آثار استغفار و توبه در زندگی انسان
کد خبر: 4044552
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵

آثار استغفار و توبه در زندگی انسان

مددکار انجمن حمایت از زندانیان کرمانشاه گفت: توبه باب بزرگ الهی برای کسانی است که پی به اشتباه و خطای خود برده‌اند و از گذشته خود پشیمان هستند و میل دارند در مسیر درستی به زندگی خود ادامه بدهند.

احسان کریمی انجمن حمایت از زندانیان کرمانشاه

احسان کریمی، مددکار انجمن حمایت از زندانیان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه با اشاره به اینکه به هر میزان که شما فرد متدین و مذهبی باشید علی‌الاصول باید نسبت به گناهانی که مرتکب شده‌اید احساس نگرانی و دغدغه داشته باشید، اظهار کرد: هر کس به خوبی می‌داند که مجازات گناهان صرفاً مربوط به جهان آخرت نیست و در این دنیا هم آثار وضعی خود را داشته و شخص گناهکار را گرفتار مشکلات و سختی‌های فراوان می‌کند.

وی با بیان اینکه توبه باب بزرگ الهی برای کسانی است که پی به اشتباه و خطای خود برده‌اند و از گذشته خود پشیمان هستند و میل دارند در مسیر درستی به زندگی خود ادامه بدهند، افزود: خداوند بیش از خود گناهکاران به فکر آنان است و در آیه ۲۲۲ سوره بقره آمده است «اِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابینَ؛ به درستی که خداوند توبه‌کنندگان را دوست دارد»؛ خداوند گناهکاران را به توبه و بازگشت به مسیر صحیح زندگی تشویق و ترغیب می‌کند.

کریمی تصریح کرد: باید برای رهایی از درد و رنج گناه و عواقب ناگوار آن و عذاب وجدانی که دامنگیرتان شده، از گناهانی که مرتکب شده‌اید به درگاه الهی توبه کنید و اولین اثر توبه این است که گناهان شما پاک شده و از نظر روحی احساس آرامش و راحتی می‌کنید.

مددکار انجمن حمایت از زندانیان کرمانشاه با اشاره به فرموده امام باقر(ع) «التّائبُ من الذّنْبِ کَمَنْ لا ذَنْبَ له؛ کسی که از گناه توبه کرده است مانند کسی است که برای او گناهی وجود ندارد»، بیان کرد: دومین اثر توبه این است که در شما ایجاد امید و نشاط کرده و نسبت به تغییر روش در مسیر زندگی و آینده‌ای روشن، ایجاد امیدواری می‌کند و این امر باعث خواهد شد تا روحیه شما عالی شود و از یأس و ناامیدی دور شوید.

وی اظهار کرد: دیگر اثر توبه آن است که شما دیگر با خود نمی‌گویید که کار از کار گذشته و حالا که من گرفتار گناه شدم پس همان بهتر که به آن ادامه بدهم، بلکه دست از این تفکر غلط برداشته و مسیر زندگی خود را تغییر داده و می‌دانید در هیچ مرحله‌ای کار از کار نگذشته است و همواره راه بازگشت و اصلاح وجود دارد.

کریمی در پایان با بیان اینکه سعی کنیم تا در سال جدید به این نکته توجه داشته باشیم اگر در اثر گناهی، حق‌الناس را ضایع کرده‌ایم صرفاً توبه کافی نبوده و باید حق مردم را برگردانیم و رضایت آنان را جلب کنیم، گفت: باید در تمام مراحل زندگی با روحیه عالی و با نشاط و با ایمانی قوی و پایدار زندگی همراه با موفقیت و لذت پیش‌رو داشته باشیم و سعی‌مان بر این باشد تا بنده‌ای خوب در پیشگاه الهی باشیم و بر این اساس کامیابی دنیا و آخرت را برای خود فراهم کنیم.

انتهای پیام
captcha