مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان معارفه شد
کد خبر: 4055326
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان معارفه شد

مراسم معارفه عباس حسین‌زاده به عنوان ششمین مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان امروز در کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد.

عباس حسن زاده مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان

به گزارش ایکنا از خوزستان، مراسم معارفه عباس حسین‌زاده، به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان روز گذشته، 17 اردیبهشت‌ماه برگزار شد. 

در این مراسم منصور کوهی رستمی، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: اطمینان دارم با مدیریتی جدید شاهد تحولی اساسی در حوزه کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان خواهیم بود.

وی با اشاره به مطالعه عمیق در مورد ۱۰۰ کتابخانه عمومی و گفتگو با کتابداران و استادان در کل دنیا در حوزه کتابخانه‌ها خاطرنشان کرد: اگر کتابخانه‌های عمومی دچار تغییری عمیق در کارکرد، رسالت و وظایف خود شوند، قطع به یقین کتابخانه‌های عمومی می‌توانند بقا و ماندگاری داشته باشند.

وی افزود: کتابخانه دروازه‌ای است به سوی دانش و تأکید بر پیشرفت فرهنگی و هنری جامعه به تقویت بینش اجتماعی افراد منجر می‌شود.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: اولین ویژگی نهاد کتابخانه‌ها بدنه جوان و تحصیل‌کرده است و دومین ویژگی برنامه محور بودن آن است که شاخص‌های کمی و کیفی مشخص دارد و مهمترین ویژگی آن اتصال با مردم به وسیله گسترده‌ترین شبکه فرهنگی یعنی کتابخانه‌های کشور است.

رستمی بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی اگر می‌خواهند ارتباط و پیوند خود را با مردم حفظ و تقویت کنند باید برای چالش‌ها، خدمت طراحی و اجرا کنند تا شبکه فرهنگی بهتر و گسترده‌تری در اختیار مردم قرار گیرد.

همچنین در ادامه آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، گفت: اولین سوره نازل شده بر پیامبر دو دستور صادر و به دو نعمت بزرگ سرنوشت ساز در جریان حیات انسانی اشاره می‌کند که اولی اصل خلقت و دومین دستور جریان تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه نهاد مشترک بین تمام مراکز علمی و آموزشی کتابخانه است افزود: اصل علم قابل دسترس است، اما علم کریمانه نصیب کسانی می‌شود که  تعلق حقیقی به وجود خداوند داشته باشند. داشتن علم کریمانه و حرکت پیوسته جامعه در مسیر کتابخوانی و افزایش آگهی بی‌تردید باعث پیشرفت و توسعه کشور در سطح جهان می‌شود.

همچنین سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی و پژوهش اطلاعات کتابخانه‌های عمومی کشور، در این مراسم اظهار کرد: با اینکه در موقعیت های فرهنگی متعددی خدمت کردم اما می‌توانم بگویم که کتابخانه تنها مرکز و ملجأ فرهنگی است که قادر بر تأثیرگذاری فرهنگی و همچنین حضور اجتماعی بی‌نظیر مردم است.

میرعبداللهی تصریح کرد: خروجی همه تلاش‌های مدیران اعم از برنامه ریزی، پژوهش و... حتماً در کتابخانه‌ها و در سیطره مهارت کتابداران در برخورد با اعضای خود را نشان می‌دهد. کتابداری کار شکلی و فیزیکی نیست و قطعاً تأثیر واقعی و ثمره تلاش کتابداران است که واقعی ترین مواجه با کتاب را دارند.

همچنین عباس حسین‌زاده، مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی خوزستان اظهار کرد: ضمن تدارک برنامه‌های راهبردی و نگاه به آینده حداقل تا چهار سال دیگر یک سند با ۱۰ راهبرد تدوین شده است. برای این سند ۱۰ راهبرد در نظر گرفته شده است. از جمله توسعه زیرساخت کتاب و کتابخوانی، تامین منابع کتابخوانی و نیازهای اطلاعاتی، حضور در فضای مجازی، توجه به حوزه کودک و نوجوان، تبدیل کتابخانه‌های عمومی به مراکز فرهنگی ـ اجتماعی و آموزشب، نقش‌آفرینی در بحران‌ها، پرداختن به نیازهای اطلاعاتی روستاییان و مناطق کم‌برخوردار، پژوهش محور کردن کتابخانه‌ها، توانمندسازی نیروی انسانی و آخرین راهبرد استانداردسازی خدمات و فعالیت‌های کتابخانه است که تا ۲ هفته آینده آماده خواهد شد.

وی در پایان افزود: همدلی و همبستگی درون‌سازی در نهاد کتابخانه‌ها، همگرایی و هم افزایی برون‌سازمانی بین دستگاه‌های اجرایی و توجه بیشتر دولت به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان از مؤلفه‌های پیش‌برد راهبردهای تدوین شده در سند راهبردی است.

انتهای پیام
captcha