خلوت و رهایی از غرور + فیلم
کد خبر: 4051570
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
«آیه آیه بندگی»/ 20

خلوت و رهایی از غرور + فیلم

در اخلاق درسی با عنوان «خلوت» وجود دارد که به معنی جدا شدن از بعضی‌هاست.

حجت الاسلام آقاتهرانی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.


بیشتر بخوانید:


بخش بیستم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «خلوت» به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ  محمد.

«وَذَرِ الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا – آیه 70 سوره مبارکه انعام» رها کنید آنهایی را که دین را به بازی و وقت‌کشی گرفته‌اند و به زندگی دنیا مغرور شده‌اند.

در اخلاق درسی با عنوان «خلوت» وجود دارد که به معنی جدا شدن از بعضی‌هاست. برخی دوست خوبی نیستند و بی‌شک دوست بر روی انسان اثرگذار است. گاهی اوقات برای اینکه بر روی دوست اثرگذار باشیم به سمت او می‌رویم اما می‌بینید عکسش اتفاق می‌افتد و او بر ما اثر می‌گذارد. اگر توانایی اثرگذاری بر دوست را نداریم نباید وارد این عرصه شویم اما گر وارد شدیم باید حواسمان باشد که دوست بد بر ما اثر نگذارد.

اصلاً عمر برخی به وقت‌کشی می‌گذرد و همه چیز را به بازی گرفته است، در صورتی‌ که همه چیز بازی و یا بازیچه نیست. به عنوان مثال ساعت‌ها پای فضای مجازی می‌نشینیم که هیچ دستاوردی برای ما ندارد.

حتی بعضی‌ها مغرور به حیات دنیا شده‌اند و دنیا را جدی گرفته‌اند. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ، وَ كَانَ [يُعَظِّمُهُ] يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ الدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ» پيش از اين مرا برادرى بود، در راه خدا كه خرد بودن دنيا در نظرش او را در چشم من بزرگ داشته بود، هرگز بنده شكم نبود. بعضی‌ها می‌گویند منظور حضرت، عثمان بن مظعون از اصحاب خوب پیامبر اسلام(ص) است. هر اندازه من دنیا را بزرگ ببینم به همان اندازه در نزد امام زمان(عج) کوچک هستم و یا به هراندازه که دنیا را بزرگ ندانیم و مغرور دنیا نشویم به همان اندازه نزد امام زمانمان بزرگ هستیم.

دنیا چیز ارزشمندی نیست. از آن استفاده کنید اما بند در دنیا نباشید. همه چیز پول نیست و برای به دست آوردن آن نباید همه چیز خود را از دست دهیم. بعضی‌ها برای قدرت خود را هلاک می‌کنند، در صورتی‌ که قدرت ابزاری برای رسیدن به اهداف درست است. همه اینها زمانی ارزش دارد که بتوانیم از آن استفاده صحیح داشته باشیم.

از ما بارها پرسیده‌اند علم بهتر است یا ثروت، امروز من می‌گویم عقل بهتر است، چون وقتی عقل داشته باشیم از علم و ثروت به درستی استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha