موسوی‌بلده؛ استادی که نسل‌های مختلف قاریان قرآن ایران مدیون اویند
کد خبر: 4053170
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲

موسوی‌بلده؛ استادی که نسل‌های مختلف قاریان قرآن ایران مدیون اویند

مراسم بزرگداشت استاد پیشکسوت قرآن کریم سیدمحسن موسوی‌بلده در آستانه روز معلم، به همت ایکنا و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

موسوی بلده؛ استادی که نسل‌های مختلف قاریان قرآن ایران مدیون اویند

به گزارش خبرنگار ایکنا از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، مراسم بزرگداشت استاد سیدمحسن موسوی‌بلده، مدرس و پیشکسوت قرآنی، به همت خبرگزاری ایکنا و با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شاگردان و اعضای جامعه قرآنی کشور چهارشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در این مراسم که در آستانه روز معلم و با هدف تجلیل از معلم قرآن کریم سیدمحسن‌ موسوی‌بلده برگزار شد، رحیم خاکی، قاری برجسته کشورمان طی سخنانی گفت: توفیق شاگردی حضوری استاد موسوی‌بلده را نداشتم، اما تمام قاریان قرآن که از دهه 60 شروع به یادگیری قرآن کرده‌اند به واسطه کتاب تجوید استاد، شاگرد استاد موسوی‌بلده هستند.

نسل‌های مختلف قاریان قرآن مدیون استادند

وی تصریح کرد: هنوز هم این کتاب، جایگزینی ندارد و این کتاب باقیات‌‌الصالحاتی برای ایشان خواهد بود. اساتیدی داریم که در دوره‌های مختلف به دلایل مختلف فراز و فرود داشتند، اما استاد همیشه در اوج بودند و هستند. 

رحیم خاکی به جنبه رسانه‌ای بودن استاد موسوی‌بلده اشاره کرد و گفت: از آغازین روزهای افتتاح خبرگزاری ایکنا نسبت به این رسانه محبت داشته و با خبرگزاری ارتباط داشتند. متاسفانه برخی از اساتید با ایکنا مصاحبه می‌کردند اما وقتی نقدی به سخنانشان وارد می‌شد، تماس می‌گرفتند و مطرح می‌کردند که چنین حرفی نزده‌اند. اکنون نیز در خصوص به‌روزرسانی منابعی که تدوین کرده‌اند تلاش می‌کنند و مباحث را در فضای مجازی نیز دنبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: استاد در کنار آموزش تجوید به آقایان، در خصوص آموزش بانوان نیز اهتمام داشتند و نسل با ارزشی از بانوان متبحر در قرآن که اکنون حضور دارند، شاگرد استاد هستند. استاد برای آموزش بانوان وقت گذاشتند و نقیصه‌های بزرگی در این خصوص وجود داشت که رفع شد و هنوز هم آموزش استاد برای بانوان قطع نشده است.

این قاری بین‌المللی کشورمان در پایان سخنانش گفت: به جرئت می‌توان گفت کیفیت جلسات استاد موسوی‌بلده با این تراز در جای دیگری وجود ندارد و شاید یک یا دو جلسه در تهران و مشهد به جلسات ایشان از نظر کیفیت نزدیک باشد.  

محمدرضا پورزرگری یکی دیگر از قاریان کشورمان در خصوص استاد موسوی‌بلده، گفت: با یک جلسه تجلیل و بزرگداشت از مقام استاد موسوی‌بلده حق مطلب در خصوص ایشان را نمی‌توان ادا کرد. سالی که من به دنیا آمدم استاد تدریس قرآن را شروع کردند و اکنون بیش از 50 سال است که افتخار آموزش قرآن در سطوح مختلف را دارند.

وی ادامه داد: ایشان نه تنها خودشان بلکه همه خانواده ایشان اهل قرآن هستند؛ از همسر استاد و یار همراه استاد موسوی‌بلده نیز باید سپاسگزاری کرد. ما از استاد درس اخلاق، ادب، شخصیت، منطقی بودن، مستدام بودن در آموزش و مقید بودن را یاد گرفتیم. استاد جلسات را تعطیل نمی‌کرد مگر برای سفر و برنامه قرآنی.

به‌روزرسانی حلیة‌القرآن با هر تجدید چاپ

این مدرس قرآن با اشاره به اینکه کتاب حلیةالقرآن در خصوص تجوید هفت تا هشت میلیون نسخه چاپ شده است، گفت: ایشان در هر باز تجدید چاپ، مطالب را به‌روزرسانی کرده و هر بار مطلب جدیدی را اضافه می‌کردند که پویایی استاد را نشان می‌دهد. خضوع استاد مثال‌زدنی است و درسی برای همه است.

وی یکی دیگر از مزیت‌های فعالیت‌های استاد موسوی‌بلده را تشکیل کلاس برای بانوان دانست و گفت: این مسئله کار کم‌سابقه‌ای در کشور بود و اگر اکنون بانوان کرسی دارند و در داوری‌ها شرکت می‌کنند به سبب آموزش‌های استاد است.

