عرضه محصولات دیجیتال دوزبانه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 4051867
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲

عرضه محصولات دیجیتال دوزبانه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در نمایشگاه قرآن

پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پیشگام در ارائه فناوری‌ها و محصولات قرآنی، در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم محصولاتی متنوع ارائه کرده که از جمله آن پرتال‌های جامع در زمینه علوم قرآنی، اپلیکیشن‌های قرآنی دو زبانه، فرهنگ و دانش‌نامه‌های قرآنی و سامانه‌های جامع نشر و مدیریت اطلاعات علوم اسلامی است.

عرضه محصولات دیجیتال دوزبانه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در مصلی

به گزارش ایکنا، ارائه محصولات متعدد قرآنی در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم  از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف اسلامی نشانگر بخشی از تلاش‌های انجام‌شده در زمینه علوم قرآنی و مطرح کردن آن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

پرتال جامع علوم و معارف قرآن به عنوان بزرگترین پایگاه مفاهیم و موضوعات قرآنی یکی از مهم‌ترین این محصولات است. این پرتال با هدف ارائه خدمات علمی به پژوهشگران علوم قرآنی ایجاد شده و در تلاش است تا محتوای غنی تولیدشده از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف اسلامی و دیگر منابع مورد نیاز را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

امکان دسترسی به متن کتاب‌های این پژوهشکده و دسترسی به متن بیش از 13 هزار مقاله و 4 هزار پایان‌نامه قرآنی، دسترسی به فرهنگ‌ها و دایرة‌المعارف‌های قرآنی مهم‌ترین امکانات این پرتال هستند. از سویی سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی نیز به مستندسازی و ساماندهی دستاوردهای قرآنی کشور پرداخته است.

محصولات چند زبانه

 «قرآن سراج» به عنوان یک نرم‌افزار موبایلی شامل متن قرآن به همراه چندین ترجمه به فارسی و 11 زبان‌ خارجی دیگر، تفسیر و صوت قرآن و بخش ختم قرآن که به صورت رایگان ارائه شده است. ارائه اپلیکیشن‌های مهمی چون فرهنگ قرآن و دایرة‌المعارف قرآن که امکان جستجو در عناوین و محتوا، چینش مدخل‌ها بر پایه نظام الفبایی و اشتراک‌گذاری متن را فراهم کرده است از دیگر محصولات این پژوهشکده هستند.

 از طرفی نرم‌افزار موبایلی فرهنگنامه و دانشنامه‌های قرآنی به عنوان اولین دانش‌نامه قرآنی جهان اسلام که مشتمل بر چند هزار موضوع اصلی و هزاران نوع عنوان فرعی از آثار کم‌نظیر قرآنی است؛ نرم‌افزار دانش‌نامه قرآن و سلامت و فرهنگنامه قرآن و سلامت به مطالعات بین‌ رشته‌ای بین قرآن و سلامت اختصاص دارد.

عرضه محصولات دیجیتال دوزبانه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در مصلی

در کنار سامانه جامع نشر الکترونیک «پژوهان» که با هدف غنا بخشیدن به فرهنگ مطالعه و فراهم آوردن راهی آسان و ارزان برای کتاب خواندن تهیه شده است، از دیگر محصولات مهم  پژوهشکده فرهنگ و معارف اسلامی است.

پژوهان در قالب همکاری با سایر نهادها به تولید «کوثر بوک» اقدام کرده است، در این سامانه امکان ایجاد و مدیریت کتابخانه شخصی، امکان انتخاب و کپی و اشتراک‌گذاری متن و امکان هایلایت متن و یادداشت‌گذاری روی متون و دیگر تنظیمات مرتبط به اندازه قلم و تعیین فاصل و نمایش روز و شب فراهم است.

پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی با سه بخش اصطلاح‌نامه، فرهنگنامه و نمایه‌سازی سامانه‌ای جامع برای مدیریت، سازمان‌دهی و بازیابی بهینه اطلاعات در حوزه‌های علوم اسلامی فراهم کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی   www.quran.isca.ac.ir   با محصولات قرآنی  پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن بیشتر آشنا شوند.

یادآور می‌شود، بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن؛ کتاب امید و آرامش» در قالب ۴۵ کمیته و بخش نمایشگاهی و صدها غرفه، از شنبه ۲۷ فروردین همزمان با شب میلاد امام حسن(ع) افتتاح شد و تا جمعه، ۹ اردیبهشت سال جاری از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در مصلی امام خمینی(ره) تهران میزبان علاقه‌مندان به قرآن کریم خواهد بود.

انتهای پیام
captcha