شناخت خدا، اولین گام معرفت + فیلم
کد خبر: 4046730
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
«آیه آیه بندگی»/3

شناخت خدا، اولین گام معرفت + فیلم

اولین گام معرفت باید به سوی خدای تعالی باشد. زرارة بن اعین از شاگردان بسیار خوب امام صادق(ع) و از فقهایی است که علما در فقه به آن استناد می‌کنند. او خدمت امام صادق(ع) بود و از ایشان پرسید که در دوره آخرالزمان از خدا چه بخواهم؟ امام صادق(ع) گفتند: «اللهم عرفنی نفسک»؛ خدایا معرفت خودت را به من اعطا کن.

حجت الاسلام آقاتهرانی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.

بخش سوم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام معرفت به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ طاهرین

خدمت خواهران و برادران عزیز سلام عرض می‌کنم و سلامتی شما را از درگاه الهی خواستارم که ان‌شاءالله بتوانید روزه بگیرید و بندگی خدا را به جا آورید. خدا سلامتی بدهد تا آدم بتواند بندگی کند. امام علی(ع) می‌فرمایند: «قَوِّ عَلی خِدمَتِکَ جَوارحی» خدایا توفیقم بده که من به خدمت تو باشم. اصلاً جوارح من، سر، دست و پا همه اعضای بدن من برای تو باشد نه برای کسی دیگر.


بیشتر بخوانید:


بحثی که امروز خدمتتان عرض می‌کنم، بحث «معرفت» است. «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ – آیه 18 سوره آل عمران» صاحبان علم و ملائکه، اینها شهادت می‌دهند که خدا یکی است و هیچ معبودی جز الله تبارک و تعالی نیست. این یک معرفتی می‌خواهد که آدم بشناسد تا بتواند درست عمل کند. معرفت خیلی چیز خوبی است. اگر به کسی بگویید بی‌معرفت ناراحت می‌شود و در جامعه ما این یک واژه معناداری است که شخصی بی‌معرفت است یا شخصی اهل معرفت و اهل معناست. همه دوست دارند که بگوییم او دانشمند است، صاحب علم است.

گاهی علوم، علوم ظاهری است و گاهی هم علوم، علوم باطنی است. همه ما به علم باطن نیازمند هستیم. درست است که بنده سواد دارم یا دارای مدرکی هستم ولی آنچه که مردم می‌بینند، ویترین است. دستگاه آفرینش بنده اخلاق من است. مثلاً فردی وارد مکانی شده و سلام نمی‌کند، سلام دادن اصلاً ربطی به سواد یا نداشتن سواد ندارد. آن چیزی که به چشم می‌آید اخلاق آدمی است. فرقی هم نمی‌کند آن فرد هرکه می‌خواهد باشد. میان رئیس‌جمهور خوش‌اخلاق و بداخلاق خیلی تفاوت است. قدرت در اختیار رئیس‌جمهور است اما اخلاق مهم است. حتی از رفتگر محله توقع می‌رود خوش‌برخورد باشد، هرچند ما اشتباه کرده‌ایم و زباله‌ها را از هم تفکیک نکرده‌ایم. اگر رفتگر خوش‌رفتار باشد روی ما تأثیر مثبت خواهد گذاشت اگر نه اثر کم می‌گذارد.

دوستان، برادران و خواهرانم اولین گام معرفت باید به سوی خدای تعالی باشد. همه چیز ما متعلق به اوست. زرارة بن اعین از شاگردان بسیار خوب امام صادق(ع) و از فقهایی است که در فقه ما علما به آن استناد می‌کنند. او خدمت امام صادق(ع) بود و از ایشان پرسید در دوره آخرالزمان از خدا چه بخواهم؟ امام صادق(ع) گفتند: «اللهم عرفنی نفسک» خدایا معرفت خودت را به من اعطا کن. «فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفنی نَفْسَکَ لَمْ اَعرِفْ رَسُولَکَ» اگر تو را نشناسم پیغمبرت را نخواهم شناخت و اگر پیغمبرت را نشناسم امام را نمی‌شناسم و اگر امام را نشناسم همه چیز من ویران می‌شود. «ضَلَلْتُ عَنْ دين» دین من به گمراهی کشیده می‌شود. «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دين»

پس از خدا معرفت بخواهید. اولاً برای من بخواهید و برای خودتان هم بخواهید و من هم برای شما می‌خواهم. ان‌شاءالله خدا به همه شما بیشتر و بهتر معرفت بدهد.

انتهای پیام
captcha