واکنش‌ها به انتقاد از برنامه‌های آموزشی حفظ قرآن کودکان در مصر
کد خبر: 4060650
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲

واکنش‌ها به انتقاد از برنامه‌های آموزشی حفظ قرآن کودکان در مصر

الازهر و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی مصر به برخی انتقادها از اجرای برنامه‌های آموزش حفظ قرآن کریم ویژه کودکان در این کشور پاسخ دادند.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، مرکز بین‌المللی فتواهای الکترونیک الازهر، مراقبت از جوانان و تربیت آنها بر اساس فهم درست قرآن را یکی از ارکان ثبات جامعه دانست.

مرکز الازهر در بیانیه‌ای که در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک منتشر شد، به هجمه‌ها علیه برنامه‌های حفظ قرآن ویژه کودکان در مصر واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: تربیت فرزندانمان بر اساس درک کتاب خدا، حفظ و آموختن و تعمق در معانی آن، کمک خوبی برای تربیت نیکو، حفظ فطرت، پاکی انسانیت و درک درست و میانه از دینشان است؛ علاوه بر اینکه، قرآن کریم کمک نابی به زبان عربی، قواعد، تلفظ آن و محسنات آن است.

الازهر توضیح داد که قرآن‌آموز از علوم و معارف خود استفاده می‌کند، ذهن و فکر خود را به کار می‌گیرد و مهارت‌ها و قوای خود را با کلمات و عباراتی که شبیه گفتار انسان نیست، اصلاح می‌کند.

این نهاد افزود: دعوت به دور نگه داشتن کودکان از قرآن و معارف عالی آن، دعوت صریح به فاصله گرفتن از دین و ارزش‌ها و دور کردن آنان از زبان، فرهنگ و هویت خود است که این امر موجب گشوه شدن دریچه‌ای به سوی ایده‌ها، اندیشه‌ها و تفاسیر مخرب خواهد شد.

مرکز الازهر تأکید کرد: نص شریف قرآن اولین متنی است که اصول آزادی و احترام به ادیان را تثبیت کرده و خواستار برادری و برابری انسان‌ها بدون تبعیض بر اساس دین، رنگ، نژاد و زبان شده است؛ با تأکید بر اینکه شکی نیست که فهم صحیح و منضبط این متون مقدس، مهم‌ترین راه همزیستی، پذیرش دیگری و حامی خوب امنیت و ثبات جامعه و یکپارچگی ارزش‌ها و اندیشه‌های آن است.

أحمد فؤاد أباظه، معاون اول کمیته امور عربی در مجلس نمایندگان مصر هم بر اهمیت نقش مساجد در تربیت جوانان و بستن درها به روی افکار تروریستی و تکفیری تأکید کرد که گروه‌ها، جریان‌های تروریستی و تکفیری در طول دهه‌های متمادی از طریق تریبون‌های مساجد، اندیشه‌های مسموم خود را  به ذهن کودکان و نوجوانان القا کردند.

اباظه در بیانیه‌ای طرح وزارت اوقاف مصر را که توسط محمد مختار جمعه، وزیر اوقاف این کشور تدوین شده تا مساجد نقش بزرگ و مثبتی در حفظ واقعی وحدت و انسجام خانواده‌های مصری داشته باشند، تاریخی و بی‌سابقه خواند و گفت: بر اساس این طرح همه اعضای خانواده‌های مصری و بخصوص کودکان از علما و مبلغان ارجمند برای آموزش اصول و ارزش‌های دین حنیف اسلام استفاده می‌کنند؛ چیزی که امروز در سراسر کشور مصر قابل ملاحظه است.

این عضو پارلمان مصر با اشاره به شروع برنامه‌های قرآنی و آموزش دروس دینی بخصوص برای کودکان در مساجد مصر گفت: هرگز تصور نمی‌کردم جمعیت کودکان، جوانان، مردان و زنان به این سرعت و با این شور و شوق برای دریافت دروس دینی در داخل مساجد در سطح شهرها، مراکز، محله‌ها و روستاهای سطح کشور هجوم آورند.

سلوی بکر، نویسنده زن مصری و استاد دانشگاه آمریکایی قاهره دو روز پیش در مصاحبه‌ای با انتقاد از گستردگی برنامه‌های ویژه حفظ قرآن در مصر مدعی شده بود که این قضیه به معنای سلب کودکی از کودکان است. سخنان سلوی بکر در شبکه‌های اجتماعی مصر جنجال ایجاد کرده است.

بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی سخنان سلوی بکر در موضوع تحمیل حفظ قرآن کریم به کودکان را رد کردند و آن را نوعی اغراق و رد فضیلت خواندن قرآن دانستند.

فتحی الشرقاوی، استاد روانشناسی دانشگاه عین شمس قاهره در این خصوص گفته است: سلوی بکر بدون دانش، مطالعه و تحقیق مدعی است که حفظ قرآن توسط کودک خردسال به معنای دزدی دوران کودکی اوست.

او افزود: یک کلمه را فقط در صورتی می‌توان حفظ کرد که حافظ آن حداقل سطح درک از آن کلمه را داشته باشد؛ زیرا کلمات نامفهوم مدت زیادی در حافظه باقی نمی‌مانند، پس چطور می‌توانیم ادعا کنیم که بچه‌ها بدون حداقل درک آن را حفظ می‌کنند.

عبدالغنی هندی، یکی از اعضای شورای عالی امور اسلامی با تأیید اغراق و بی‌منطق بودن اظهارات سلوی بکر توضیح داد که الازهر، دین و قرآن به تربیت نادرست یک فرد در جامعه هیچ ارتباطی ندارند. الازهر و آموزش قرآن افرادی نظیر طه حسین، رفاعه الطهطاوی و سعد زغلول را تربیت کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha