عید فطر تجدید پیمان با خدا برای ادامه یک سال بندگی است
کد خبر: 4054588
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
مبلغ شیعی هندی در گفت‌وگو با ایکنا:

عید فطر تجدید پیمان با خدا برای ادامه یک سال بندگی است

احمدرضا زراره، روحانی اهل هند گفت: فلسفه عید فطر این است که با خدا عهد کنیم که خدایا آنچه تو از ما خواستی ما انجام دادیم و امروز با تو عهد می‌بندیم که در طول سال، مانند ماه رمضان به خواسته‌های تو عمل کنیم.

 به گزارش ایکنا، یک ماه بندگی و عبودیت و راز و نیاز عاشقانه به پایان رسید. فرصت ضیافت الهی به اتمام رسید اما درهای رحمت الهی در عید فطر همچنان باز است. عید سعید فطر، عید عاشقانی است که در برابر حق تعالی به شکرانه توفیق عبادت، سر بندگی فرو می‌آورند و با توسل به بارگاه کبریایی حضرت حق خواهان منور ماندن دل‌هایشان به نور ایمان و معرفت هستند.

شباهت عید فطر با روز رستاخیز

امام علی(ع) در خطبه‌ای فرمودند: اى مردم! امروز روزى است که در آن به نیکوکاران پاداش داده مى‌شود و بدکاران در آن زیان مى‌کنند. امروز، شبیه‌ترین روز‌ها به قیامت است. با بیرون آمدن خود از خانه‌هایتان و رفتن به مصلاى خود، از بیرون آمدن از گور‌ها و رفتن به پیشگاه خداوند یاد کنید؛ و از توقف و ایستادن خود در مصلى، وقوف خود در برابر خدا را یاد کنید و از بازگشت خود به خانه‌هایتان بازگشت خود را به جهنم و بهشت را یاد آرید؛ و اى بندگان خدا! بدانید نزدیک‌ترین و کمترین چیز که براى مردان و زنان روزه‌گیر فراهم است، این است که فرشته‌اى در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا مى‌دهد که اى بندگان خدا! بر شما مژده باد که گناهان گذشته شما آمرزیده شد و بنگرید که در آینده چگونه خواهید بود.

از پیامبر اعظم(ص) نقل شده است که فرمودند: چون شب عید فطر که شب جوائز نام دارد فرا رسد، خداوند پاداش عمل‌کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد و چون صبح روز عید فرا رسد خداوند فرشتگان را به همه‌ شهر‌ها بفرستد. پس در زمین فرود آیند و سر کوچه‌ها و گذر‌ها بایستند و گویند: اى امّت محمّد! به سوى پروردگار کریم براى نماز عید بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بیامرزد. چون سوى محلّ برگزارى نماز عید روند خدای عزّ و جلّ به فرشتگان فرماید: اى فرشتگان من! مزد کارگر -چون کار خود را انجام دهد- چیست؟ فرشتگان گویند: معبودا و سیدا! این که مزدش را کامل پرداخت کنی. خداوند عزّ و جلّ فرماید: شما را گواه مى‌گیرم که من پاداش روزه‌ رمضان و نمازشان را خشنودى و آمرزش خود از ایشان قرار دادم.

در همین رابطه احمدرضا زراره، مسئول شعبه قم مجلس علمای هند در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه در ماه رمضان تمرین مقاومت و صبر در برابر هوای نفس انجام دادیم و باید آن را بعد از ماه مبارک رمضان هم حفظ کنیم، گفت: در روایتی از امام علی(ع) آمده است که آن حضرت در عید فطر خطاب به مردم فرمودند این عید فطر را خداوند برای کسی عید قرار داده است که روزه و نمازش پذیرفته و اعمالش مقبول درگاه حق شده است.

عهد بستن برای یک سال بندگی

وی ادامه داد: حضرت امیرالمومنین، علی(ع) می‌فرمایند: کل یوم لا یعصی الله فیه فهو عید (هر روزی که در آن معصیت الهی انجام نشود آن روز عید است).

این عالم دینی افزود: روز عید فطر را به همه مسلمانان جهان به‌ویژه شیعیان علی بن ابی طالب(ع) تبریک می‌گویم.

وی افزود: عید از ریشه «عود» گرفته شده که به معنی برگشتن است. اگر به قرآن یا اقوال معصومین(ع) نگاه کنیم می‌بینیم که فلسفه عید این است که با خدا عهد می‌بندیم که خدایا آنچه تو از ما خواستی ما انجام دادیم و با تو امروز بیعت می‌کنیم که در طول سال، مانند ماه رمضان به خواسته‌های تو عمل و دعا می‌کنیم که فضل و کرم از طرف تو برای ما همانطور که در ماه رمضان بود ادامه یابد.

زراره ادامه داد: فلسفه عید این است که حسناتی که در ماه رمضان انجام دادیم و گناهانی را که ترک کردیم همچنان در طول سال ادامه دهیم.

این مبلغ شیعی هند تصریح کرد: نفس را تزکیه کنیم و امروز که روز پاداش ما است از خدا بخواهیم که پاداش ما را رضایت خود قرار بدهد. عید فقط برای خوشحالی و شادی فردی نیست بلکه این است که دیگران را هم شاد کنیم و چیزهایی را که خدا از ما خواسته انجام دهیم.

آداب و رسوم خاص مسلمانان هند در عید فطر

این روحانی هندی ادامه داد: در هند هم عید فطر روز جشن و سرور است و مراسم زیادی برگزار می‌شود. البته همانطور که رسول اکرم(ص) فرمودند عید برای همه امت است.

وی افزود: ما ملت‌های دیگر را می‌بینیم که در هنگام برگزاری جشن‌های خود به عیش و نوش می‌پردازند اما مسلمانان در اعیاد خود با خضوع و خشوع به درگاه خداوندی دعا می‌کنند.

در هند هر چه به عید نزدیکتر می‌شویم بازارهای لباس، کفش و عطر و ادوکلن رونق بیشتری می‌گیرد. ما در هند برای هر عید یک غذا و شیرینی مخصوص داریم. شیرینی مخصوص عید فطر در این کشور «سمی» نام دارد. 

وی ادامه داد: در این روز خانواده‌ها صبح زود بیدار می‌شوند و غسل عید انجام می‌دهند و لباس نو می‌پوشند و به طرف عیدگاه (محل برگزاری نماز عید فطر) می‌روند و پس از نماز به دید و بازدید هم می‌روند و با این شیرینی مخصوص از مهمانان پذیرایی می‌کنند.  همچنین رسمی وجود دارد که اگر در خانواده‌ای کسی فوت کرده باشد، آنها در آن سال شیرینی نمی‌پزند. بلکه در عوض، فامیل و اهل محل برای آنها لباس نو می‌خرند و شیرینی می‌پزند و به آن داغ‌دیدگان هدیه می‌دهند و این یک سنت حسنه مرسوم در عید فطر است. 

زراره در پایان گفت: عید زمان شادی عمومی است و چرا مسلمانان خوشحال نباشند که این روز، زمان گرفتن پاداش و عیدی حقیقی از طرف خداوند است. دعا می‌کنیم که این عید، آخرین عید ما قبل از ظهور امام مهدی(عج) باشد و ما سال دیگر به امامت آن حضرت نماز عید را برگزار کنیم و جشن بگیریم. 

گفت‌وگو از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha