ضرورت استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 4048376
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
قائم‌مقام شورای عالی قرآن بیان کرد:

ضرورت استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی

قائم‌مقام شورای عالی قرآن با اشاره به ظرفیت فضای مجازی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی، بر ضرورت استفاده از این فضا در شرایط فعلی تأکید کرد.

ضرورت استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای توسعه فعالیت‌های قرآنیبه گزارش ایکنا، مراسم رونمایی از بخش قرآنی پلتفرم هیئت آنلاین با حضور جمعی از جامعه قرآنی کشور و در قالب محفل انس با قرآن کریم با عنوان «قرآن آنلاین»، امشب، 21 فروردین برگزار شد.

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن در این مراسم بیان کرد: برادران هیئت آنلاین خبر خوشی دادند و گفتند قرار است قرآن آنلاین رونمایی شود. براساس گزارش‌هایی که شنیده بودیم، هیئت آنلاین در انعکاس برنامه‌های هیئت‌های مذهبی مهم موفقیت‌های خوبی داشت. دوستان با ما هم صحبت کردند و جلساتی داشتیم و تبادیل نظری صورت گرفت و پیشنهاد راه‌اندازی قرآن آنلاین را ارائه کردند و ما نیز استقبال کردیم و امروز هم خبر دادند که پلتفرم آماده شده و قرار است رونمایی شود و ما نیز از این باب بسیار خوشحال هستیم و می‌خواهم از اینجا به همه دست‌اندرکاران خسته‌نباشید بگویم.

وی در ادامه تصریح کرد: جایگاه، موجودیت و ماهیت قرآن کریم برای اهل قرآن که مخاطب ما هستند پوشیده نیست و همه ارادتمندان قرآن کریم هستیم. شاید اگر این فعالیت‌ها فقط برای استفاده شخصی ما باشد به نوعی زیره به کرمان بردن باشد اما به عنوان کسانی هستیم که ذیل پرچم قرآن قرار داریم که در دست رهبر عزیز ما است و در زیر این پرچم عرض ارادت می‌کنیم و وظیفه‌ای در این مورد داریم که رایحه و نسیمی که خودمان چشیدیم را به جان و دل دیگران هم برسانیم و آن چیزی که امروز در جهان بشریت جایش خالی است، معنویتی است که قرآن در اوجش قرار دارد. باید بتوانیم این معنویت را ترویج کنیم و زمینه را برای آشنایی دیگر مردم فراهم کنیم.

ظرفیت فضای مجازی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی

سرابی بیان کرد: هر قلم و قدمی در این جهت ارزش خود را دارد. خیلی‌ها می‌گویند قلم دست دشمن است اما با این فضایی که امروز ایجاد شده و این انفجار اطلاعات و انفجار رسانه‌ای که به وقوع پیوسته، فکر می‌کنم تا حدود زیادی بی‌عدالتی رسانه‌ای حل شده باشد؛ یعنی امکان ارتباطات فضای مجازی و برخط که امروز به وجود آمده، شرایط را برای ما هم فراهم کرده است. البته امکانات یکسان نیست اما به نسبت گذشته که رسانه‌ها انحصاری بودند، فضا خیلی بهتر شده است و حجت را بر ما تمام می‌کند که از امکانات استفاده کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: امام علی (ع) فرمود: این فرصت‌ها به سرعت می‌گذرد و اگر دچار کسالت شویم بعدا باید پاسخگو باشیم. عزیزان ما با تدبیری که داشتند، از این فرصت در هیئت آنلاین استفاده می‌کنند که امیدواریم به برکت قرآن، در قرآن آنلاین نیز به خوبی در انعکاس جلسات قرآن و تلاوت‌ها کوشش شود. این کار می‌تواند دل‌های پاک را برای پذیرش حق آماده کند. این تجربه‌ای است که بسیاری از مخاطبین ما دارند و می‌دانند که قرآن موجب نشاط معنوی می‌شود.

سرابی با بیان اینکه صرف شنیدن صوت قرآن اثر وضعی بسیار قابل توجهی دارد، اظهار کرد: شاید بسیاری از بزرگان هم خیلی به این نکته توجه نکرده باشند و بیشتر، قرائت را به عنوان یک موضوع طریقی نگاه می‌کنند تا به اثر وضعی قرائت توجه کنند.

