هم‌افزایی برای ارائه تجربیات ایران به عراق در برپایی نمایشگاه قرآن
کد خبر: 4053657
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
در نشستی مشترک بررسی شد؛

هم‌افزایی برای ارائه تجربیات ایران به عراق در برپایی نمایشگاه قرآن

نشست مشترک جمعی از مدیران قرآنی کشور و مسئولان غرفه فعالیت‌های قرآنی آستان حسینی در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به منظور انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران به عراق جهت برپایی نمایشگاه قرآن آستان در آخرین ساعات نمایشگاه برگزار شد.

هم‌افزایی برای ارائه تجریبات ایران در برپایی نمایشگاه قرآن به عراق

به گزارش ایکنا، نشست مشترک جمعی از مدیران قرآنی کشور و مسئولان غرفه فعالیت‌های قرآنی آستان حسینی در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با حضور شیخ حسن المنصوری، مشاور تولیت آستان مقدس حسینی در امور قرآن، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکوست قرآنی و از مدیران پیشین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و جمعی دیگر از مسئولان قرآنی کشور برگزار شد تا از این منظر هیئت عراقی برای برگزاری نمایشگاه قرآن در این کشور، بتواند از دستاوردها و تجارب جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شود.

در این نشست شیخ حسن المنصوری، مشاور تولیت آستان مقدس حسینی در امور قرآن، ضمن ارائه گزارشی از اولین نمایشگاه قرآن کربلا در بین‌الحرمین و تجاربی که از برگزاری این نمایشگاه کسب شده، گفت: ما برای توسعه و پیشرفت نمایشگاه سال بعد کربلا و برگزاری این نمایشگاه به‌صورت بین‌المللی به تجارب جمهوری اسلامی ایران در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیاز داریم و هدف از حضور در بیست و نهمین نمایشگاه قرآن تهران هم کسب تجربه برای همین امر بود.

هم‌افزایی برای ارائه تجریبات ایران در برپایی نمایشگاه قرآن به عراق

مشاور تولیت آستان مقدس حسینی در امور قرآن با اشاره به اینکه سال قبل چند روز از نمایشگاه قرآن کربلا با نمایشگاه کتاب عتبه هم‌زمان بود و کمی از میزان مخاطب آن کاسته شد، اضافه کرد: تصمیم گرفتیم برای دوره‌های بعد تعداد روزهای نمایشگاه را از یک هفته به ده روز یا بیشتر افزایش دهیم و از تجربه و کمک جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری بهتر دوره بعد نمایشگاه استفاده کنیم.

بنابر این گزارش سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن هم با اشاره به تجربه 29 ساله ایران در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، عنوان کرد: این نمایشگاه در دوره‌های اول بیشتر حالت نمایش محصولات و هنرهای قرآنی داشت، اما به تدریج نمایشگاه عمق بیشتری پیدا کرده و در جهت معرفی دستاوردهای علمی و معارفی و ترویج معارف قرآنی در قالب‌های هنری پیش رفت و به این بخش‌ها توجه بیشتری شد.

هم‌افزایی برای ارائه تجریبات ایران در برپایی نمایشگاه قرآن به عراق

سرابی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مخاطبان نمایشگاه قرآن تهران عمدتاً ایرانی و 90 درصد تهرانی هستند، لذا مخاطب تقریباً یکدست است، اما در کربلا مخاطب از کشورهای مختلف است و از یک جهت امتیاز و فرصت ویژه‌ای است که می‌توان مبانی قرآنی شیعه و انقلاب اسلامی و مقاومت را به گوش مخاطب رساند.

قائم مقام شورای عالی قرآن در ادامه اظهار کرد: لازم است قبل از برگزاری دومین نمایشگاه قرآن کربلا مباحثه شود و ببینیم با توجه به تنوع مخاطب چه نوع برنامه‌هایی باید تدارک دیده شود. همچنین جلسات هماهنگی و سیاستگذاری نمایشگاه با حضور اندیشمندان قرآنی برگزار شود و اهداف و سیاست‌های نمایشگاه و نظام‌نامه آن برای یک برنامه بلندمدت تعیین شود.

سرابی همچنین به مسئولان نمایشگاه قرآن کربلا پیشنهاد کرد، نمایشگاه قرآن تهران را بازدید کنند و ببینند محتوا و برنامه‌های کدام بخش‌ها و غرفه‌ها برای نمایشگاه کربلا مناسب است، تا محتوای آن‌ها برای نمایشگاه قرآن کربلا مناسب‌سازی شود.

محمدعلی خواجه‌پیری، از مدیران پیشین نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیز با اشاره به تنوع مخاطب نمایشگاه قران کربلا عنوان کرد: باید پیش از برگزاری نمایشگاه یک نظام‌نامه جامعه برای آن تهیه شود و براساس آن از کشورهایی که قرار است در نمایشگاه شرکت کنند، یک نماینده دعوت کنند.

خواجه‌پیری تأکید کرد: باید یک نظام‌نامه جامع تهیه شود و در اجرای آن هم جمهوری اسلامی می‌تواند تجربیات 29 ساله نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران را در اختیار مسئولان نمایشگاه آستان حسینی در کربلا قرار دهد.

هم‌افزایی برای ارائه تجریبات ایران در برپایی نمایشگاه قرآن به عراق

وی در پایان گفت: آمادگی داریم پیش‌نویسی از نظام‌نامه نمایشگاه قرآن کربلا را در اختیار آن‌ها قرار داریم تا در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه به مشورت گذاشته شود و با توجه به مخاطب مناسب‌سازی شود.

انتهای پیام
captcha