عادت‌های غذایی سالم پس از ماه رمضان را بشناسیم
کد خبر: 4055029
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳

عادت‌های غذایی سالم پس از ماه رمضان را بشناسیم

متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه بهتر است که عادت‌های خوب رمضان از قبیل سحرخیزی و زود میل کردن شام را حفظ کنیم، گفت: درهم خوری، پرخوری، مصرف غذاهای بسیار چرب و یا بسیار شیرین و فست فودها باید کاهش یابد.

مریم نواب‌زاده، یک متخصص و مدرس طب ایرانی مریم نواب‌زاده، متخصص و مدرس طب ایرانی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: توصیه می‌شود بعد از ماه رمضان رژیم حذف نهار ادامه پیدا کند؛ به‌خصوص برای افرادی که توانایی آن را دارند. افراد بالغ که مشکلی ندارند بهتر است حتماً صبحانه را میل کنند چراکه صبحانه وعده بسیار مهمی بوده؛ همچنین باید نهار را سبک و در حد چند عدد میوه صرف کنند و شام را اول شب میل کنند چراکه در روزهای ماه رمضان بدن یک سری عادت‌های خوب از قبیل سحرخیزی و صرف شام در اول شب را به همراه داشته که بهتر است آن‌ها را ادامه دهیم.

وی بیان کرد: روزه‌داری درست این است که فرد در پایان این 30 روز کاهش وزن داشته باشد، بدن پاک شده و چربی‌های زائد و اضافه از بین رفته باشد و بهتر است که این سلامتی را حفظ کنیم و یک رژیم متعادل و متنوع را در پیش بگیریم.

این متخصص و مدرس طب ایرانی ادامه داد: درهم خوری، پرخوری، مصرف غذاهای بسیار چرب و یا بسیار شیرین و فست‌فودها باید کاهش یابد. کبد چرب اکنون بسیار شایع شده و برای درمان آن به بیماران حذف نهار را پیشنهاد می‌دهیم.

وی افزود: در هوای گرم تابستان هاضمه ضعیف است و زمانی که دستگاه هاضمه ضعیف است نمی‌تواند به خوبی چربی‌ها و گوشت‌ها را هضم کند به همین دلیل توصیه می‌شود که وعده غذایی به‌خصوص در ماه بهار کم شود. استفاده از آش‌هایی که سبک هستند و همچنین اضافه کردن برگ چغندر، سبزی خرفه‌ و آلو در آش موجب سلامتی در بدن به‌خصوص در ماه بهار می‌‌شود؛ بنابراین استفاده از آش‌ها و به عبارتی در طب سنتی شورباها برای فصل بهار مناسب هستند؛ پس بهتر است که عادت‌های خوب این ماه از قبیل سحرخیزی و زود میل کردن شام را حفظ کنیم.

نواب‌زاده افزود: همچنین لازم است صبحانه را کامل میل کنیم، به جای نهار از خشکبار، میوه‌های خشک شده و یا آش و شوربا ترجیحاً بدون گوشت استفاده کنیم و از استفاده ادویه‌های تند و تیز مثل زنجبیل و فلفل در آش‌ها بپرهیزیم و شام را سر شب میل کنیم.

این مدرس طب ایرانی با بیان اینکه انواع غذاهای آبدار برای فصل بهار و پس از روزه‌داری مفید هستند، گفت: بدن و گوارش در 30 روز ماه مبارک رمضان به‌طور نسبی در حال استراحت است؛ بنابراین بهتر است که ما پس از پایان ماه رمضان غذاها را یک دفعه به بدن تحمیل نکنیم و حداقل یک هفته حذف نهار را ادامه بدهیم و به جای نهار از خشکبار، فندق و گردو و کشمش و میوه‌جات استفاده کنیم و افرادی که هاضمه ضعیف‌تری دارند و یا یبوست‌ مزاج دارند می‌توانند از میوه‌های خشک شده یا پخته شده استفاده کنند.

وی تصریح کرد: پرخوری و مصرف غذاهای چرب و گوشت زیاد باعث تجمع چربی‌های فشرده در ناحیه شکم، پهلو و عروق می‌شوند؛ فراموش نکنیم ساعات روزه‌داری باعث حذف بخشی از چربی‌های بدن شده است و ما نباید دوباره این چربی‌ها را جایگزین کنیم و فواید روزه‌داری را حفظ کنیم.

نواب‌زاده با بیان اینکه بسیاری از افرادی که درد مفاصل داشتند با روزی‌داری بهتر شدند، چراکه روزه‌داری باعث می‌شود رطوبت بدن کم شده و بدن سرحال‌تر و سبک‌تر شود، افزود: صبحانه وعده بسیار مهمی است و تحقیقات نشان داده افرادی که مبتلا به دیابت شدند بیشتر افرادی بودند که صبحانه نمی‌خوردند‌ و نهار را سنگین صرف می‌کردند.

وی ادامه داد: معمولاً پس از خوردن نهار فرد خموده می‌شود و خوابیدن بعد از خوردن خوب نیست؛ خوردن کاهو سکنجبین‌ و خورشت ریواس برای فصل بهار مناسب است و شربت زرشک با ترکیب عسل یا شیره انگور و یا شکر قهوه‌ای مناسب است و توصیه می‌شود که آب زرشک به‌صورت غلیظ خورده نشود چراکه آب زرشک خالص برای گوارش زیاد مناسب نیست و زرشک به تنهایی سرد و خشک است، اما داخل غذا بسیار مفید است.

نواب‌زاده با بیان اینکه برای کاهش وزن و لاغری حذف نهار و جویدن هر لقمه به اندازه 30 دفعه توصیه می‌شود، تصریح کرد: حذف نهار، خوب جوییدن غذا، ورزش و تحرک از عوامل و فاکتورهای مهم کاهش وزن است، بنابراین تحرک و ورزش نقش بسیار مهمی دارد و البته این موضوع نیز حائز اهمیت است که در فصول گرم تابستان نباید ورزش‌های سنگین انجام دهیم.

وی یادآور شد: با توصیه‌های طب سنتی می‌توان پس از ماه رمضان به تعادل در وزن و همچنین سلامتی در سطح مناسب رسید؛ این سطح تنها با رعایت به شیوه ماه رمضان عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام
captcha