وی تصریح کرد: این نکات در بیانات مقام معظم رهبری بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. رهبری خود بزرگ‌شده مکتب قرآن است و قرآن تأثیرات زیادی در وسعت وجودی ایشان داشته است و در بیانات ایشان نیز آن تجربیات ذکر شده است. یک جایی فرمودند وقتی انسان قرآن را زیاد بخواند، حتی اگر معانی را نفهمد، به تدریج از آن آیات که می‌خواند، مطالب جدیدی را می‌فهمد. این یکی از آثار وضعی زیادخوانی قرآن است که به خواندن قرآن سفارش شده‌ایم. استاد حکیمی نیز از استاد خود شیخ هاشم قزوینی نقل می‌کردند که قرائت قرآن دو نوع است؛ یکی قرائت فجریه و یکی هم قرائت عقلیه. سپس گفته بودند در هنگام فجر قرائت قرآن خیلی سفارش شده است که برگرفته از آیه قرآن نیز هست و ایشان می‌گفتند قرائت قرآن در فجر ویژگی خاصی دارد و خوب است این زمان را به قرائت قرآن بپردازید و تکرار هم کنید؛ یعنی چند ماه یک سوره را بخوانید. قرائت عقلی نیز همان قرائتی است که همراه با تدبر است و ایشان می‌گفتند خوب است بین این دو قرائت در هنگام فجر جمع شود.

استماع قرآن عِدل قرائت قرآن است

قائم‌مقام شورای عالی قرآن گفت: این خواصی است که بزرگان ما از استماع قرآن درک کردند؛ چون استماع قرآن نیز عِدل قرائت قرآن است و همانطور که خواندن قرآن برکات دارد، استماع آن نیز همان برکات را دارد. بنابراین ارزش کاری که دوستان انجام دادند، بسیار بالا است و بنده معتقدم هر نوع کمکی که می‌توانیم در شورای عالی قرآن داشته باشیم را باید انجام دهیم تا این پلتفرم رونق پیدا کند. امروزه به دلیل مسائل بهداشتی و سبک زندگی خاص، مردم کمتر می‌توانند حضور فیزیکی را در جلسات داشته باشند که این زیرساخت می‌تواند این خلأ را پر کند.

در بخش دیگری از برنامه، سیدمحمد موجانی، مسئول بخش قرآنی هیئت آنلاین به ارائه توضیحاتی پرداخت و بیان کرد: با توجه به دستوراتی که رهبری در مورد فعالیت‌های قرآنی داشتند، مسئله استمرار تلاوت قرآن و استماع قرآن همیشه در بیانات ایشان بوده است. در حوزه فعالیت‌های فرهنگی نیز جنگ نرمی به وجود آمده و همین مسئله ضرورت این اقدام را برای ما روشن کرد و پس از دستور جهاد تبیین، پلتفرم قرآن آنلاین امروز رونمایی می‌شود.

وی بیان کرد: در شبکه 24 ساعته ترتیل، از تصاویر متحرک استفاده کردیم که اصلاح رنگ و نور شده‌اند و فکر می‌کنم مجموعا از روی 12 تصویر که کار شده، 500 ساعت زمان برده تا آماده شود. 30 دوره ترتیل مصوب شورای عالی قرآن نیز در اختیار ما قرار گرفت و هر جزء را با نوای یکی از قاریان ممتاز داریم و در ادامه نیز این ترتیل‌ها به‌روز می‌شوند. بحث دیگر، پخش جلسات قرآن است. اولین رویداد قرآنی که بازتاب دادیم، مسابقات جمهوری اسلامی در سال جاری بود که توانستیم مخاطب چندصدهزار نفری را داشته باشیم و بازتاب خیلی خوبی نیز داشت. سپس به ایجاد صفحات اساتید قرآنی پرداختیم و پخش جلسات قرآنی اساتید را در بستر هیئت آنلاین خواهیم داشت. پلتفرم در اختیار اساتید قرار داده شده و می‌توانند مخاطبین بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام
captcha