گسترش همکاری‌های بین بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و مرکز پژوهش‌های مجلس
کد خبر: 4056386
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷
سرپرست معاونت نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خواستار شد:

گسترش همکاری‌های بین بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و مرکز پژوهش‌های مجلس

سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: لازم است در حوزه مقررات‌گذاری متناسب با آینده سرگرمی‌های دیجیتال، شاهد گسترش همکاری‌های میان بخشی بین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی باشیم.

گسترش همکاری‌های بین بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و مرکز پژوهش‌های مجلسبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، نشست هم‌اندیشی میان سرپرست معاونت نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با برخی از معاونان سابق آن با هدف مدیریت دانش عرصه نظارت و هدایت فرهنگی برگزار شد.

محمد صادق افراسیابی، عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد در ابتدای این نشست، با بیان اینکه حوزه نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای همواره با چالش‌هایی همراه بوده است، گفت: برای غلبه بر این چالش‌ها نیاز به بهره‌گیری از تجارب گذشته وجود دارد تا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بتواند در دولت سیزدهم برای ایجاد فضای سالم، مفید و ایمن در حوزه سرگرمی‌های دیجیتال به بهترین شکل ایفای نقش کند.

وی با بیان اینکه بررسی نقاط قوت و ضعف صدور پروانه تولید بازی‌های رایانه‌ای در دولت‌های گذشته، راهکارهای تحول بازار مصرف خصوصا فروشگاه‌های مجازی عرضه کننده بازی، مقررات گذاری در حوزه استریمرها و هوشمندسازی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای، از اولویت‌های مهم معاونت نظارت است، ادامه داد: لازم است در حوزه مقررات‌گذاری متناسب با آینده سرگرمی‌های دیجیتال، شاهد گسترش همکاری‌های میان بخشی بین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی باشیم.

افراسیابی، افزایش سواد خانواده‌ها در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی‌های دیجیتال و معرفی بازی‌های سالم و جذاب بومی را نیازمند همکاری دستگاه‌های فرهنگی از جمله صدا و سیما دانست و اظهار کرد: برنامه‌ای برای گسترش همکاری‌ها برای سه معاونت سیما، صدا و معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما آماده شده که قرار است در نشست‌های تخصصی با مسئولین سازمان صدا و سیما به بحث و بررسی گذاشته شود.

غفلت مسئولان از حوزه بازی

همچنین عقیل منصوری، معاون سابق نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در این نشست، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در سا‌ل‌های گذشته، بیان کرد: نظارت بر بازی‌های دیجیتال حوزه پیچیده‌ای است که هر یک از معاونان حاضر در این نشست، قطعا به نوبه‌ خود در توسعه و بهبود آن کار‌های مهمی انجام داده‌اند.

معاون سابق نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به اهمیت فعالیت‌های استانی تأکید کرد و افزود: در سال‌های گذشته دستورالعملی برای تشکیل شبکه ملی نظارت و آموزش نمایندگان استانی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها آماده و سامانه‌ای برای بهبود نظارت طراحی و بهره‌برداری شد.

وی به ایجاد سامانه یکپارچه صدور مجوزها اشاره و ابراز کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای جزء اولین مجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که مجوزهای خود را بدون نیاز به حضور اشخاص و صرفا از طریق مراجعه به سامانه صادر کرد.

منصوری با بیان اینکه رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: با فراخوان صورت گرفته در سال‌های گذشته، توانستیم از طریق برگزاری آزمون، بهترین بازیکنان را برای تحلیل و رده‌بندی سنی بازی‌ها جذب کنیم.

وی با اشاره به فعالیت فروشگاه Google Play در ایران، اظهار کرد: این فروشگاه یکی از اصلی‌ترین انتشار دهنده‌های بازی‌های رایانه‌ای نامناسب در ایران است که باید برنامه‌های تنظیم‌گری این فروشگاه بررسی شود.

گسترش همکاری‌های بین بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و مرکز پژوهش‌های مجلس

معاون سابق نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره مسائل اقتصادی حوزه بازی‌های دیجیتال، بیان کرد: در برخی کشورهای غربی برای ساخت بازی‌های جذاب مد نظر خود، بودجه حدود 100میلیون دلاری اختصاص می‌دهند. این در صورتی است که متاسفانه در گذشته برخی مسئولین در ایران از اهمیت حوزه بازی غافل بودند و در سال‌های قبل بودجه مناسبی به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای حمایت از صنعت بازی‌سازی و نظارت و هدایت فرهنگی اختصاص داده نشده است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای توسعه سکوهای فرهنگی، افزود: سامانه‌ها و سکوهای «چه بازی»، «فهم بازی» و سامانه نظارت بنیاد برای تعامل بیشتر با عموم مردم طراحی شده است و توانسته است تا حد زیادی پاسخگوی نیاز خانواده‌ها باشد.

لزوم اجرایی شدن اخذ عوارض 10 درصدی از بازی‌های خارجی

در ادامه این نشست، جواد امیری، یکی دیگر از معاونان سابق نظارت در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ضمن با اهمیت دانستن ارائه راهکار برای ساماندهی فعالیت فروشگاه‌های عرضه بازی، بیان کرد: در گذشته طی جلساتی با مدیران فروشگاه‌های داخلی همکاری‌هایی میان دو طرف شکل گرفت اما در آن زمان این همکاری‌ها تا رسیدن به موقعیت مطلوب بسیار فاصله داشت و به نظر می‌رسد هنوز هم این فاصله وجود دارد.

امیری به کم شدن میزان مخاطبان از بازی‌های دیجیتال فیزیکی اشاره کرد و گفت: بازی‌های موبایلی و بازی‌های آنلاین توانسته‌اند جایگاه خوبی را در بین بازیکنان کسب کنند.

وی با بیان اینکه بنیاد در گذشته برای پیاده سازی اخذ عوارض 10 درصدی از بازی‌های خارجی و اختصاص آن به صنعت بازی‌سازی داخلی موفق نبود، اظهار کرد: لازم است این برنامه در سال جاری با همکاری سازمان مالیاتی اجرا شود تا شاهد انقلابی در صنعت بازی‌های بومی باشیم.

گسترش همکاری‌های بین بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و مرکز پژوهش‌های مجلس

نظارتی همسو با وضعیت شرکت‌های بازی‌ساز

همچنین در این نشست محمدرضا داوودی، دیگر معاون سابق نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه برای نظارت صحیح بر حوزه بازی‌های دیجیتال باید نگاه خود را با نگاه بازی‌سازان همسو کنیم، اظهار کرد: باید حوزه نظارتی در مرحله نخست از وضعیت حاکم بر شرکت‌های تولید و نشر بازی اطلاع داشته باشد تا بتواند کارآیی لازم در حوزه نظارت را داشته باشد.

وی با بیان اینکه رده‌بندی سنی بازی‌های دیجیتال، نیازمند فرهنگ‌سازی بسیار جدی‌تر است، ادامه داد: بازی‌های دیجیتال در دنیا به عنوان یک صنعت پول ساز در حال رشد است و ما باید با به‌روز رسانی خود بتوانیم همگام با کشورهای دیگر پیش رویم.

داوودی با بیان اینکه تحقق این هدف نیاز به تحول حوزه نظارت و تسریع در امر مجوز دهی و رده‌بندی بازی‌ها دارد تا شرکت‌های ناشر بازی بتوانند به سرعت بازی‌های مد نظر خود را عرضه کنند، به علاقه خانواده‌ها برای اطلاع از مسائل روانشناسی حوزه بازی‌های دیجیتال اشاره کرد و گفت: تاسیس مرکز مشاوره بازی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای یکی از اقدامات خوب این مجموعه بوده که باید تقویت شود.

گفتنی است، در پایان مقرر شد نشست هم‌اندیشی معاونین نظارت بنیاد به صورت ماهانه با اولویت راهکارهای تحول بازار مصرف ادامه داشته باشد.

انتهای پیام
captcha