کلنگ‌زنی احداث سایت موزه چالدران در سوم خرداد
کد خبر: 4057808
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳

کلنگ‌زنی احداث سایت موزه چالدران در سوم خرداد

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: از مصوبات سفر ریاست جمهوری کلنگ‌زنی احداث سایت موزه چالدران است که عملیات اجرایی این پروژه سوم خرداد امسال در مساحت پنج هکتاری با اعتبار مصوب 12 میلیارد تومان آغاز می‌شود.

 جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی 27 اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: 28 اردیبهشت آغاز هفته میراث فرهنگی و روز موزه است و 30 پروژه با اعتبار و سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان و با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصدی در حال انجام است و با به بهره برداری از این طرح‌ها هزار و 500 تخت جدید به تعداد تخت‌های اقامتی اضافه خواهد شد.

 وی افزود: احیای حجرات ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه در زیر بنایی به وسعت 400 مترمربع از جمله این پروژه هایی است که در اولویت قرار دارد و تا پایان شهریور امسال تمام خواهد شد و عملیات احیای ضلع شمالی مسجد جامع در صورت تامین اعتبار از سوی شهرداری آغاز خواهد شد و به لحاظ تامین اعتباری مشکلی نداریم.

جباری بیان کرد: برای حفاظت، صیانت و نگهداری حداکثری از بناها و آثار تاریخی از دیگر اولویت‌های میراث فرهنگی استان بوده و 15 تا 20 میلیارد تومان اعتبار به صورت سالانه برای حفاظت از بناهای تاریخی استان مورد نیاز است.

وی ادامه داد: زیر ساخت‌های گردشگری استان مناسب نیست و نیاز به تقویت دارد و راه‌های دسترسی به تفرجگاه‌ها، میراث جهانی و گردشگاه‌ها مناسب نیست و امکانات بهداشتی در مسیر دسترسی به جاذبه‌ها و مناطق گردشگری استان وجود ندارد و همه ساله 40 تا 50 میلیارد تومان اعتبار برای تقویت زیر ساخت‌های گردشگری استان نیاز است که در سال 1400 مبلغ 40 میلیارد تومان برای این امر مصوب شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: 16 موزه فعال شامل 10 موزه تحت مالکیت و 6 موزه غیر وابسته در استان وجود دارد و 15 موزه از جمله موزه صلح سردشت، موزه مدرسه، موزه بانک مسکن و موزه جنگ قاجار نیز در دست مطالعه و اجرا است و قرارداد اجرای فاز دوم پروژه شمس تبریزی خوی با پیمانکار منعقد و با اعتباری بالغ بر 6 میلیارد تومان، هفته آینده آغاز می‌شود.

وی گفت: هزار و 721 اثر استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و از این تعداد هزار و 305 مورد تپه و محوطه تاریخی، 232 بنای تاریخی، 63 میراث ناملموس، 17 اثر طبیعی، چهار یادمان دفاع مقدس و 97 اثر منقول ثبت شده و ارومیه، تکاب و پیرانشهر به ترتیب بیشترین تعداد آثار ثبت شده استانی را در فهرست آثار ملی به خود اختصاص داده‌اند.

جباری عنوان کرد: تاکنون سه هزار و 431 قلم آثار فرهنگی، تاریخی در سامانه جامع میراث فرهنگی کشور ثبت و شناسنامه‌دار شده که از این تعداد 10 اثر منقول، 12 اثر غیر منقول، پنج اثر ناملموس بوده است.

وی افزود: از مصوبات سفر ریاست جمهوری کلنگ‌زنی سایت موزه چالدران است که عملیات اجرایی این پروژه سوم خرداد امسال در مساحت پنج هکتاری با اعتبار مصوب 12 میلیارد تومان آغاز می‌شود و مرمت 80 بنای تاریخی و تقویت زیرساخت‌های گردشگری از برنامه‌های مهم امسال محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در هفته میراث فرهنگی در آذربایجان‌غربی برنامه‌هایی از جمله؛ نمایش آثار مکشوفه در گمرک بازرگان، نمایش آجرهای استردادی از سوئیس، برپایی نمایشگاه نسخ خطی و عکس‌های تاریخی و رونمایی از دو کتاب بخشی از برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان در گرامیداشت این هفته است.

 وی ادامه داد: هیچ مانعی از سوی میراث فرهنگی استان برای اجرای مرمت و احیای میدان امام ارومیه وجود ندارد و از هر گونه اقدامی برای حفظ این مجموعه تاریخی حمایت می‌کنیم و تقویت زیرساخت‌های قره کلیسا، تخت سلیمان، احیای باغ بزرگ ارتش و بازسازی اماکن گردشگری لشکر نیز از جمله برنامه‎های میراث فرهنگی استان محسوب می‌شود.

جباری تصریح کرد: با مشارکت بخش خصوصی در کنار سومین جشنواره فرهنگی، چندین رویداد فرهنگی و گردشگری و تخصصی در نیمه دوم سال برگزار می‌شوند و بیش از پنج هزار فیلد مختلف در خصوص مناطق گردشگری و تفریحی استان معرفی شده و پیشنهاد هفته فرهنگی شهرهای مختلف استان برای سال جاری داده شده است.

انتهای پیام
captcha