پورزرگری در پایان سخنانش گفت: امیدوارم قدر استاد را بدانیم و جایگاهشان را گرامی بداریم. تلاش استاد برای آموزش قرآن در تاریخ ثبت و ضبط خواهد بود، چرا که قبل از استاد به سبکی که استاد کتاب تجوید را تدوین کرده‌اند، کتابی تدوین نشده بود؛ کتایب که هر کسی با هر سطح دانشی می‌تواند برای قرائت قرآن به آن کتاب مراجعه کند.

آموزش تئوری استاد موسوی‌بلده باید الگو باشد

یاریگل، از دیگر اساتید قرآنی کشورمان نیز ضمن تبریک پیشاپیش روز معلم گفت: از سال 58 با استاد آشنا شدم. ایشان در کلاس‌هایشان 20 دقیقه پای تابلو تئوری را یاد می‌دادند و بعد قرآن‌آموزان در جلسه کارورزی می‌کردند. این کار عالی بود و می‌تواند الگوی اساتید باشد، اما همچنان جای آن خالی است و تئوری خوب آموزش داده نمی‌شود.

وی با اشاره به خاطره‌ای که رضا صبور از تهیه‌کنندگان قدیمی صدا و سیما در خصوص استاد موسوی‌بلده عنوان کرده بود، گفت: سال 70 قرار شد از استاد یک دوره کامل تجوید ضبط کنیم. این کار همزمان شد با آمدن شحات محمد انور و سید متولی عبدالعال از مصر به ایران. استاد موسوی‌بلده یک کار زیبا انجام دادند و با این اساتید هماهنگ کردند تا یکسری از قواعد و مثال‌ها توسط این اساتید مطرح شود که کار بسیار خوبی شد.

یاریگل با انتقاد از برخی از قاریان کشورمان که از یکی، دو نفر از قاریان مصری که آنان به تجوید بی‌تفاوت بودند، تقلید کرده و تجوید را رعایت نمی‌کنند، گفت: وقتی از همین اساتید مصری خواسته می‌شود که با تجوید قرآن را بخوانند کاملاً دقیق قرآن را می‌خوانند و این نشان می‌دهد که تجوید را کاملاً آموخته‌اند!

وی تصریح کرد: مخالف سرسخت برخی از قرائت‌های قاریان مصری هستم و معتقدم پخش قرائت این قاریان از رسانه که تجوید را رعایت نمی‌کنند برای قاریان ما بدآموزی دارد.

سیدحسین موسوی‌بلده، قاری، مدرس و خادم‌القرآن کشورمان با یادآوری اینکه همیشه در جلسات قرآن استاد موسوی‌بلده یاد 30 قاری شهید گرامی داشته می‌شود، گفت: 20 نفر از قاریان شهید کشورمان از شاگردان استاد بودند که اگر شهید نشده بودند امروز از قاریان برتر بودند. حسین محمدی یکی از این قاریان شهید است که برای استاد نامه نوشته و از استاد تشکر کرده و گفته بود که این جبهه را مدیون شما هستم.

وی از عدالت در نگاه، رفتار، سخن و ... استاد گفت و افزود: از مرحوم استاد محمدتقی مروت نقل شده است که اگر از من بپرسند حاصل زندگیم یک نفر است می‌گویم آن یک نفر محسن موسوی‌بلده است.

حیدر کسمایی، دیگر مدرس برجسته قرآنی کشورمان نیز در خصوص استاد موسوی‌بلده، گفت: اگر قرار است معلم شویم، چنین معلمی شویم؛ جنبه زیبایی استاد، اخلاق زیبای استاد است. تألیف با برکت ایشان جنبه علمی قوی دارد و وجود ایشان برای ما با برکت است. کتاب‌های عربی در علم تجوید زیاد است، اما حتی به زبان عربی نیز چنین کتاب روان و خوبی نوشته نشده است.  

معصومه عباسی‌نظری، مدرس تجوید و از شاگردان باسابقه استاد موسوی‌بلده نیز گفت: دوره آموزشی برای ما برگزار و عنوان شد هدف از برگزاری این دوره این است که از این پس خانم‌ها بتوانند برای بانوان کلاس برگزار کنند و داوری‌های مسابقات نیز توسط خانم‌ها انجام شود. من در این دوره شرکت کردم اما بعد مطلع شدم که استاد موسوی‌بلده که مؤلف کتاب آموزش تجوید حلیةالقرآن بودند که برای ما تدریس می‌شد در منزلشان روزهای یکشنبه کلاس دارند. من در این کلاس‌ها شرکت کردم و هنوز هم به عنوان شاگرد با افتخار به خانه استاد می‌روم.

راه‌اندازی نهضت برگزاری کلاس برای خانم‌ها 

وی اضافه کرد: ایشان تنها استادی در ایران هستند که نهضت برگزاری کلاس آموزش تخصصی قرآن برای خانم‌ها را راه انداختند و به گردن همه اساتید حق استادی دارد.

در پایان این مراسم و پس از صحبت‌های شنیدنی استاد موسوی‌بلده در خصوص پنج نفری که در معلمی او بیشترین نقش را داشتند، با حضور وزیر ارشاد و معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد از سال‌ها تلاش استاد موسوی‌بلده تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مقنیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۰ - ۰۸:۵۷
0
0
درس معلم ار بود زمزمه محبتی جمعه ...
عرض سلام و ارادت و تبریک صمیمانه هفته معلم
محضر استاد عزیزم ، استاد موسوی حفظه الله تعالی
captcha