یادبود جامعه قرآنی برای آیت‌الله فاطمی‌نیا
کد خبر: 4060595
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱

یادبود جامعه قرآنی برای آیت‌الله فاطمی‌نیا

مراسم بزرگداشت عالم ربانی و معلم قرآن آیت‌الله فاطمی‌نیا به همت جامعه قرآنی کشور، عصر امروز هشتم خردادماه با حضور جمعی از چهره‌های قرآنی و فرهنگی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مسجد امام صادق(ع) عصر امروز ۸ خردادماه، میزبان جمع کثیری از چهره‌های مختلف قرآنی، فرهنگی و همچنین جمعی از اساتید قرآن بود تا با برگزاری مراسم بزرگداشت استاد قرآن و عالم ربانی مرحوم آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا، ضمن ادای احترام و ارادت به روح ملکوتی این استاد بزرگ و معلم قرآنی، شاگردی مکتب قرآن را به استاد خود نشان دهند.

در این مراسم جمع کثیری از اساتید و چهره‌های قرآنی کشور از جمله عباس سلیمی، سیدمحسن موسوی بلده، علی اکبر حنیفی، مصطفی صدرزاده، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمد بنیادی، قصری‌زاده، مدیر رادیو قرآن، محمدزاده، مدیر پیشین رادیو قرآن، منصور آقامحمدی، ولی یاراحمدی، منصور قصری‌زاده، عباس انجام، اصغر امیرنیا، حمید مجیدی‌مهر و جمعی از مدیران، اساتید و قاریان برتر کشور در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد.

تلاوت ابتدایی این مراسم را مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی کشورمان اجرا کرد و بعد از او نیز حمیدرضا احمدی‌وفا و محمدرضا پورزرگری از دیگر قاریان بین‌المللی و برجسته کشور به‌عنوان قاری این محفل و یادبود، آیاتی چند از کلام الله مجید را تلاوت کردند.

حاج مهدی سماواتی و حاج حمید دادوندی نیز در این مراسم به ذکر مصیبت و مداحی پرداختند. پایان‌بخش این مراسم نیز سخنرانی حجت‌الاسلام حامد کاشانی از شاگران ایشان بود که وی نیز در خصوص ویژگی‌های شخصیتی و سبک زندگی ایشان مواردی را اشاره کرد و گفت: هر کسی در مواجهه با آیت‌الله فاطمی‌نیا متوجه می‌شد که ایشان اطلاعات زیادی در آیات قرآن و احادیث اهل بیت(ع) دارد و همواره در سخنان خود آن‌ها را به کار می‌برد.

وی افزود: بیان روان آیت‌الله فاطمی‌نیا به‌صورتی بود که می‌توانست هر شنونده‌ای را جذب خود کند، همچنین هر مراسمی که ایشان در طول سال به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌کرد، مورد استقبال شدید مردم قرار می‌گرفت. آیت‌الله فاطمی‌نیا به این دلیل شیفته تلاوت قرآن و قاریان بود که آن‌ها لحنی داشتند که موجب می‌شد شنونده به خدا و وحی نزدیک‌تر شود. 

کاشانی با اشاره به اینکه معنویت در اخلاق و بیان آیت‌الله فاطمی‌نیا نمایان بود، اظهار کرد: او در برخورد با مردم بسیار متواضع بود و در همین راستا مردم مایل بودند ساعت‌ها پای منبر استاد فاطمی‌نیا بنشینند.

وی ادامه داد: ایشان در کنار سجایای اخلاقی فراوان و بهره‌مندی از فیوضات معنوی و آموزه‌های عرفانی، سال‌های متمادی را در امر خطابه و منبر به تعلیم و تبیین مسائل دینی با محوریت اخلاق و ادب اسلامی و آموزه‌های قرآنی پرداختند و شاگردان و علاقه‌مندان بسیاری از محضر پر فضیلت وی استفاده کردند.

شاگرد مرحوم آیت‌الله فاطمی‌‎نیا تصریح کرد: ایشان در کنار مباحث اخلاقی تأکیدات ویژه‌ای به تلاوت قرآن، توجه به ظرایف آن و پرداختن به ابعاد مختلف آموزه‌های قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی داشتند و معتقد بودند تلاوت زیبای قرآن انسان را به وحی نزدیک‌تر می‌کند.

حجت‌الاسلام کاشانی با ذکر خاطره‌ای از استاد خود گفت: ایشان خود اهل قرائت و تجوید بود و توفیق شاگردی سلطان‌القراء تبریزی را داشت. معتقد بود کسی که به زیبایی قرآن را تلاوت می‌کند، این لحن، مستمع را چندین قدم جلوتر از قاری می‌برد.

همچنین، آیت‌الله فاطمی‌نیا در سال ۱۳۲۵ در تبریز چشم به جهان گشود. از کودکی تحت تربیت دینی و علمی پدر خود (میر اسماعیل) که از جمله علمای اهل عرفان بود، قرار گرفت. سپس نزدیک به ۳۰ سال نزد میرزاحسن مصطفوی (از شاگردان سید علی قاضی) تحصیل کرد. وی همزمان تحصیلات حوزوی خویش را هم دنبال کرد و پس از مصطفوی از محضر علمایی، چون علامه طباطبایی، سید محمدحسن الهی طباطبایی (برادر کوچکتر علامه طباطبایی)، محمدتقی آملی، سید رضا بهاءالدینی، محمدتقی بهجت و علامه جعفری در علوم اسلامی و عرفان استفاده کرد.

از ایشان آثار ارزشمندی در زمینه آگاهی اسلامی و شرح مفاهیم شیعی به جا مانده که از آن جمله می‌توان به نکته‌ها از گفته‌ها، فرهنگ انتظار: در مورد غیبت امام زمان و مباحث اسلامی دیگر، فرجام عشق: شرحی بر غزل حضرت امام خمینی(ره)، به زبان فارسی و اردو، یک نکته از هزاران در دو جلد شامل فرهنگ انتظار و فرجام عشق، ارمغان غدیر: چهل حدیث از منابع شیعه و سنی، درباره رویداد غدیر خم، شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره، نغمه عاشقی اشاره کرد.

آیت‌الله فاطمی‌نیا پس از یک دوره بیماری طولانی بامداد دوشنبه (۲۶ اردیبهشت) دعوت حق را لبیک گفت. پیکر این عالم وارسته روز سه شنبه با وجود تعطیل رسمی به دلیل آلودگی هوا، از دانشگاه تهران تا میدان فلسطین تشییع و برای خاکسپاری به قم منتقل شد. آیت الله العظمی جعفر سبحانی بر پیکر این استاد اخلاق نماز میت خواند و پیکر آیت الله فاطمی نیا در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
captcha