دبیرخانه دائمی و بین‌المللی نمایشگاه قرآن تشکیل شود
کد خبر: 4052905
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
محمدحسین سعیدیان:

دبیرخانه دائمی و بین‌المللی نمایشگاه قرآن تشکیل شود

محمدحسین سعیدیان پیشنهاد راه‌اندازی دبیرخانه دائمی و بین‌المللی نمایشگاه قرآن را ارائه کرد و گفت: باید با سایر کشورها تعامل کنیم، از نمایشگاه‌های آنها بازدید کنیم، از کارهای آنها بهره ببریم و کارهای خودمان را در آن کشورها عرضه کنیم. اگر این کار انجام شود، از نظر شکلی و محتوایی، هم‌افزایی علمی صورت می‌گیرد و شاهد بهتر شدن برگزاری نمایشگاه خواهیم بود.

محمدحسین سعیدیان

محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا، به ارائه توضیحاتی در زمینه نمایشگاه قرآن پرداخت و بیان کرد: نمایشگاه آن هم در نصاب قرآن باید متفاوت از دیگر نمایشگاه‌ها باشد؛ یعنی ساحت قرآن با توجه به آیات، مهمین است و باید هیمنه داشته باشد به این معنا که باید چتری باشد که جامعه هدف را به درستی بپوشاند و این ردا باید به قامت قرآن ساخته شود تا بتوان شأن کلام الهی را حفظ کرد.

وی در ادامه افزود: نکته دوم این است که ببینیم در نمایشگاه باید به دنبال چه اهدافی باشیم و اگر مثلاً قرار باشد نمایشگاهی در عرصه قرآن ارائه شود، چه بایدها و نبایدهایی وجود دارد که این نمایشگاه با استانداردهای لازم و بین‌المللی برگزار شود. باید روی این مسئله مطالعه شود که ساختار یک نمایشگاه از نظر کمی و کیفی و از جهت محتوایی و شکلی باید به چه صورتی باشد که نمایشگاه به صورت هدفمند برگزار شود؛ به این معنا که باید ما از یک تونلی وارد شویم و این تونل مانند یک سرخرگی باشد که به اعضای مختلف پیکر، تغذیه می‌رساند اما این تونل را در این نمایشگاه نمی‌بینیم و اصلاً معلوم نیست که فلان مؤسسه با چه هدفی به نمایشگاه آمده است.

علت حضور برخی مؤسسات در نمایشگاه قرآن مشخص نیست

این قاری بین‌المللی قرآن تصریح کرد: مؤسسات معروف انتشاراتی به نمایشگاهی آمده‌اند که برای آحاد مردم است اما سؤال این است که چرا به نمایشگاه کتاب نمی‌روند؟ اگر به اینجا می‌آیند، باید متناسب با جامعه هدف حضور پیدا کنند. مثلاً مؤسسه اسراء همان کتاب‌های تسنیم، مفاتیح‌الحیات، ادب فنای مقربان و ... را آورده اما این کار چه تفاوتی با نمایشگاه کتاب دارد؟ اگر کسی به نمایشگاه قرآن می‌آید باید فراخور نیاز مردم برنامه داشته باشد. بنابراین این مسائل استانداردسازی نشده و اصلاً نمی‌دانیم نمایشگاه چیست و هدف از برگزاری نمایشگاه آن هم در ساحت قرآن، در ماه رمضان و در شب‌های قدر چیست.

سعیدیان در ادامه افزود: به نظر بنده باید یک کار علمی انجام شود؛ یعنی باید یک کار مطالعاتی پشتوانه این قضیه باشد و بر این اساس بگوییم کدام مؤسسه به نمایشگاه بیاید و کدام مؤسسه نیاید. باید گروه کارشناسی و هیئت داوران استانداردهای لازم را معین کنند و بگویند هر کسی می‌خواهد بیاید می‌تواند با تمام گروه‌های سنی ارتباط داشته باشد و هر بخش مخصوص یک گروه سنی باشد. نکته مهم اینکه باید کار را درست معرفی کنیم. ابتدا باید برای خانواده‌ها کلیپی از معرفی نمایشگاه پخش شود که مردم بدانند در بخش‌های مربوط به کودکان، نوجوانان و ... چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود.

چگونه می‌توان از هنر بهره‌برداری کرد؟

این قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: همه این تدابیر موجب می‌شود که نمایشگاه به صورت هدفمند برگزار شود. پیشنهاد من این است که بهترین خطاط‌ها پیش از نمایشگاه، گل‌واژه‌های قرآنی خودشان را عرضه کنند. سپس اینها داوری و بهترین‌ها ارائه شود و بگویند شعار این دوره از نمایشگاه، فرازهایی از آیات است و بهترین‌ها این فرازها را بنویسند. فرازهای بسیاری در قرآن داریم که می‌توان بهترین نوشته‌ها را در این زمینه عرضه کرد و مخاطب وقتی به خانه می‌رود بتواند از این تابلوها حداقل یک عکس بگیرد و در اتاقش بگذارد.

وی در ادامه افزود: در سوره بقره، آیات بسیاری داریم که کوتاه و گزیده هستند و خیلی هم اهمیت دارد. علت اینکه نوجوانان و کودکان با این آیات بیگانه هستند این است که نوشته‌ای نمی‌بینند. اگر قرآن، قرآن است که هست و اگر قرآن هیمنه دارد که دارد و اگر برای مردم هدایت است که هست پس برای عموم مردم حرف دارد. خوب است که این کار برای سال‌های بعد انجام شود و مردم را هم دعوت کنند؛ یعنی یک مبلّغ پای این تابلوها بایستد و در مورد پیام آیه توضیح بدهد و بعد به خانواده‌ها بگوید که با این تابلو عکس بگیرید یا بعد چاپ‌شده این تابلو در اختیار مردم قرار بگیرد. این یک نمونه کار فرهنگی است و لازم است که برای تمام رده‌های سنی برنامه داشت.

نمایشگاه از نظر شکلی به‌هم ریخته است

سعیدیان تصریح کرد: نکته دیگر اینکه نمایشگاه از نظر شکلی خیلی به‌هم ریخته است. اولاً که آلودگی صوتی زیاد است و انسان را اذیت می‌کند؛ یعنی اگر هم کسی صوت می‌گذارد باید به اندازه محیط خودش بگذارد. نکته دوم اینکه نوع جانمایی غرفه‌ها نیز از نظر فن مهندسی غلط است. من در برخی نمایشگاه‌های خارجی شرکت کرده‌ام. در آنجا به این صورت است که یک دالانی وجود دارد که به دالان‌های دوم و سوم منتهی می‌شود و به‌منزله پازلی است که تا آن را نبینید از نمایشگاه خارج نمی‌شوید، اما اینجا اینطور نیست و شما چهارراه، شش‌راه، هشت‌راه و دوراه و ... را می‌بینید. در حالی که باید راهروها مشخص باشد و به‌ هم ارتباط داشته باشد.

وی تصریح کرد: پیشنهادم به وزیر ارشاد این بود که دبیرخانه دائمی و بین‌المللی نمایشگاه قرآن را دایر کنید؛ یعنی معتقدم که باید با سایر کشورها تعامل کنیم، از نمایشگاه‌های آنها بازدید کنیم، از کارهای آنها بهره ببریم و کارهای خودمان را در آن کشورها عرضه کنیم. اگر این کار انجام شود، از نظر شکلی و محتوایی یک هم‌افزایی علمی هم صورت می‌گیرد و شاهد بهتر شدن برگزاری نمایشگاه خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha