جریان جدی حفظ قرآن در گرو توجه دولت و مجلس است
کد خبر: 4056625
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
حجت‌الاسلام شاهسونی:

جریان جدی حفظ قرآن در گرو توجه دولت و مجلس است

رئیس مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب با وجود مشغله فراوان، هر ساله طولانی‌ترین جلسه خود را در آغاز ماه مبارک رمضان به فعالان قرآنی اختصاص می‌دهند، گفت: چرا هیچ یک از مسئولان ارشد این رویه را دنبال نکرده‌اند؟ ضروری است برای راه افتادن جریان جدی حفظ قرآن، مجلس، دولت و سران قوا دغدغه تحقق آن را داشته باشند.

حجت‌الاسلام شاهسونیبه گزارش خبرنگار ایکنا، گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی، صبح امروز، ۲۳ اردیبهشت‌ماه با بررسی مطالبات مقام معظم رهبری درباره انس، تدبر در قرآن و تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور و میزان عمل به این مطالبات با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر موسسه فرهنگی قرآنی بیت‌الاحزان به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

وی درباره وضعیت حفظ قرآن در کشور گفت: متاسفانه وضعیت مناسبی نیست. چنان که اگر مقام معظم رهبری ۱۰ سال پیش نیز موضوع تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را نمی‌فرمودند، همین روند تا به امروز طی می‌شد.

شاهسونی با اشاره به آمار تعداد شرکت‌کنندگان در هفدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن، ادامه داد: حضور ۱۰ هزار نفر در این آزمون نشان‌دهنده رقم پایین حافظان قرآن در کشور است که رضایت‌بخش نیست و باید تصمیم جدی در این باره گرفته شود. طی نگاه بلند و خوش‌بینانه به آمار پائین، تربیت سالانه ۱ تا ۲ هزار حافظ در مجموعه موسسات، نهادها و دستگاه‌‌های دولتی می‌رسیم.

مدیر موسسه فرهنگی قرآنی بیت‌الاحزان بیان کرد: با وجود حدود بیش از ۲۰۰۰ موسسه قرآنی اما شاید ۱۰۰ موسسه در زمینه حفظ فعال هستند کهبا وجود تاکید رهبری بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، آن هم حافظ کل که در بیانات متعدد به آن تاکید داشتند، این تعداد کافی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایشان تاکید بر حفظ قرآن داشتند؟ اظهار کرد: حفظ قرآن، پایه و اساس فعالیت‌های قرآنی است چنانکه اگر حفظ قرآن در کشور به طور جدی دنبال شود به تبع آن روخوانی، تجوید، قرائت و تدبر در قرآن نیز به جایگاه‌های خوبی دست پیدا خواهد کرد. نقش حفظ قرآن در سایر فعالیت‌های قرآنی بارز است. همچنین رهبری به قاریانی که نزد ایشان تلاوت می‌کنند توصیه می‌کنند که به دنبال حفظ قرآن بروند، قاری که حافظ است، قطعاً خیلی بهتر از قاری که حافظ قرآن نیست، تلاوت می‌کند، چنانکه چند روز پیش آقای احمد ابوالقاسمی، طی گفت‌وگویی که داشتیم بر آن تاکید داشت. حتی مرحوم آیت‌الله خزعلی الله که از شاگردان علامه طباطبایی بودند، نقل کردند که اگر علامه حافظ قرآن بودند، قطعاً المیزان غنی‌تر نوشته می‌شد.

موسسه بیت‌الاحزان دارای ۱۰۰ مهد و پیش دبستانی، ۱۸۰ شعبه، ۵۰ مرکز طرح ملی رحله و ۱۵ مرکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی یکساله است. این موسسه فعالیتش را از روستاهای خیر استهبان آغاز کرد و تاکنون فعالیتش به این گستردگی رسیده است

شاهسونی با تاکید بر تاثیر بارز حفظ قرآن بر سایر فعالیت‌ها به ویژه فعالیت‌های قرآنی ادامه داد: طی دیدار پیش از کرونا اعضای موسسه با آیت الله جوادی آملی، ایشان تاکید کردند که تربیت حافظان قرآن، کار مهمی است و اگر بیشتر به این امر پرداخته شود، تاثیر قرآن و حفظ قرآن را در جاهای مختلف این کشور خواهیم دید، اما چرا مسئولان به این موضوع توجه نمی‌کنند؟ اگر این امر، محقق شود تاثیر فرهنگی خود را در کشور خواهد گذاشت و با تهاجم اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و غیره مقابله جدی خواهد شد.

وی با گلایه از کم‌توجهی مسئولان ارشد کشور به فعالیت‌های قرآنی و تاکید دوباره رهبری بر این امر بیان کرد: انتظار قرآنیان و جامعه قرآنی این بود که محور اساسی تصمیم‌گیری‌ها، حفظ قرآن باشد، اما متاسفانه بودجه حداقلی به فعالیت‌های فرهنگی و حتی فعالیت‌های قرآنی  اختصاص پیدا می‌کند که جای گلایه از مجلس و دولت دارد.

شاهسونی ادامه داد: با تربیت حافظان یا قرآن‌درمانی می‌توان مقابل بسیاری از مشکلات و معضلات کشور ایستاد و آن‌ها را به حداقل رساند چنانکه دوره‌ای با برگزاری طرح‌های قرآنی در زندان عادل‌آباد شیراز از سوی موسسه شاهد بودیم. آدم‌ربایی با شرکت در این جلسات، نور قرآن در دلش قرار گرفت و در حال حاضر از زندان آزاد شده و زندگی پاکی را در پیش گرفته و هیئتی را ‌راه‌اندازی کرده‌ است و در حال حاضر به دنبال ثبت‌نام فرزندش در دوره‌های حفظ قرآن موسسه است‌. بنابر این حفظ قرآن و به طور کلی قرآن در پیشگیری از جرائم موثر است. قرآن نجات‌بخش و هدایتگر است.

شاهسونی اضافه کرد: مسئولان، رؤسای قوا بلافاصله بعد از دستورات مقام معظم رهبری درباره هر کدام از مسائل و موضوعات با جلسات متعدد به دنبال راه‌های عملیاتی کردن آن می‌روند اما نمی‌دانیم چرا مسئولان ارشد دولت برای حفظ قرآن و تشویق جوانان به قرآن (که تاکید چندباره رهبری است) جلسات جدی نداشته‌اند؟ حتی به نمایندگان مجلس پیشنهاد دادم که حفظ را به عنوان معیاری در  رتبه‌بندی معلمان قرار دهند که خبری نشد!

وی ادامه داد: هنوز بعد از ۴۰ سال بیمه فعالان قرآنی آنطور که باید و شاید معلمان، حافظان قرآن و اساتید را دربر نمی‌گیرد و سهمیه محدودی در نظر گرفته شده است و این نشان می‌دهد که جایگاه و منزلت خاصی برای معلمان قرآن در کشور قائل نشده‌ایم(هر چند با دستور وزیر ارشاد عنوان بیمه قرآنیان نیز در صندوق هنرمندان قرار گرفت) اما مسئولان ارشد باید در این زمینه بی‌اندیشند.

شاهسونی با اشاره به اینکه این شورا زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اظهار کرد: در تهیه و تنظیم اولویت برنامه‌های اخیر این شورا، حفظ قرآن جزو اولویت نخست آن قرار گرفته است و مقرر شد نیمی از بودجه‌های آن به حفظ اختصاص پیدا کند، هر چند بودجه آن نیز حداقلی است، اما کاش شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس اولویت نخست خود را حفظ قرآن قرار می‌دادند و حتی مسئولان ارشد به بازدید میدانی از موسسات قرآنی می‌پرداختند تا از نزدیک با روند فعالیت آنها و مشکلات و دغدغه‌های آنها آشنا می‌شدند.

وی با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب با وجود مشغله اما طولانی‌ترین جلسه خود را در آغاز ماه مبارک رمضان و در پایان مسابقات بین‌المللی به قرآنی اختصاص می‌دهد، گفت: چرا هیچ کدام یک از مسئولان ارشد این رویه را دنبال نکرده‌اند؟ نیاز است برای راه افتادن جریان جدی حفظ قرآن، مجلس، دولت و سران قوا رویکردی و دغدغه تحقق این کار را داشته باشند تا این امر رخ دهد.

مدیر موسسه بیت‌الاحزان به فعالیت مراکز شبانه‌روزی و موسسه پرداخت و گفت: در حال حاضر موسسه دارای ۱۰۰ مهد و  پیش دبستانی، ۱۸۰ شعبه، ۵۰ مرکز طرح ملی رحله و ۱۵ مرکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی یکساله است. این موسسه فعالیتش را از روستاهای خیر استهبان آغاز کرد و تاکنون فعالیتش به این گستردگی رسیده است. در حال حاضر زمان ثبت‌نام طرح ملی برای ایام تابستان و همچنین مراکز شبانه‌روزی ویژه نوجوانان و جوانان مجرد ۱۳ تا ۲۳ سال است.

شاهسونی به همکاری این موسسه با وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پرورش استان فارس برای راه‌اندازی مدرسه تخصصی حفظ قرآن همراه با تحصیل اشاره کرد و افزود: در سال گذشته این طرح به صورت پایلوت در جهرم فارس با موفقیت انجام شد اما مقرر شد، در سال تحصیلی جدید ۴۰ مدرسه در سراسر کشور این طرح را ویژه دانش‌آموزان پایه هفتم انجام دهند تا همراه با تحصیل، حفظ قرآن را انجام داده و در پایان تحصیل حافظ کل قرآن شود.

وی ادامه داد: برنامه این دانش‌آموزان طی روز سه ساعت به حفظ قرآن اختصاص پیدا می‌کند و سه ساعت نیز به صورت فشرده دروس پایه خود را فرا می‌گیرند.  

شاهسونی به حمایت از برنامه حفظ قرآن اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن تاکید کرد و گفت: این اتحادیه برنامه‌هایی را در زمینه حفظ قرآن دارد که امیدواریم مسئولان مورد حمایت جدی قرار دهند. همچنین با حمایت خیرین و ترویج بیشتر سازمان اوقاف، شاهد گسترش وقف قرآنی در کشور باشیم. از سوی دیگر سعی شود تا کار به بخش مردمی واگذار شود همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند هر جا پای مردم به میان باشد آن کار به نحو احسن به سرانجام می‌رسد.

انتهای پیام
captcha