شیخ سلامه محمد محمد الریدی، قاری و مبتهل مصری صبح پنجشنبه، یازدهم نوامبر ۲۰۲۱ (۲۰ آبان)، دار فانی را وداع گفت. جمع کثیری از مردم مصر در حضور شخصیت‌هایی دینی و سیاسی این کشور، مراسم باشکوه تشییع پیکر او را در زادگاهش برگزار کردند.

شیخ سلامه ۱۹ اکتبر ۱۹۴۰ در شهر اهناسیا در استان بنی‌سویف مصر دیده به جهان گشود و پدرش سه ماه پس از تولد وی درگذشت و مادرش تربیت وی را برعهده گرفت. وی قرآن کریم را در سنین پایین در مکتب شیخ تمام علی سعید حفظ کرد. سپس از سوی استاد ابوالمجد العواونی به تلاوت با روایت حفص از عاصم مسلط شد. او در روستای خود به داشتن صوت زیبا مشهور بود و آوازه‌اش در روستاهای همجوار پیچید تا اینکه به سایر استان‌های مصر رسید.

رفیق علی النکلاوی

رسانه‌های مصری اوایل دی‌ از درگذشت شیخ «رفیق علی النکلاوی» مُبلغ اسلامی و مبتهل شهیر این کشور خبر دادند. سایت خبری «اخبار الیوم» مصر با اعلام اینکه شیخ رفیق علی النکلاوی صبح چهارشنبه، اول دی‌، درگذشت، نوشت که قرار است مراسم تشییع جنازه وی در زادگاهش یعنی استان البحیره انجام شود. بر اساس اعلام این سایت مصری، شیخ رفیق علی النکلاوی در چهل سالگی به رادیو مصر پیوست. او از کودکی به مدح رسول اکرم(ص) و شرکت در مراسم ابتهال علاقه داشت.

احمد فتحی رمضان الحیانی

احمد فتحی رمضان الحیانی، استاد برجسته بلاغت قرآنی در دانشگاه موصل عراق، در ۶۴ سالگی پس از تحمل یک دوره سخت بیماری درگذشت. استاد الحیانی از اساتید و دانشمندان برجسته عراق در حوزه تفسیر بلاغی قرآن بود که در دانشگاه موصل تدریس می‌کرد.

این استاد برجسته عراق، که در مقطع تحصیلات تکمیلی تدریس می‌کرد، به‌ عنوان استاد راهنما و داور بیش از ۷۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به فعالیت پرداخت و تألیفات ارزشمندی را در حوزه علوم قرآن از خود به جای گذاشت. استاد فتحی رمضان الحیانی در سال ۱۹۵۸ میلادی در شهر موصل عراق متولد و موفق شد که مدرک دکتری خود را در بلاغت قرآن از دانشگاه موصل دریافت کند.

علی رمضان الاوسی، اندیشمند و پژوهشگر قرآن کریم

علی رمضان الاوسی، اندیشمند و پژوهشگر قرآن، اواخر اسفند 1400 دار فانی را وداع گفت. از آن مرحوم آثار صوتی و تصویری و نیز تألیفات مکتوب بسیار ارزشمندی در حوزه معارف قرآنی بر جای مانده است. علی رمضان الاوسی، استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی لندن و قرآن‌پژوه عراقی مقیم انگلیس، ۱۶ اسفند پس از گذراندن دوره‌ای بیماری در لندن دعوت حق را لبیک گفت.

او همواره پرچم تقریب بین مذاهب اسلامی را برافراشت و چندین‌بار دبیری کنفرانس‌های تقریب بین شیعه و سنی به وی واگذار شد. کتاب «الطباطبائي و منهجه في تفسيره الميزان» (روش علامه طباطبایی در تفسیر المیزان) از تألیفات مهم رمضان علی رمضان الاوسی است که سیدحسین میر جلیلی آن را به فارسی برگرداند.

بر اساس گزارش ایکنا، تعدادی از فعالان و اساتید قرآنی کشورمان نیز در سال 1400 داغدار یکی از اعضای خانواده خود شدند. از جمله این افراد می‌توان به عباس امام‌جمعه در سوگ پدر، محمد خواجوی، احمد ابوالقاسمی و حجت‌الاسلام مهدی اخوان‌صباغ در سوگ برادر، سیدعلی سرابی،‌ حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، محسن و محمد بادپا، سیدمحمد کرمانی،‌ خانواده شهید محسن حاجی‌حسنی کارگر و علی‌اصغر برومند در سوگ مادر اشاره کرد.

در این سال اخوان معتمدی نیز داغدار پدر و برادر خود شدند. اخوان معتمدی از حافظان قرآن کریم و چهره‌های شناخته‌شده عرصه فعالیت‌های قرآنی هستند.

یادشان گرامی و راهشان پررهرو باد.

 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جوادیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۶ - ۱۲:۵۳
0
1
خیلی عالی
خدا خیرتان بدهد
بسیار جامع و دقیق مطالب جمع شده
خداوند همه این بزرگواران را غریق رحمت خود کند.
captcha